indraget mc-kort?

Jurke

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
Er-5
Jag har funderat på en sak sedan jag fick mitt mc-kort förra sommare. Om jag skulle bli av med mitt bilkörkort (haft i 4år) för att jag t.ex. råkar köra 150 på 90-väg, så skulle jag ju inte behöva att "ta om" det efter som jag inte är på prövotid med bil-kortet. Dock är jag ju på prövotid med mc.kortet, då är frågan om dom(polisen ) tar mitt mc-kort så att jag måste köra upp med mc igen, pga min fortkörning med bil?
Någon som har erfarenhet på området kanske, eller bara är allvetare :Bugar

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Prövotid

Läs på körkortet. Står det inget om prövotid är det lungt...

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Hmmm.... man har ju bara en prövotid, de gäller från första körkortet du tar....

Perra

SRH
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 525EXC-07
Man har bara en prövotid. Så två år efter du har fått din första behörighet så får du ingen ny efter det även om du tar mckort... men skulle du bli av med kortet mer än 12 månader så för du ta om alla kort och får ny prövotid...

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Precis, du ska inte ha prövotid på ditt andra kort.

loop

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
ZX7R 97:a
Så om jag förstår det här... :confused:
När jag väl tar mitt A-kort i sommar så har jag inge 2 års prövotid eftersom jag redan har B-kort och prövotiden på det gick ut för 7 år sedan???
:va

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
loop skrev:
Så om jag förstår det här... :confused:
När jag väl tar mitt A-kort i sommar så har jag inge 2 års prövotid eftersom jag redan har B-kort och prövotiden på det gick ut för 7 år sedan???
:va
Stämmer, du har ingen prövotid, du har avtjänat det för länge sen.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jurke skrev:
Jag har funderat på en sak sedan jag fick mitt mc-kort förra sommare. Om jag skulle bli av med mitt bilkörkort (haft i 4år) för att jag t.ex. råkar köra 150 på 90-väg, så skulle jag ju inte behöva att "ta om" det efter som jag inte är på prövotid med bil-kortet. Dock är jag ju på prövotid med mc.kortet, då är frågan om dom(polisen ) tar mitt mc-kort så att jag måste köra upp med mc igen, pga min fortkörning med bil?
150 på 90-väg kan ge hårda straff om man har otur. Det går som sagt fortfarande att bli av med kortet för gott även om prövotid har löpt ut. Då blir det till att börja om från början igen med nya förarprov och ny prövotid.

loop

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
Silwer skrev:
Stämmer, du har ingen prövotid, du har avtjänat det för länge sen.

:yoparty :yoparty :yoparty
HA HA HA...Jag kan alltså, köra som en idiot från dag 1.... :crash
Nä, men ärligt talat.. Då kan man köra utan att behöva bekymmra mig om smågrejer... Som man annars var jävligt rädd för under prövotiden...

SKÖNT!!! :tummenupp

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
loop skrev:
:yoparty :yoparty :yoparty
HA HA HA...Jag kan alltså, köra som en idiot från dag 1.... :crash
Nä, men ärligt talat.. Då kan man köra utan att behöva bekymmra mig om smågrejer... Som man annars var jävligt rädd för under prövotiden...

SKÖNT!!! :tummenupp
Japp, du behöver inte vara rätt för att bli av med kortet för gott även om du överskrider 30-gränsen något.

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
berggren_martin skrev:
150 på 90-väg kan ge hårda straff om man har otur. Det går som sagt fortfarande att bli av med kortet för gott även om prövotid har löpt ut. Då blir det till att börja om från början igen med nya förarprov och ny prövotid.

Man ska vara riktigt jävla dum i huvuet om man kör så man får ta om kortet! =)
Jag är inte riktigt så dum, men jag höll (påstått) 100 på 50-väg, gick fick 4mån, men då hade jag redan en gamal indragning som var inom en 2års period, annars hade jag sluppit undan med 3mån. :huvet

loop

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
berggren_martin skrev:
Japp, du behöver inte vara rätt för att bli av med kortet för gott även om du överskrider 30-gränsen något.

Nu e ju saken den att, jag kör ju inte sådana där snabbaccelererande pistolskott som ni... :Bugar
Så innan jag ens kommit upp i +30 så är väl väghelvetet slut... :crash
Nä då, nog kan man komma upp i lite fart... Oroar mig faktiskt redan lite...
Kör väldigt lungt och har alltid gjort, tills jag provkörde hojen jag köpte... :)
Man kände inte ens farten ju... Uppskattade den till 70 ungefär... Ehhh, mätaren visade 130... Oj oj oj, inte bra... (50 väg o inge körkort)
Men aldrig att jag skulle köpa någonting utan att testa det först...

Jurke

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
Er-5
Tackar för alla bra svar :Bugar en följdfråga som jag då har är hur länge man måste vänta för att få bli handledare för MC, under villkoret att personen i fråga haft bilkort i t.ex. 5 år men ett nyttaget mc-kort?

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Jurke skrev:
Tackar för alla bra svar :Bugar en följdfråga som jag då har är hur länge man måste vänta för att få bli handledare för MC, under villkoret att personen i fråga haft bilkort i t.ex. 5 år men ett nyttaget mc-kort?

5 år i obruten följd för det fordon som övningskörningen gäller.
Dvs, du skall ha haft MC-kort i 5 år för att få vara handledare för MC.

loop

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
Jurke skrev:
5 år... Har det blivit indraget räknas det från den dagen du får tillbaks det...
Annars hade jag haft fler att övningsköra med, men tyvärr så har flera råkat ut för "Benke blå" och dröjer därför några år till de att de kan bli godkända handledare igen...

Bakhjul

Full i Helgen?
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 -00
Jurke skrev:
Pröva med 150 på 90 väg i fabror haffas sällskap så får vi se *ler*

Therudeboy

Guest
loop skrev:
5 år... Har det blivit indraget räknas det från den dagen du får tillbaks det...
Annars hade jag haft fler att övningsköra med, men tyvärr så har flera råkat ut för "Benke blå" och dröjer därför några år till de att de kan bli godkända handledare igen...

Min pappa vatt av med sitt körkort 14 månader utan att behöva ta om det (antagligen den enda i sverige?) och innan övningskörde jag med honom och har papper på att det är ok, men om det du säger stämmer så borde väl länstyrelsen hört av sig? inte fått ett papper om att han inte är lämplig.

loop

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
Therudeboy skrev:
Min pappa vatt av med sitt körkort 14 månader utan att behöva ta om det (antagligen den enda i sverige?) och innan övningskörde jag med honom och har papper på att det är ok, men om det du säger stämmer så borde väl länstyrelsen hört av sig? inte fått ett papper om att han inte är lämplig.

Kanske stämmer... Jag e inte 100% säker, men efter vad jag har hört så är man inte godkänd som handledare om man inte haft körkortet i fem år utan anm...
Vet inte hur man ska tolka "obruten följd" men så här formulerar VV det:

För att godkännas som handledare ska du:

ha fyllt 24 år,
sedan minst fem år i obruten följd ha svenskt körkort eller körkort från en annan EES-stat med behörighet för det fordon som övningskörningen avser,
dessutom ha vana och skicklighet att köra den aktuella fordonstypen.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024