Införskaffa en ny 125:a .

Speedbooster

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Honda CBR600
Halloj! :)
Ny som man är på forumet, lockades man hit av att det verkar vara ett seriöst och ett bra forum.
Dags att skaffa ny hoj hade jag tänkt, ska sälja mina trogna mopeder och gå över till en " mindre sporthoj " .

Jag har nästan bestämt mig för en Aprilia Rs 125a, tänkte förmodligen trimma upp den lite senare. Har även ett nytt vått lustgas system till en-cylindrig motor hemma liggande i garaget så tänkte göra något roligt av det. :tummenupp

Då till frågan, vad tycker ni?
Är aprilia rs125an en bra sporthoj? Jag hade ju tänkt leka lite med den också, en del bakhjul..
Hur går den på bakhjulet?
Annars har jag en tanke bredvid, en 125a supermotard kanske? Dock vill jag absolut ha en 2-taktare då dom är överlägsna på den kubiken.
Tips på andra hojjar uppskattas självklart, speciellt om ni har bra rekommendationer på en supermotard. :D

Mvh

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
KTM 125 exc, Wr 125, Gasgas 125 - Offroad - Ska vara de som går bäst, dock är det mer meck med dom.

DT125, CRM 125, KDX125 - Offroad - Inte lika mycket meck, men har samtidigt mindre effekt.

RS, Mito - Sporthoj - Går bäst av 125 sporthojarna, dock mer meck med dom.

NSR/RGF/TZR - Sporthoj - Inte lika mycket meck, men har samtidigt mindre effekt.

Alla är tvåtakt. RS 125 är svår att köra på bakhjulet med pga att du sitter framåtlutad och hojen har runt 32-35 hk. Men visst är du grym så kan du wheela med allt. En kompis kan wheela runt 10 m med en nsr.

Skulle jag köpa någon av de där skulle jag köpa en DT 125 om man ville busa. Lite meck, hyfsad effekt, och ska tydligen vara väldigt bra för wheelies och annat bus.

Speedbooster

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Honda CBR600
Tack så mycket för ett bra svar, suttit och kollat runt nu på förslagen.

Blev faktiskt riktigt sugen på en KTM exc 125a, dt125an såg inte helt fel ut heller.. Dock gillade jag Ktm hojjen lite mer. Gasgas hojen såg lite dyr ut just nu, kollade runt lite på lite annonser nyss.

Dom andra föll jag inte för direkt. Skulle tro att de står mellan rs 125an o exc 125an.. Fanns i ett rimligt pris med..

Nu får jag tänka över få se vad det blir . :tummenupp

-persson-

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Hoj
Daytona 675, yz 125
köp min, du kan få ett mycket bra pris vid snabb affär.

http://www.blocket.se/vi/17501258.htm?ca=17_s

victor

p.s. jag har inte sett en enda rs med likadan grafik på än.

och på tal om mycket meka, jag har inte haft ett enda maskinellt fel.

byter man slitdelar i tid och håller hojen i gott skick håller den alla mil du vill och kan köra.

och en bra sporthoj, det är den definitivt. chassi, fjädring, bromsar, stabilitet är i samma farter likvärdiga med en "riktig" sporthoj.

en kompis hade en ktm exc reggad (ostrypt).

dom går bra, men utanför cross/enduro-banan är de inget vidare.

tål inte höga varvtal längre sträckor, mycket meka, många småfel (tändstift etc innebär en ryggsäck med verktyg tillhands oavsett körsträcka), blanda egen oljeblandning (missräkning leder till taskig cylinder + kolv).

Last edited:

Speedbooster

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Honda CBR600
Det var en riktigt fin hoj du hade :tummenupp

Dock är den lite ovanför min budget. Menar inte att den är värd mindre än du lagt ut den för utan att jag helt enkelt inte har råd. Letar hoj som går på runt 22-25 tusen kronor.

Mekning är inga problem, bara det inte rasar saker hela tiden. Om jag får säga vad jag tycker om oljeblandning, så tycker jag det är bättre faktiskt att köra på att blanda själv i tanken. Oljepumpar har helt plötsligt gått sönder för ganska mycket folk och de konsekvenserna blir ju inte roliga, om man är ute och kör..

Mvh

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Det var en riktigt fin hoj du hade :tummenupp

Dock är den lite ovanför min budget. Menar inte att den är värd mindre än du lagt ut den för utan att jag helt enkelt inte har råd. Letar hoj som går på runt 22-25 tusen kronor.

Mekning är inga problem, bara det inte rasar saker hela tiden. Om jag får säga vad jag tycker om oljeblandning, så tycker jag det är bättre faktiskt att köra på att blanda själv i tanken. Oljepumpar har helt plötsligt gått sönder för ganska mycket folk och de konsekvenserna blir ju inte roliga, om man är ute och kör..

Mvh

För den budgeten är de väl knepigt att hitta en LV-reggad EXC?
Sen är ju EXC och de övriga endurohojarna känsliga på smörjning (som styrs av hur du kör) så risken finns ju att de rasar.
Men när de håller o går bra o så är de ju jävligt roliga

DT å andra sidan har mindre effekt (säger inte att den är tråkig, för det tycker jag inte direkt, men det är en smaksak) å andra sidan är risken för haveri mindre och intervallerna längre.

Speedbooster

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Honda CBR600
Hittade en skaplig exc:a direkt för min budget,
http://www.blocket.se/vi/17405942.htm?ca=6_s

Ser fin ut, hur den egentligen går i motorn vet jag inte eftersom jag inte varit och kollat på den.

Nu kanske inte den var reggad men iaf..
Hittat 00:eek:r som är reggade, som går på cirka 20k, priset beror ju på hur ny årsmodellen är med.

Mvh

Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Hittade en skaplig exc:a direkt för min budget,
http://www.blocket.se/vi/17405942.htm?ca=6_s

Ser fin ut, hur den egentligen går i motorn vet jag inte eftersom jag inte varit och kollat på den.

Nu kanske inte den var reggad men iaf..
Hittat 00:eek:r som är reggade, som går på cirka 20k, priset beror ju på hur ny årsmodellen är med.

Mvh

Tänk bara på att dom ska vara landsvägsregistrerade inte enduroregistrerade!

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Köp min, Den är allt du vill ha samt billig. Den kan du köra på bakhjulet med ifall det är så det ska gå till:brynad

Speedbooster

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Honda CBR600
Köp min, Den är allt du vill ha samt billig. Den kan du köra på bakhjulet med ifall det är så det ska gå till:brynad

hehe okej, en wr 125a alltså?

Vad hade du tänkt för pris och vilket skick?
Du kan alltid slänga över ett pm ifall du har fler bilder och kanske lite mer info..

Måste dock sälja iväg mopederna först, ska lägga ut dom snart..
Så förvänta dig inget köp på direkten. Men intresserad kan jag nog vara :tungan

tagan

Mammon
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
ktm 450 exc 03, aprilia sxv 550 kommer alltid att finnas i bakhuvudet
du kan också ta en kik på min annons i sign, vet inte vad diin budget liger på men ändå.

-persson-

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Hoj
Daytona 675, yz 125
lägg till ca 5000 över ditt högsta pris och du kan hämta den så snart du kan.

MVH Victor

Speedbooster

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Honda CBR600
du kan också ta en kik på min annons i sign, vet inte vad diin budget liger på men ändå.

lägg till ca 5000 över ditt högsta pris och du kan hämta den så snart du kan.

MVH Victor

Tack för tipsen..

Dock måste jag sälja iväg mopederna och jag har inte lagt ork till att få ut dem på blocket än. Så innan dem är sålda kan jag inte komma och kika på nån hoj, för jag tänker inte komma som en testpilot utan pengar.

Mvh

jimmie_91

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2007
Hoj
dt125r -svart och röd
håller med igge dtr 125 är en hoj bra hoj :) går bra att köra på bakhjul med har ju några här på sporthoj som bevisat det :) själv övar man lite men det går icke så bra :p

dtr125 är en hoj som man sällen behöver meka med även om man gillar att pressa hojen lite och den tål mycket stryk :)

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Varför inte en TZR? Du får inte bara en skattad och besiktigad hoj, utan du får en (nästan) komplett uppsättning reservdelar också! Självfallet ingår rephandbok.

Jag börjar på 15k så prutar du en tusenlapp eller två så har vi en deal! :tummenupp

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
Varför inte en TZR? Du får inte bara en skattad och besiktigad hoj, utan du får en (nästan) komplett uppsättning reservdelar också! Självfallet ingår rephandbok.

Jag börjar på 15k så prutar du en tusenlapp eller två så har vi en deal! :tummenupp

14k för en tzr :brinnerupp

Speedbooster

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Honda CBR600

Du kan slänga över ett pm med info och några bilder ifall du har. :)

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!