In-Ears med aktiv brusreducering eller vanliga pluggar + Cardo

bjorn55

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2024
Hoj
2024 Moto Guzzi V100 Stelvio
Åkt mc sedan -70 talet, och nu efter 5års vila åter blivit med hoj.
Blev den här gången en Guzzi V100 Stelvio 😊

Till saken, har intercom utrustning på väg hem, Cardo Packtalk Pro, som skall installeras i min Schubert C3 Pro. Är huvudsakligen ensamåkare och vill kommunicera med Zumo XT2, Samsung S23 via Cardosystemet.

Hjälmen är hyfsat tyst, men visst brusar det en del i öronen utan pluggar..

Vill gärna ha råd om vettiga pluggar.
Skumproppar typ Bilsom, 3M?
Formgjutna?
InEars med aktiv brusreducering?
Hur kopplar man in dom med 3,5mm plugg? Känns bökigt med sladd?
Alla tips mottages tacksamt från nybörjare

//Björn

DSCF4471.jpg
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Jag kör så enkelt som möjligt. Cardo intercom via bluetooth. Även jag kör i Schubert C3Pro alternativt öppen Shoei-hjälm. Båda hjälmarna är hyfsat tysta. Inga pluggar vanligtvis. Har med några vanliga gula i skum i tankväskan dock men använder dom väldigt sällan. Gjutna pluggar där blir det dyrt om man råkar tappa bort en så det har jag aldrig med men använder i jobbet. Vill INTE ha något instoppat i öronen när jag kör och när jag kör så kör jag ofta väldigt länge. Det blir jobbigt. Nackdelen med brusreducering är att man inte hör trafiken runt omkring. Så det vill jag personligen inte ha det heller. Mina formgjutna kostar över 3.000 spänn. För dyrt att råka tappa bort. Så vanliga billiga i skum eller inga hörselskydd alls vanligtvis för mig..... :)
 

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
Kanske mitt bästa MC-relaterade köp någonsin är de här:
https://www.xlmoto.se/product/alpine-motosafe-pro-oronproppar_pid-PIA-185958
Jag gillar den röda, "Race"-modellen bäst, eftersom mina hojar är så förbaskat högljudda. Men kör jag på en mer beskedlig hoj så är de svarta perfekta.
Jag använder de tillsammans med mitt N-Com-system och det fungerar toppen.
En av många fördelar med dessa är att man kan kommunicera med omvärlden med dem i, vilket är en omöjlighet med skumpluggar (tycker jag).
Har tvingat en bunt hojåkande kamrater att köpa och alla håller med
 

Motsträvig

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2021
Hoj
Triumph Bonneville T120 -22
Hej,
Har testat nägra stycken senaste säsongen. Började med Alpine motosafe men då de har ett hårt ljudfilter så fick jag ont efter en dagsetapp.
Testade därefter Nonoice som jag upplevde som betydligt snällare mot örat men något sämre dämpning.
Testade därefter Phonak som påminner om Alpine men är mindre och hade 4 olika storlekar för örongången i samma paket så man kunde hitta en som passade.

Personligen tycker jag bäst om Phonak då de passade örat bättre och är väldigt liten och smidig så de syns knappt när man har kvar dem i örat vid fikastopp.

Samtliga ovan proppar är effektiva på att ta bort jobbigt brus ifrån vinden men släpper igenom tal och övrigt trafikljud till skillnad mot skumproppar som tar bort mer eller mindre allt ljud.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Kör med Alpine Race också, lätta att sätta in med den medföljande plastpluppen. Funkar bra för mig i alla fall, vettigt prissatta också.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Måste dela med mig av det bästa jag gjort för att få en tystare hjälm. Har också en schubert C3 pro, och dessvärre tinnitus eftersom jag inte riktigt tagit hand om min hörsel hela livet (högljudda hojar utan öronproppar och musik på full volym var skitkul i för många år).

Receptet är att bygga på med skumgummi innanför stoppningen underst på hjälmens insida - att skära till passande bitar av vanliga tvättsvampar funkar fint. Funkar hur bra som helst. För första gången på många år kan jag köra inspirerat utan att det ringer i öronen. Själv kör jag med vanliga öronproppar till det, men kan inte se varför det inte skulle funka lika bra med hörlurar.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag använder Bollsen, tycker att dom är riktigt bra och lagom "hårda". Kan ha dom i flera timmar utan problem och jag kör aldrig hoj utan hörselpluggar. Min nyinköpta Scorpion hjälm (tystare än min gamla HJC) har jag monterat Cardo packtalk med 40mm JBL, provade att prata i 140 och det var inga problem med att höra.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Har trånga hörselgångar så jag har svårt att hitta proppar och in-ear-lurar som fungerar.

Har provat Alpine som någon tipsade om. Funkar inte för mig.
Har provat skumproppar från 3M men dom står ut lite så 2/3ggr jag tar på mig hjälmen flyttas dom ur position, trots att jag klippt ner dom lite på längden.

Den ultimata lösningen blev gjutna proppar från Eartech. Kostade drygt 2500 men det var det värt. Funkar bra. Bekväma och flyttas aldrig ur position när man tar av/på hjälmen.
 

bjorn55

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2024
Hoj
2024 Moto Guzzi V100 Stelvio
Tack alla!
Roligt med så många svar, sammantaget kan konstateras att vi alla är olika men verkar som man kan stryka alternativet med aktiva InEars samt vanliga täta pluggar.

Blir först till att beställa hem några varianter öppna pluggar enl. era tips, alternativt sen formgjutna.
Får återkomma med resultat så småningom.

Sen återstår att montera Cardo systemet i hjälmen och få det att lira med Zumo och Samsung. Hör elaka tungor som nämner att det kan strula med inkommande samtal parallellt med GPS navigering...
Kanske löst med nya uppgraderingar?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Du ska inte förvänta dig så mycket av Cardo och uppdateringar.
Min Packtalk Bold har jag haft i 4 år tror jag och inte fått någon nämnvärd uppdatering.
Men den funkar med min Zumo och min telefon och oftast med en annan Packtalk.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top