Inför vinterförvaringen

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Nu är det dags att ställa undan gamla trotjänaren för vintern. Jag är lite ny så nu frågar jag de gamle o vise :Bugar vad man bör tänka på och vad man ska fixa innan hojen går i ide?

Jag har inte tillgång till ett varmgarage.

Jag kommer dessutom troligtvis vara utomlands så det blir riktig långförvaring, upp till ett år :( .

Vad bör jag göra?

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Testa att söka SH efter ett svar.

(sen kan man ju byta olja och filter. Tömma eller fylla tanken helt. Dränera förgasarna. fyll i extra luft i däcken.)

Last edited by a moderator:

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Simp skrev:
Testa att söka SH efter ett svar.

(sen kan man ju byta olja och filter. Tömma eller fylla tanken helt. Dränera förgasarna. fyll i extra luft i däcken.)

Sant! Jag hittade några bra trådar. Tack!

Glömde bort att det finns en utmärkt sök funktion på forumet.
Måndag morgon = Hjärn :död

Nu låter vi den här tråden självdö!

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Kajan skrev:
Sant! Jag hittade några bra trådar. Tack!

Glömde bort att det finns en utmärkt sök funktion på forumet.
Måndag morgon = Hjärn :död

Nu låter vi den här tråden självdö!

Man tar in den i hemmet!

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Varför bör man tömma fuggarna för?

Att tömma tanken är väl inte så bra?

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
FUBAR skrev:
Att tömma tanken är väl inte så bra?
Jag har hört bra/dåligt om båda varianterna.

Tömmer man tanken så riskerar man att den rostar inuti, fyller man den så "sjunker" oktanhalten eller nått sånt så att soppan inte är något vidare för motorn att köra på.

Att fylla fullt känns bäst vid första ögonkastet, men de är ju surt om man måste "offra" en tank soppa.

Man ska enl. vissa kunna köra soppan i tex. en gräsklippare eftersom dom inte är lika känsliga som hojen maskineri. Men inte alla har ju en gräsklippare, däribland jag :)

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Hoj
Er6n -13
Kom precis hem från sjön...hojen varit ute under sitt "varma" täcke.. :tungan
Så nu ska man köra den till förrådet...KALLT o halt :gnissla
Tar emot som faaaaaan men men man får väl stilla sitt behov med att vara här

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
LocDog skrev:
Jag har hört bra/dåligt om båda varianterna.

Tömmer man tanken så riskerar man att den rostar inuti, fyller man den så "sjunker" oktanhalten eller nått sånt så att soppan inte är något vidare för motorn att köra på.
Då borde man kanske köpa en oktanhöjare på tappen innan påställning, har även hört att man bvör slänga i en flaska K-sprit?! Men hellre en tank bensin åt skogen än en rostig tank.

Men varför bör man tömma förgasarna, någon som har ett svar?

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
FUBAR skrev:
Då borde man kanske köpa en oktanhöjare på tappen innan påställning, har även hört att man bvör slänga i en flaska K-sprit?! Men hellre en tank bensin åt skogen än en rostig tank.

Men varför bör man tömma förgasarna, någon som har ett svar?
Det kanske funkar med att få upp oktanen och "rädda" soppan i tanken..hmm :confused:
Är oxå lost när det gäller den här biten....

Man måste kanske tömma förgasarna för att de inte ev. ska bli avlagringar i dom när de inte används....fast har man soppa i och startar med jämna mellanrum så kanske de inte hinner fästa. Hmm...fast kallstarter är inte heller bra....mycket + och - hur man än vrider och vänder på det.

Hmm...många gissningar från mig nu känner jag :)

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
Om du ska ha bensin kvar i tanken så kan man köpa nåt medel på macken som typ konserverar bensinen, och jag har hört att man inte behöver tömma förgasarna om man använder detta. Dessutom tror jag at bensinen tar upp litelite vatten om det får stå. Bensin=färskvara.:mattias
Man tömmer fuggarna för att bensinen dunstar eller nåt, då bildas det kristaller som fastnar i mynstycken å skit, blir en glashård yta som är väldig väldig väldigt svår att få bort.:tummenner
Man ska aldrig starta hojen under vintern även fast det är svårt att låta bli. :ajjabajja:7petaDels för att kallstarter inte är nå vidare. Det andra är för att om du startar den bara en kort stund så den inte blir riktigt genomvarm blir det lite kondens i motorn, ni vet vad fukt+metall blir. Det bästa är att köra motorn typ 20 minuter sista gången innan vintern så att man får ut all fukt och sen låta bli han sen.

Nu har jag det lite jobbigt. Jag har plockat ner stor del av hojen för att göra rent den väldigt grundligt, makalöst hur grus å skit kan tränga sig in överallt.
När jag var färdig med å plocka ner den så var det mörkt ute så då gick det inte å tvätta. Nu har det gått några dar sen jag gjorde det, och det har hunnit bli minusgrader och snö ute, med andra ord inte världens roligaste väder att stå ute å tvätta hoj i. :död
Nu står hojen ute i garaget som ett lik och väntar att bli tvättad, och med min tur kommer det inte bli bättre tvättväder föränn nästa sommar. :huvet:4skrika

Bifogat

• Nedplock-inför-vinter-Nov--.jpg
    Nedplock-inför-vinter-Nov--.jpg
    135.7 KB · Visningar: 143

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
storcken89 skrev:
Om du ska ha bensin kvar i tanken så kan man köpa nåt medel på macken som typ konserverar bensinen, och jag har hört att man inte behöver tömma förgasarna om man använder detta. Dessutom tror jag at bensinen tar upp litelite vatten om det får stå. Bensin=färskvara

Jag har försökt att hitta det där som ska konservara bensinen. Jag läst också om det in ett word doc som någon lagt ut på en annan tråd, mkt utförligt. Jag har dock inte fått tag i det. Mupparna på biltema har ingen aning i alla fall :mad: Är det någon som vet vad preparatet heter? Jag lägger även ut frågan på mek sidan.

Sannolikt kommer hojen att stå i minst ett halvår så jag måste verkligen se till att den är förberedd på så lång vinter dvala. Ev får jag fixa att någon kan "hyra" hojen i utbyte mot att de kör den och tar hand om den.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Äh, slå i full tank och sluta oroa dig så mycket. Den står sig helt utmärkt över vintern.
Och ge fan att dissa biltemaanställda.

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Victor skrev:
Äh, slå i full tank och sluta oroa dig så mycket. Den står sig helt utmärkt över vintern.
Och ge fan att dissa biltemaanställda.

Fast nu ska den stå längre än över vintern! Jag såg bilder på en förgasare där bensinen hade stelnat. INTE KUL!

O snubben på biltema var kanske undantaget, Prao elev eller nått, så det var taskigt att ge mupparna skit för det. Fraggel kanske är bättre :hihi Blir bara irriterad när man ställer en fråga och personen ser ut som en fågelholk, tittar på en som man just deklamerat att man brukar ha sex med getter.

Här är f.ö länken till dokumentet om vinter förvaring jag hittade i en annan tråd.

http://www.clarity.net/~adam/winter-storage-content.html#2

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Stortryne skrev:
Inte på rak arm, men det jag köpte var tillverkat av Shell. Kanske kan vara en ledtråd?
Tack!
Jag har fått några tips på tråden på mek forumet:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=102741

Ska kolla shell. Jag skulle bli mkt irriterad (på mig själv) om det finns på shellmacken och så har jag ränt runt halva Skaraborg utan att hitta skiten. :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
På touringbutiken har dom stabilisator. Motorex fuel stabilizer heter det, men har även sett det på volvo (rolf ericsson).
Men jag vet inte om detta är riktigt nödvändigt egentligen, bara å slå den gamla bensinen i gräsklipparn eller nåpt sen efter avställningen. Förgasarna tar du av, tömmer å gör rent, två flugor i en smäll. :tungan
www.touring.se

payton

payton
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
z750s kawasaki 2006
:va Nu är jag nyfiken.Enligt min instruktionsbok så ska det minskas med 20% luft i däcken för vinterförvaring.

Rent logiskt måste ju detta vara minsta påfrestningen för ventilerna.Instruktionerna är skrivna i kawasakis handbok.

Så varför sägs det på forumet att man ska ha i mera luft?
/payton

Last edited:

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
payton skrev:
:va Nu är jag nyfiken.Enligt min instruktionsbok så ska det minskas med 20% luft i däcken för vinterförvaring.

Rent logiskt måste ju detta vara minsta påfrestningen för ventilerna.Instruktionerna är skrivna i kawasakis handbok.

Så varför sägs det på forumet att man ska ha i mera luft?
/payton

Mer luft skall man ha för att inte däcken skall deformeras när de står stilla länge (samma hos många bilhandlare). Ventilslitage har jag aldrig hört talas om, men det betyder ju inte att det inte finns...

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Bäst måste altså va att rulla omkring den titt som tätt och starta den 1 gång i veckan och låta den bli varm varje gång så hinner även batteriet underhålls laddas eller??

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin