In memorial of... Musée-tips

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Hade tänkt åka till Gelleråsen idag för att kika på Veidec och STCC. Var dock på en utdragen kräftskiva, kom iväg sent och nöjde mig därför med en tur till Örebro för att besöka utställningen: Ronnie Peterson "Superswede".

En otrolig nostalgitripp, definitivt värt ett besök för de som minns. Både Borg och Stenmark hade slagit igenom när Ronnie härjade som värst i F1, men för oss småkillar var han odiskutabelt den störste. Även om han aldrig fick vinna någon VM-titel i F1 var det honom alla pratade om på skolgården (även om vi bröt lektionerna när Stenmark åkte).

De som inte var med på den tiden har nog svårt att förstå "hypen", men ingen motorstjärna efter honom har väckt samma känslor trots "konkurrenter" som Björn Waldegård, Håkan Carlkvist, Stig Blomkvist, Tony Richardsson, Kenny Bräck, osv...

Utställningen innehåller mängder av bilder, en diger samling pokaler, en filmvisning, posters från den tidens F1 (Anderstorp :rock ), Ronnies overall, första Go-cart och sist men inte minst: Den svarta "John Player Special " Lotusen (snyggaste F1-bilen någonsin). Ett utmärkt tillfälle att "posa" (tvingade några andra Musée-besökare att ta kort på mig bredvid bilen). :rodnar

För er som undrar vem jag pratar om: Ronnie var väldigt populär hos publiken för sin spektakulära körstil, känd för att vara den ende som vågade köra med ställ i 200km/h. Han blev inblandad i startkraschen på Monza den 10 September 1978 (på mitt födelsedagskalas :( ) och avled dagen efter, den 11 September (mycket på samma gång). Jag själv kunde inte fatta att det var sant, och min äldre syssling blev så förkrossad att hans klassföreståndare lät honom gå hem från skolan den dagen.

Ronnie var stor. :bow

Utställningen håller på 14 Juni - 21 September.
Edit: På Örebros Länsmuséum.

(Hoppas att ni har överseende med att jag skriver om en "bilstjärna" på ett MC-forum. Men...jag kände själv inte till utställningen förrän vår lokaltidnings hårdrocksrecensent(!) skrev om den.)

Bifogat

• ronnie.jpg
    ronnie.jpg
    41.6 KB · Visningar: 145
Last edited:

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
För souvenirjägare (och prylgalna): Det finns lite prylar, plancher och en t-shirt också.

Ska ha min nya t-tröja på jobbet i morgon, sedan bär det av till Gallerix för att köpa ramar. :rodnar

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!