Inför besiktning

Dallass

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2009
Hoj
honda cb650 -80
Ska besiktiga min caferacer(honda cb 650 -80) för första gången, och för enkelheten skull tänkte jag skruva tillbaka alla orginalgrejjer. Problemet är att jag kapat bakre delen av ramen (det efter dämparna). Tänkte fästa tillbaka den delen med nån bult eller liknande.

Va kan hända om besiktningsmannen märker att ramen varit kapad? Eller bryr dom sig inte, då det ej är en bärande del?

Vet att dessa frågor varit uppe förr, men ej hittat något klockrent svar tyvärr.

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Se till så att det inte syns då... Åkte in med min kapade bakdel på bobbern, dock satte jag aldrig tillbax original ramen då den ej fanns med vid köpet, men dom sa inget på SBP..

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Dom bryr sig nog inte på en så pass gammal grej om det bara är snyggt gjort. Besiktningsmän brukar aldrig kunna något om hojar och har ingen aning aning om hur en ram ska se ut på en cb650.
Jag råkade ut för nåt mycket roligt när jag besiktade min rd500 för många år sen. Killen som skulle besikta den hade nog aldrig sett en tvåtaktare innan för först skulle han sätta dit de där utsugen för avgaserna men de räckte ju inte riktigt till då det är 4 pipor på den. Sen skulle han fram och lyfta med en domkraft på de undre avgasrören men då fick jag sätta stopp. Provturen gick sen med ett svagt puttrande på 4-5000 varv som mest. Oj, vad det gick säger killen. mmm, sa jag som tyckte att det var rätt tomt under 7000. Men jag fick min stämpel och kunde åka iallafall.

En annan gång skulle jag besikta min pendlarhoj, en mtx125r-83. Jag hade skruvat till långt in på småtimmarna för att få ihop den till besiktningen med kedjebyte, eldragning och annat, gubben tittar på den, klämmer en gång på bromsen och frågar om den går bra. Jaa, säger jag. ok, säger han och godkänner hojen. Ingen kontroll alls och ingen provtur. Lite snopet.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Läser man regelboken så får du inte kapa i ramen alls. Men är det snyggt gjort, både så man inte lägger märke till det samt att det är inga "dumma" modifieringar så borde det inte vara några problem. Jag skulle klart undvika att bulta tillbaka orginalramen på något halvvänster med silvertape och överblivna bultar. Tror att det skulle skrika fuskbygge för mycket och börjar de väl titta kan du få det hett om öronen.
Se till att det är snyggt, inga vinkelslipsmärken eller olackad metall ska det nog gå.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati