Info kring luftfilterbyte vore tacksamt!

hellstreamer

Hellstreamer
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
1996, Aprilia, 125 RS
Hej,

Jag har en Aprilia 125RS, en 1996a för att vara exakt. Har märkt lite konstiga saker med den sedan jag köpte den förra hösten, och jag byter ut en väldig massa saker. Har en kompis som kör tung motorcykel och bil, och han trimmar så det står härliga till.

Har även märkt att min 125a tydligen saknar strypningar, och då troligtvis ligger på ca 24Kw. Han sa att jag kunde byte luftfilter (jag har en sån där svart låda med luftfilter i), och få en betydligt skönare körkänsla.

Så till själva frågetecknena nu då. Är det tillåtet att bara byta ut boxen till ett sportfilter utan att regga som tung mc eller liknande? Ger det någon effektskillnad? Behövs det göras någonting mer till följd av bytet (ombestycka eller liknande)?

Vore väldigt tacksamt med svar på detta då jag inte är så insatt själv.

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Ombestykning slipper du inte undan om du byter till sportluftfilter, eftersom då får hojen mer luft, och behöver mer bränsle. :)

Klart man kan byta till sportluftfilter, och det beror på om besiktningen är uppmärksam eller inte. Om dom är så säger dem till dig att byta tillbaka till original och kom tillbaka. Tekniskt sätt så skulle du redan nu behöva besiktiga om den, eftersom du redan har över 15hk :rolleyes:

Annars så gör du som så att du bygger in sportluftfiltrett i den befintliga lådan. :tummenupp

hellstreamer

Hellstreamer
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
1996, Aprilia, 125 RS
Hahaha okej. Undrar vad de säger om jag kommer med en 24Kwattare med sportluftfilter och så har jag A1-kort.
Tack för hjälpen.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Min SM125 gick igenom besiktningen utan strypningar, satt ett HGS rör på också, besiktningsmannen log bara :D

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Hahaha okej. Undrar vad de säger om jag kommer med en 24Kwattare med sportluftfilter och så har jag A1-kort.
Tack för hjälpen.

De inte direkt så att du åker till polisstationen, utan du åker till besiktning, de kommer troligen inte säga något om att du är för ung för att köra maskinen, utan de dem kan säga att kom tillbaka när du har strypt den, och de brukar inte hända.

Jag åkte igenom besiktning med arrow-systemet på min crm, då röret låg synligt och man kunde räkna svetsskarvarna och se direkt att det inte var original och de påpekar bara att bakljuset lös för dåligt :)

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Min crm gick också igenom felfritt, ingen anmärkning på att den brölade fint eller gick dubbelt så hårt som den får ;)

Bara, och bara, om du stöter på en riktig torrboll kan det bli tjafs.

Sen så är det så att iom att du har en -96:a bör den inte vara felfordonsgodkänd, så du får i teorin byta ut saker så länge det inte påverkar effekten. Bilprovningen kan inte veta om det där luftfiltret är original eller ej, eller om det ger någon effekt, vilket de ändå struntar i

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Tack för hjälpen.

Besikta min i måndags, dom la den inte ens i växel..

för dom sa de kanske va något fel med oljan för oljelampan lös :facepalm

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Besikta min i måndags, dom la den inte ens i växel..

för dom sa de kanske va något fel med oljan för oljelampan lös :facepalm

Sköna gubbar vissa :p Min trafiklärare berättade att dom brukar klaga på att dom är fördylda eller dyligt om det kommer någon med en fin hoj bara för att vissa inte kan köra mc och är då förrädda för att klota grejorna :D .

Jag ska snart besiktiga min och mitt framdäck är ganska sletet är lätt 1mm kvar i mitten på hela däcket men på något ställe på nån sida är det nog mindre, tror ni dom är uppmärksamma på detta?

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Sköna gubbar vissa :p Min trafiklärare berättade att dom brukar klaga på att dom är fördylda eller dyligt om det kommer någon med en fin hoj bara för att vissa inte kan köra mc och är då förrädda för att klota grejorna :D .

Jag ska snart besiktiga min och mitt framdäck är ganska sletet är lätt 1mm kvar i mitten på hela däcket men på något ställe på nån sida är det nog mindre, tror ni dom är uppmärksamma på detta?

Om dom inte ens lägger den i växel så tror ja du klarar dig,

Ja hade 2,3 på mitt mest slitna ställe

hellstreamer

Hellstreamer
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
1996, Aprilia, 125 RS
Jag har även hört att det är typ 2 personer som någonsin åkt fast för trimmad motorcykel..... Verkar klart vara värt att byta ut lite grejer här och där... =D

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Hoj
Bensindriven
Du kommer inte märka nånting i sort sett av att byta ett luftfilter och bestycka om, låter lite fränare kanske.

Att åka fast är i stort sett 0% chans. Jag har blivit stannad flera gånger med min motorcykel, sitter trimrör, större cylinder, öppet filter och större förgasare och allt dom har frågat är i stort sett "Får du köra den här på A1? :huvet"

Besiktningen hade jag lite problem med däremot, fick åka in. Han gick runt och tittade och hade sig på alla prylar. Efter provkörningen sa han ju som det var att den var ostrypt och trimmad men att det inte är hans uppgift att tjata om utan att det är polisens ansvar när jag väl blir stannad.

Kör hårt!

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...