Info om stockholmshandlare sökes.

Jeppa

Fartblind
Gick med
14 May 2003
Hoj
zxr
Hej,

Satt och surfade i veckan, och helt plötsligt kom jag på att jag skulle byta bil... :kocko

Av någon anledning så har jag böjelser för Chrysler PT Cruiser. I allafall så hittade jag ett ex. på bytbil.com, och den passade mig perfekt.

Bilen finns hos Bilborgen AB (Högdalens centrum) i Stockholm.

Eftersom en annan är skåning, och har en bit att resa för att provköra, så brydde jag mig inte om det. Ringde istället handlaren och lät honom informera mig om bilen i detalj. Allt verkade vara ok, så jag betalade omgående handpenning på 5.000kr. Resten (112.000) ska betalas vid hämtning, som jag planerar att göra på lördag (13/12). Allt var frid och fröjd.

Nu börjar dock en liten varningsklocka ringa...

Igår ringer säljaren, och vill att jag ska sätta in resterande pengar på deras konto, INNAN jag kommer. :va Han tyckte INTE att det var ok att betala resten med t.ex. postväxel. (Den kunde vara förfalskad :confused: )

Givetvis betalar jag inte 117.000 kronor för en bil som jag inte sett eller provat.

Finns det någon på detta forum som har erfarenhet av Bilborgen AB (Högdalens centrum) i Stockholm. All info av intresse.....

Hjälp.....

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Stället ser ut som ett skojeriställe, mao som alla andra bilhandlare som säljer utomhus. Hela kitet med vimplar och grejor samt alla sorters bilar som är nyrekondade med alla gamla knep som kan dölja skavanker.
Överpris på dom flesta bilarna på gården så jag skulle inte lita på att allt ser ut som han lovar.
Tar han inte postväxel är han inte seriös, har aldrig hört talas om att det är vanligt med falska såna. Hävda istället att du lovar och pröjsa när du kommer hem med bilen, ungefär lika seriöst fast åt andra hållet.

Är det nåt speciellt som du vill veta om utseendet skulle jag kunna passera på väg hem från jobbet och göra en okulärbesiktning.

Ernst

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
KTM 660 RALLY
:tummenupp
Helt rätt att haja till, vem degar en bil man inte ens sett? och vadå "kan vara förfalskad" tvivlar man på en postväxel kan man alltid ringa och checka med banken när man e på plats så att alla kan känna sej säkra.
Det enda du inte ska göra är att betala i förväg!
/E

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Om säljaren är orolig för att din postväxel skulle vara förfalskad tycker jag att du föreslår att ni gör upp affären på något bankkontor där säljaren har ett konto. Då får du nycklarna i handen i samma ögonblick som postväxeln löses in och pengarna försvinner in på hans konto. Att går rätt till och alla blir glada.

Sätt aldrig in pengar på någon annans konto om du inte kan tänka dig att bli av med dem. Har du satt in pengar på någon annans konto får du själv se till att få tillbaka dem, banken hjälper dig inte.

Edit.
Aha, jag hade inte läst ditt inlägg ordentligt, du ska hämta bilen på lördag. Då blir det lite svårt att knalla in på ett bankkontor.

Last edited:

Jeppa

Fartblind
Gick med
14 May 2003
Hoj
zxr
Gulsnabbtrajja skrev:
Stället ser ut som ett skojeriställe, mao som alla andra bilhandlare som säljer utomhus. Hela kitet med vimplar och grejor samt alla ............

Är det nåt speciellt som du vill veta om utseendet skulle jag kunna passera på väg hem från jobbet och göra en okulärbesiktning.

Jag skulle vara dig evigt tacksam, OM du känner för det. :Bugar

Det jag vet är en repa på förardörr (ett par centimeter), i övrigt inget annat direkt. Bilen är ändå en -01 med 5400 mil på mätaren, så i nyskick förväntar jag mig inte. Full servicebok ska finnas, han läste den för mig.

Bilen kan vara inne i nått garage, och inte tillsammans med övriga. Jag fick ett mail att dom tagit in den för montering av vinterdäck.

Hittar du den, OCH känner för det så kanske du kan slänga ett öga till mig.

+ Har du inte provat en PT innan så tycker jag du ska passa på idag. :)

Tack på förhand....

/Jeppa

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Panigale
precis, prova en PT innan du bestämmer dig...

har haft en som företags bil, va inte utan orsak den fick smeknamnet "gimpen" ... slö trist bilrackare

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Hoj
Honda VFR 03
Ingen höjdar kvalitét - hjälpte en kvinna som hade en sån med att kolla oljenivån när oljevarningslampan lös och det visade sig att nivån var okej... Sen vägrade bilen att starta tills man väntat ca 5 min...
Bilfan va ny och hade knappt gått nåt alls.

Jeppa

Fartblind
Gick med
14 May 2003
Hoj
zxr
-Lowrider- skrev:
Tråkigare bil får man leta efter! Klen motor till den relativt stora bil!
Är den importerad kan du räkna med att mätaren är skruvad mm och tom. krockad.

Nu var inte bilen det handlade om utan BILHANDLAREN. :fakta

/ Jeppa

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Verkar lite uppfräschat, undrar om det är samma ägare fortfarande? Lite bättre bilar än vanligt. Pt:n var såld. Den hade enligt killen sålts på en gång och endast stått där över helgen. Populär modell och bra pris osv .... Fan jag pallar inte med bilhandlarsnacket :gnissla
Sorry! (såvida det inte var du som köpte iof)

Jeppa

Fartblind
Gick med
14 May 2003
Hoj
zxr
Gulsnabbtrajja skrev:
Verkar lite uppfräschat, undrar om det är samma ägare fortfarande? Lite bättre bilar än vanligt. Pt:n var såld. Den hade enligt killen sålts på en gång och endast stått där över helgen. Populär modell och bra pris osv .... Fan jag pallar inte med bilhandlarsnacket :gnissla
Sorry! (såvida det inte var du som köpte iof)

Jo, det är jag som köpt den... (Eller lagt handpenning iallafall.)
Jag ska hämta den på lördag är det tänkt.

Såg du den, eller han hade tagit bort den därifrån?

Tack för din hjälp/tid.

/ Jeppa

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jeppa skrev:
Jo, det är jag som köpt den... (Eller lagt handpenning iallafall.)
Jag ska hämta den på lördag är det tänkt.

Såg du den, eller han hade tagit bort den därifrån?

Tack för din hjälp/tid.

/ Jeppa
Nä den var borttagen. Kom en snubbe till o frågade efter den direkt efter mig. På så sätt verkar ju priset rätt även om prutmånen inte existerar längre när den är efterfrågad.
Grattis till nya bilen då, tog han postväxel tillsist?

Jeppa

Fartblind
Gick med
14 May 2003
Hoj
zxr
Gulsnabbtrajja skrev:
Nä den var borttagen. Kom en snubbe till o frågade efter den direkt efter mig. På så sätt verkar ju priset rätt även om prutmånen inte existerar längre när den är efterfrågad.
Grattis till nya bilen då, tog han postväxel tillsist?

Japp, det blir postväxel. Jag förklarade att det inte fanns en chans att jag skulle betala allt, utan att ens ha sett/provkört den. :arsele Så jag hämtar den på lördag 13/12. :yoparty

Jag bockar och tackar för ditt intresse och hjälp. Behöver du hjälp med något i södra regionen, så ställer jag gärna upp. :tummenupp

/ Jeppa

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...