Inför mitt hjälmköp

Ec

My Grandis and Me!!!
Gick med
11 Nov 2007
Hoj
Röd raket!
Har efter div letat rundar efter hjälm på nog alla sidor man kan googla efter men blir mindre klokare, tänkte klart man ställer en fråga o ser om man får svar.

KBC Force RR Airborne II hjälm har jag hittat till ett bra ruskigt bra pris ca 1395kr ink frakt ny givetsvis.

Hittade denna hjälmen på yamaha center för 2199kr men undrar är det en mc hjälm eller förklädd moppehjälm. Mest för den passar in min plånka just denna vår .

Arai Sv hjälm hade de för 1999kr på YC, men tyckte den passa "okey"
men är denna hjälmen bättre eller lika "bra" ur säkerhets vinklen.

Shoei Raid II satt perffa, men 3200kr gör för stort hål i budgeten.

Så om nån har KBC hjälmen eller vet mera om man ska satsa på Arai Sv ist får gärna komma med förslag samt bättre vettande för måste beställa om jag tar KBC hjälmen senast 11jan för att få bra priset.

Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Hittade ungefär 30 st shoei raid 2 för 2lax på ebay.co.uk! Du måste maila och fråga om dom kan skicka till sverige men det bör gå bra!

kollade igen och hittade ca 100 helt nya likadana dom ovan(på samma sida)...du får nog kolla över din sökmetodik:)

Last edited:

Ec

My Grandis and Me!!!
Gick med
11 Nov 2007
Hoj
Röd raket!
Vet att frakten från just Uk kan lätt hamna på ca 200kr, köpte mp3 spelare o då var frakten 125kr. Men visst i will bite o slänger iväg ett mail o frågar så jag vet iaf kostnaden.:D

För en shoei vore klart ett bra alternativ, men plånkan säger en del oxså.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har en kbc själv, är nöjd, mycket kruka för pengarna. Inte fullt så bra som shoei kanske, men en helt annan prislapp också. Go for it! :tummenupp

Ec

My Grandis and Me!!!
Gick med
11 Nov 2007
Hoj
Röd raket!
jo för ca 1400kr för KBC så blir man lätt lite blind på stålarna om man jämnför med 3000kr Shoei..Men vill ha en säker hjälm med. :)

Ec

My Grandis and Me!!!
Gick med
11 Nov 2007
Hoj
Röd raket!
Frakten från de som säljer på ebay.co.uk är 31£ ca 399kr.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
tjejen avskydde textilen på den vilket gör man lätt vill ha den mera.

:va :va :va

ricki

Duke
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
Triumph Speed Triple
hjälm

Aria är hjälmens F-1 hjälm. Vad KBC är annat än fräcka kan jag inte svara på, men jag hade lagt pengarna på en Arai. Bättre hjälmar finns inte!! :tummenupp

Ec

My Grandis and Me!!!
Gick med
11 Nov 2007
Hoj
Röd raket!
tjejen avskydde textilen på den vilket gör man lätt vill ha den mera.

:va :va :va

Enkelt, kallas för kiv med ironi men det är nog mera interna skämt här hemma, ska genast ta bort sånt..:yoparty

Ska se om Arai hjälmen kan sitta bättre på en ska prova den i helgen som kommer. Men hittar ingen info på Arai`s hemsida ang den modellen.
Så mera info ang Sv hjälmen vore hjälpsamt, vill bara inte köpa utan att veta mera om saken.:)

Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Ja har en KBC, kommer inte ihåg modellen nu, och en Shoei XR1000.
Båda i samma prisklass i sverige, runt 3500.

Kan väl säga som så att jag inte gärna kör med KBCn, shoein är ljusår bättre.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Det har disskuterats mkt på forumet om hjälmar och en sak stämmer alltid det finns 2 hjälmmärken som är överlägsna alla andra och det är Shoei och Arai! ALLT annat är en klass sämre! Jag tycker att om du inte har råd just nu så spara i två månader till och köp en bra hjälm!

Ska kanske nämna att jag kör med arai men har haft en agv tidigare och dom är inte ens jämförbara!

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
jag resonerar precis som många andra här inne att jag ska fan inte ligga på sjukan och vara förbannad på mig själv för att jag köpte en dålig (läs nu inte billig!) hjälm eller dåligt ställ (dito)!

men alla får ha sin åsikt!

jag köpte en värsting arai för 5000 spänn ink tull och frakt från USA, ebay.com, nypris hemma över 8000. eller egentligen köpte jag två, en till mig och en till frugan...:tuttar

det borde således finnas en hel del shoeihjälmar om den nu passade bäst, den ska nämligen sitta åt som fan! den töjer sig rätt bra med tiden....

lycka till!:yoparty

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Enkelt, kallas för kiv med ironi men det är nog mera interna skämt här hemma, ska genast ta bort sånt..:yoparty

Ska se om Arai hjälmen kan sitta bättre på en ska prova den i helgen som kommer. Men hittar ingen info på Arai`s hemsida ang den modellen.
Så mera info ang Sv hjälmen vore hjälpsamt, vill bara inte köpa utan att veta mera om saken.:)

No sweat, har aldrig hört ngn tidigare bara som haft ngn emot tyget / textilen i en hjälm.

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Tja, ingen expert här men fick hjälp när jag köpte min hjälm och under 3000 spänn får du hjälmar som duger för moppeåkning tyvärr.
Hållbarhet, säkerhet, kvalitet och vindbrus är ju viktiga faktorer som spelar in, snåla inte på hjälmen ditt huvve e viktigt :D

Dyzon

2jump.se
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
ingen
alltså jag måste bara kolla... köpte mig också en xr1000 förra året från motowebshop.com efter att ha varit hos den lokale handlare och testat. Grejen är att vid lite högre hastighter ca 130+ så trycks hjälmen bakåt lite pga fartvinden, precis lagom så att den tar i näsan på mig. lite svårt att förklara men det känns ungefär som någon sätter ett finger på nästippen. jävligt irriterande. är det jag som har helt fel näsa eller huvud för en shoei hjälm? har någon varit med om något liknande? Det känns lite otrevligt att veta att hjälmen är så nära näsan vid en ev krock. Ska tilläggas att hjälmen absolut inte är en storlek för stor.

xtralarge

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
GSXR 1000K7
Det har disskuterats mkt på forumet om hjälmar och en sak stämmer alltid det finns 2 hjälmmärken som är överlägsna alla andra och det är Shoei och Arai! ALLT annat är en klass sämre! Jag tycker att om du inte har råd just nu så spara i två månader till och köp en bra hjälm!

Ska kanske nämna att jag kör med arai men har haft en agv tidigare och dom är inte ens jämförbara!

+1 på allt, dumt att pruta på det viktigaste...spara och slå till på en shoei:yoparty

Ec

My Grandis and Me!!!
Gick med
11 Nov 2007
Hoj
Röd raket!
Tackar ska leta upp en shoei eller arai hjälm..

Men prislappen som allt annat gör en del, så skulle isf en Arai Sv som jag hittade på Yamaha Center ändå funka om prislappen är 1999kr och inte ca 3000kr som övriga Arai hjälmar kostar, vill inte köpa dålig säkerhet :)

Tackar för alla annan hjälp med valet..

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
alltså jag måste bara kolla... köpte mig också en xr1000 förra året från motowebshop.com efter att ha varit hos den lokale handlare och testat. Grejen är att vid lite högre hastighter ca 130+ så trycks hjälmen bakåt lite pga fartvinden, precis lagom så att den tar i näsan på mig. lite svårt att förklara men det känns ungefär som någon sätter ett finger på nästippen. jävligt irriterande. är det jag som har helt fel näsa eller huvud för en shoei hjälm? har någon varit med om något liknande? Det känns lite otrevligt att veta att hjälmen är så nära näsan vid en ev krock. Ska tilläggas att hjälmen absolut inte är en storlek för stor.

Störs oxå av att hjälmen trycks bak sådär litegrann, så de blir att klämma på en mindre hjälm på huvet nästa gång :D

TommyGun

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Hoj
Kawasaki ER6-f -06
Jag och min fru var på MCpoolen i Sundbyberg idag där det är rea, typ 50% på allt i lager.

Hon köpte skinnjacka, skinnbyxor, handskar samt en Shoei Raid II för totalt 4000 kr. Hjälmen kostade 1600.

Du kan ju kolla på måndag om de har din storlek så kanske de kan skicka...

Håller med de andra om att hjälmen skall man inte snåla med.

Ec

My Grandis and Me!!!
Gick med
11 Nov 2007
Hoj
Röd raket!
Tackar:)

Ska lätt ringa de om jag inte hittar deras webbshop, annars så ska jag se vad som finns på mc mässan den 26 jan...

Jo har fått det inbankat nu vilka hjälm märke man ska leta efter, så jag litar på er...

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy