Inför vintern...

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
TÄBY
Hoj
Honda CBR 600FA
Är än så länge helt nybörjare på att fixa med hojen...

SÅ kan nån komma med lite bra tips om vad jag bör göra med hojen inför vintern.

Har precis köpt en Kawasaki ER-6f (-08) och den fick en grundlig leveransgenomgång i samband med att jag hämtade den, sen dess har jag kört drygt 50 mil......

Hojen kommer att stå i kallgarage, under ett kapell
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Tvätta av den och smörj upp drivpaketet.
Plugga i underhållsladdaren och fyll upp lite extra luft i däcken
kontrollera glykolhalt i kylaren
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
1.Tvätta, vaxa, smörj upp. Fyll tanken med soppa och plocka ur batteriet och ta med det in. Underhållsladda det gärna, men inget absolut krav.

2.Ge fanken i att kallstarta hojen i vinter.

3. Längta till våren.

Svårare än så behöver man inte göra det. :)
 

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
TÄBY
Hoj
Honda CBR 600FA
1.Tvätta, vaxa, smörj upp. Fyll tanken med soppa och plocka ur batteriet och ta med det in. Underhållsladda det gärna, men inget absolut krav.

2.Ge fanken i att kallstarta hojen i vinter.

3. Längta till våren.

Svårare än så behöver man inte göra det. :)

Ja nummer 3 grejar jag i alla fall :):)
 

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
TÄBY
Hoj
Honda CBR 600FA
Förresten - varför inte kallstarta under vintern ?

Så gjorde jag med min gamla Yamaha.... kanske mest för att kolla om den fortfarande levde... var inte det bra alltså ??:va
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Förresten - varför inte kallstarta under vintern ?

Så gjorde jag med min gamla Yamaha.... kanske mest för att kolla om den fortfarande levde... var inte det bra alltså ??:va

För mig är det ganska solklart att en smällkall motorcykel får ta i rätt bra för att starta. Har den automatchoke så kommer den att fetta på rätt bra för att starta. Du får massor med bensin som ligger i cylindarna, batteriet tar stryk och om du inte tänkt att köra omkring så får det inte återhämta sig. Motorn blir också varm men kyls snabbt och kondens kan skapas i systemet.

Detta är så klart spekulation om vad som eventuellt kan hända och ske. Kommer kanske inte att hända men att starta hojjen mitt i vintern är för mig onödigt då det endast skapar mer behov att köra.

Men måste du så får du se till att den blir ordentligt varm dvs inte bara vattnet i utan även olja/motor. Alltså inte bara starta gasa och stäng av.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Så här har jag gjort;
Underhållsladda batteriet hela tiden med en smart underhållsladdare eller 2-3ggr under vintern med en vanlig laddare, annars kan batteriet gå sönder. Låt den inte stå på samma ställe på hjulen hela vintern, däcken blir platta då. Palla upp eller vrid däcken lite en gång per månad. Inte bra för motorn och tändstift att starta den titt som tätt om den inte körs ordentligt varm. Byt olja innan vintern säger vissa, jag har ingen uppfattning i frågan.
 

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
TÄBY
Hoj
Honda CBR 600FA
Åh va bra - nu har jag lärt mig massor.
Har antagligen haft tur som en tokig med min gamla hoj då... ska vara lite skötsammare med den nya!
(fast först får det bli en sista sväng på söndag hoppas jag, kan väl passa på att tanka då )
 

El Caballo Loco

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2012
Ort
Tält
Hoj
Tidigare: CROSS: Kawa 60cc, Honda 80cc, Yamaha YZ125cc. MOPED: Yamaha DT 50 R BIKES: Yamaha TW 125cc. Yamaha Dragstar 650, Kawasaki VN900, Harley Davidson Street Bob. NUVARANDE: KTM 990 SMR 11
Personligen hade jag fyllt tanken med något som inte innehåller etanol, utifall det ska stå. Tex Statoil 98 oktan.
Teorin är att etanolen fräter på packningar/bränsleledning och inte smörjer lika bra som bensin. (De som gillar etanol brukar gå igång på det här).
Här är ett utdrag om biobränslen i jaktplan:
"I en vanlig bilmotor fräter Etanol betydligt mer än bensin. Risken är stor att SB JP-8 har liknande egenskaper. Därefter måste man garantera att motorn fortfarande fungerar lika bra i alla lägen. Gripen har bara en motor, så driftsäkerheten måste vara 100%."
Jag har samma inställning till driftsäkerhet med hojen, plus att etanol är "bättre" för miljön, ergo omanligt, så win-win. De etiska komplikationerna av att göra bränsle av mat är också intressanta.

Håller med om att byta oljan, teorin är att att föroreningar i oljan fräter på komponenterna i motorn.
 
Last edited:

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Dem är väl viktigt att varmköra hojen efter tvätt eller? Bromsa hårt ett par gg och spraya på lite wd40.
 

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Ska man byta motorolja eller bara tömma den gamla och sedan fylla på när vintern är över? Det känns mer logiskt (av någon anledning) att inte ha någon motorolja i under vintern, men jag är också noob på det här
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Oj oj!

Att låta den stå över vintern utan olja i motorn tycker jag låter som en
mycket
dålig
idé

Att hälla tillbaks samma olja som du tömt ur flera månader tidigare tycker jag låter som en
mycket
dålig
idé

Jag saknar erfarenhet i ämnet dock. Har aldrig provat.
Tycker min gissning känns lovande ändå:)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Byt olja, varmkör och ställ in hojen för vintern. Om man kört 50 mil så behöver man inte bry sig men om hojen gått en del under säsongen bör man byta olja. Ingen bra idé att ha motorn tom under vintern.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Personligen hade jag fyllt tanken med något som inte innehåller etanol, utifall det ska stå. Tex Statoil 98 oktan.
Teorin är att etanolen fräter på packningar/bränsleledning och inte smörjer lika bra som bensin. (De som gillar etanol brukar gå igång på det här).
Här är ett utdrag om biobränslen i jaktplan:
"I en vanlig bilmotor fräter Etanol betydligt mer än bensin. Risken är stor att SB JP-8 har liknande egenskaper. Därefter måste man garantera att motorn fortfarande fungerar lika bra i alla lägen. Gripen har bara en motor, så driftsäkerheten måste vara 100%."
Jag har samma inställning till driftsäkerhet med hojen, plus att etanol är "bättre" för miljön, ergo omanligt, så win-win. De etiska komplikationerna av att göra bränsle av mat är också intressanta.

Håller med om att byta oljan, teorin är att att föroreningar i oljan fräter på komponenterna i motorn.

Med 5 procent etanol behöver man inte oroa sig :tungan
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top