Inför RR: förberedelser

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjo, nu måste jag greja info hur ett arrangemang oftast går till så att första RR tävlingen inte blir katastrof pga saker jag glömt ta med m.m.

1. Kostnad för hela faderullan (endast fasta avgifter och cirkapriser)
2. Vad är en bra lösning vad gäller sovplats, kan man tälta på banan eller i dess närhet?
3. Personal? Eller går det göra det hela en enmannashow? t.ex tanka hoj, visa skylt till sig själv? (om man nu behöver sånt) mat? tugga? kamma sig?
4. Ta varvtider? Dokumentera ens åkning för senare genomgång?

Jag har säkert glömt nått stort, men kommer på dessa.

Jag behöver gå igenom vad jag behöver göra för att få en bahaglig upplevelse av depålivet. Vill inte sitta där utan en viss viktig grej och inte kunna köra.

tack

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
1. 1500:- (var det iaf förra året om man ej var serieanmäld) för starten!
2. Tälta funkar! Jag sov bla i ett släp med ett element i vilket funkade toppen! Ett tält att ha hojen i är dock ganska bra att ha!
3. Personal behövs ej.
4. Köp en laptimer!

:tummenupp

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
nä, du missbrukar din dator och skriver skitinlägg. Jag tog även bort Valmers inlägg som var svar på GSXR1100RR's svar.

Svara på en fråga istället för att ... dra till med nått som du gjorde.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
För att vara lite seriös.
Startavgift c:a 1100-1500:- + fredagsträning= några hundralappar.
Ibland kan man åka på en elagvift, allt från 100-300kr också.

Försök ordna ett bättre sätt att sova än i tält, personligen tycker jag en racehelg är rätt ansträngande fysiskt, och efter en god natts sömn är det fanken så mycket trevligare att rejsa än att komma ut ledbruten och skittrött.
För vissa funkar det dock med tält, och det är bättre än inget över huvudet såklart ;)

Personal, man klarar sig själv, men det är ruskigt skönt att ha en mek med sig, för ibland kan det bli rätt stressigt, om man skjuter något och behöver tokmecka, eller att nån fixar maten medan man kränger däcket osv.
Kan dock vara svårt att hitta mekar, hittar du en, vårda honom ömt(jag brukar nita freddie med yxan;))

Tidtagning, laptimer eller polare med klocka och tavla är guld värt.
Finns tillfällen man svär, hade legat ute efter en snabbare kille på knutstorp, hade inga problem att hänga med honom på andra passet, och det kändes som vi hade åkt rätt jäkla fort. Sen när man åkte in och kollade tiden, hade man åkt två sekunder långsammare än passet innan..
Men, åk inte och titta på laptimern hela tiden, den kan bli en stressfaktor..

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Swedie skrev:
nä, du missbrukar din dator och skriver skitinlägg. Jag tog även bort Valmers inlägg som var svar på GSXR1100RR's svar.

Svara på en fråga istället för att ... dra till med nått som du gjorde.

Oj, här är vi tydligen finkänsliga. Ska bättra mig.

Exempel:

Reservera plats på ett pensionat, bed & breakfast eller Bo på lantgård i närheten av banan. Billigt, trevligt och bekvämt.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
oFFkeFF skrev:
Personal, man klarar sig själv, men det är ruskigt skönt att ha en mek med sig, för ibland kan det bli rätt stressigt, om man skjuter något och behöver tokmecka, eller att nån fixar maten medan man kränger däcket osv.
Kan dock vara svårt att hitta mekar, hittar du en, vårda honom ömt(jag brukar nita freddie med yxan;))

Nu kör ju iof Swedie inte en hoj som kräver lika mycket service/mekande som din. Är man väl förberedd inför tävlingen så är det faktiskt inga som helst problem, och rutinsaker hinner man ju fixa mellan passen. Om något händer som gör att det krävs fler händer, så får man fler händer bara man ber om det! Det är ju dock inte negativt att ha en mek...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Nyteknik skrev:
Oj, här är vi tydligen finkänsliga. Ska bättra mig.

Exempel:

Reservera plats på ett pensionat, bed & breakfast eller Bo på lantgård i närheten av banan. Billigt, trevligt och bekvämt.

oFFkEFF, tack!

Nyteknig, ursäkta om jag kommer ur hårt, men jag försöker få reda på SH's framtid, vill inte att sajten ska till och bli en plats pajkastning och oinformativitet (om det ordet finns).

jag skulle kunna säga "alla är inte lika perfekta som dig", men då börjar nivån sjunka till moppefuckonas.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
oscar skrev:
Nu kör ju iof Swedie inte en hoj som kräver lika mycket service/mekande som din. Är man väl förberedd inför tävlingen så är det faktiskt inga som helst problem, och rutinsaker hinner man ju fixa mellan passen. Om något händer som gör att det krävs fler händer, så får man fler händer bara man ber om det! Det är ju dock inte negativt att ha en mek...

Nej, inget tvång som sagt, men alltid behagligt. Meken behöver ju inte ens vara mek-kunnig, utan en extra hand, som en polare är behändigt att ha med sig. När en "gathoj" går sönder är det ju oftast bara att packa ihop och åka hem :rolleyes:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag vet t.ex inte hur man ska lösa detta med att byta däck. Okej, man kan fråga, men om man inte finner nån, ska man sitta där å slita själv? Ta med bovredskap o blåsa i ny luft me munnen.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Swedie skrev:
Jag vet t.ex inte hur man ska lösa detta med att byta däck. Okej, man kan fråga, men om man inte finner nån, ska man sitta där å slita själv? Ta med bovredskap o blåsa i ny luft me munnen.

Ta iaf medd egna däckjärn. Kompressor brukar alltid kunna lånas.
Sen kommer du få en snabbkurs i kränga däck på banan, för folk gör det bara en gång åt dig ;)

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Swedie skrev:

Du får gärna låna mitt hemmasvetsade krängutrustning, och efter några gånger med hjälp så lär man sig! Kompressor kan du också låna!

Edit: Same same but different!

Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Det finns en superbra tråd på bikeproject som handlar om just detta. Kolla upp den! De är i o f s mer inriktad på prylar, vad man måste eller bör ha.

En mekaniker är inget måste. Tänk på att en annan person kan vara någon som ger dig draghjälp lika väl som den kan vara en som du får ge draghjäp. Om du råkar ha en kopis som Filips butler, Fredde, som kan meka och vet vad du behöver innan du ens sjävl kommit att tänka på det så se till att få dennes hjäp, annars kan det lika gärna vara. Om du måste säga till vad någon annan ska göra och beskriva hur det ska göras är det bättre att göra det själv.

Visst fungerar det med tält men om du har ett annat alternativ är det att föredra, speciellt om du ska köra säsongens första tävlingar, de som går tidigt på våren. Förra året bjöd SM-premiären på Sviestad på underbart väder, då hade det fungerat utmärkt att tälta. Året innan blåste och regnade det ordentligt på både Mantorp och Anderstorp som kördes sita helgen i April respektive första helgen i maj. De som sov i tält på de tävlingarna (det var några som gjorde det) hade det så roligt. Sova bak i en skåpbil eller i ett täckt släp går utmärkt om man har en kupevärmare.

Laptimer är säkert jättebra att ha om man har råd att köpa en men det är inget måste. Det gäller att märka skillnaden på "bra att ha" och "måste". Laptimer och depåtavla och annat jox är egentligen skit samma, man kör alltid så fort man kan. Efter varje pass finns listor på snabbaste varv. De är gratis, Laptimer kostar, liksom däck, startavgift och mycket annat. Jag har aldrig haft en och skulle säkert inte ha varit snabbare om jag haft en men jag skulle inte tackat nej om jag fått en gratis.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
kanske att jag får en laptimer, vi får se. Vore kul o se hur man kör.

Ska se om jag inte kan slita loss hjulen på min andra skithoj för att träna. Kan nån rekommendera tekning för av och påtagning av däck? t.ex så man inte repar (för mycket) eller böjer fälgkanten.
sen hur gör ni med balansering? antar ni skiter rätt mycket i det.
Kompressor har jag.

Jag måste nog även köpa ett tält för att hojen så den inte står i bli solbränt eller blöt. (tips?)

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Swedie skrev:
kanske att jag får en laptimer, vi får se. Vore kul o se hur man kör.

Ska se om jag inte kan slita loss hjulen på min andra skithoj för att träna. Kan nån rekommendera tekning för av och påtagning av däck? t.ex så man inte repar (för mycket) eller böjer fälgkanten.
Kompressor har jag.

Jag måste nog även köpa ett tält för att hojen så den inte står i bli solbränt eller blöt. (tips?)

Däckskrängning finns utmärkt beskrivet här utav Martin.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
På kvalen och på racen så har man en transponder monterad på hojen från arrangören som är till för att dom ska kunna få tider och placeringar på dom som kör.

Tiderna kommer upp på olika tv-apparater i depån och efter ca en 1/2 timme efter passen kan man få ut en papperskopia på kval/race på vad alla förare kört för tider.

För dem flesta räcker detta långt.

Ibland kan man be om att få alla sina egna tider från något pass eller från hela helgen utskrivna. Har iaf innan också funnits möjlighet att på nån sida på internet gå in och kolla sina egna/andra förares tider.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Relapse skrev:
Däckskrängning finns utmärkt beskrivet här utav Martin.
Läst, och kom fram till att det där kittet ska gå att köpa? Var hittade jag inte... tips?

Axxexs, jasså! så pass bra! men dåså, då är ju inte det nått att oroa sig för.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Swedie skrev:

Bak är man inte så noga med, men fram balanserar jag iaf. Bara att hänga upp hjulet på en axel (helst lagrad) o börja snurra!

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Vid däckskrängning kan det va fördel att börja ta av däcket där ventilen sitter.

Ventilen kan annars ta ett litet extra utrymme där man trycker in däcket mot fälgen.. Inte alla fälgar som är känsliga för detta, beror på hur fälgen är formad.

Dom flesta balanserar nog sina fälgar om dom kan/hinner.

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...