Ingång till kurva.....

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati monster bucci 944 termis helsystem och keihin fcr 41:or andra tändboxar osv..! Samt en fullkittad aprilia sr180cc malossi motor med jolly moto trimkrök och lite annat godis!
Hallå......

Finns det någon där ute som kör på bana som kan berätta för mig hur ni gör när ni går in i en kurva....
Typ bromsa hårt, nerväxling, lägga ner och ta kurvan????
hur gör ni, vilken ordning?
Brukar ni ge mellangas för att hålla varven uppe när ni växlar ner? kan man på något sätt skona växelådan på detta sett eller är detskonsammare att bara trampa ner en vägel utan mellangas..?

Har haft lite prob på småvägarna just vid ingång i kurvorna..

Kan tänka mejje att detta låter lite rookie men vafaan är ganska färsk på båge...

Tack
 

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati monster bucci 944 termis helsystem och keihin fcr 41:or andra tändboxar osv..! Samt en fullkittad aprilia sr180cc malossi motor med jolly moto trimkrök och lite annat godis!
hmm...

så det är ingen som kan svara mig på denna lätta fråga?
Eller kanske e så att ingen vet hur man gör?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Gör så här:

1. Bromsa lagom sent, bromsar du försent kommer du för djupt in i kurvan och tvingas hålla kvar bromsen till efter "apex" (punkten där du tangerar kurvans innerkant)

2. Medan du bromsar växlar du ner en växel i taget, gärna med mellangas, släpp ut kopplingen en aning mellan varje nedväxling så hör/känner du när du har rätt växel.

3. Börja sväng, titta dit du vill åka, inte på träd/kossor/stolpar i tangentens riktning.

4. När du närmar dig "apex" (se ovan), börjar du mata på med gas. Först bara så att du känner att det inte motorbromsar längre, sedan mer och mer tills du har FULL gas.

5. Driv ut mot ytterkanten. Sikta in dig på nästa böj och upprepa från steg 1.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Alternativ stil:

Full spätta fram till bromspunkten (som är senare än vad alla andra har). In med kopplingen samtidigt som du bromsar med frambromsen. Stampa i den växel som du kommer att ha när du går ut ur kurvan (börjar mata på gas igen). Oftast innebär det två eller tre steg ner i växellådan. Påbörja svängen och dumpa strax därefter kopplingen och låt bakänden slira iväg i en fet sladd (som kan styras med bakbroms och koppling). När det är dags att ge på gas igen ska bakhjulet ha hunnit anpassa sin fart till framhjulets och sladden upphör. Då är det bara att ge på så mycket gas som du kan bemästra och ta sikte på utgången ur kurvan. Gärna sker även detta med en powerslide som sedan övergår till en wheelie när fästet kommer tillbaka.

Det här brukar dock resultera i att andra banåkare blir vita i synen och klagar hos banledarna och man blir avstängd. Eller så är du på träningsläger bland motarder och får stående ovationer istället :) Råkar du besöka en bana tillsammans med Rossi och grabbarna kommer även de att gratulera dig som en framstående fartfantom :tummenupp
 

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky valley
Hoj
Honda SH300 -13
TomK skrev:
Alternativ stil:

Full spätta fram till bromspunkten (som är senare än vad alla andra har). In med kopplingen samtidigt som du bromsar med frambromsen. Stampa i den växel som du kommer att ha när du går ut ur kurvan (börjar mata på gas igen). Oftast innebär det två eller tre steg ner i växellådan. Påbörja svängen och dumpa strax därefter kopplingen och låt bakänden slira iväg i en fet sladd (som kan styras med bakbroms och koppling). När det är dags att ge på gas igen ska bakhjulet ha hunnit anpassa sin fart till framhjulets och sladden upphör. Då är det bara att ge på så mycket gas som du kan bemästra och ta sikte på utgången ur kurvan. Gärna sker även detta med en powerslide som sedan övergår till en wheelie när fästet kommer tillbaka.

Det här brukar dock resultera i att andra banåkare blir vita i synen och klagar hos banledarna och man blir avstängd. Eller så är du på träningsläger bland motarder och får stående ovationer istället :) Råkar du besöka en bana tillsammans med Rossi och grabbarna kommer även de att gratulera dig som en framstående fartfantom :tummenupp

Hehe.. de där ska jag ha i minnet.. :bow :D :tummenupp
 

Foohl

Snyggare än snabb
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Gotland
Hoj
R6 -02
Sen bromsning

Lite nyfiken är jag på själva bromsningen... Själv kör jag i touringtempo, men man vill ju alltid hitta sätt att köra snabbare. När jag kollar på de stora grabbarna ser det ut som de bromsar hårt, släpper lite på bromsen och svänger. Det ser alltså ut som de bromsar medan de börjar svänga, stämmer det eller släpper ni bromsen helt innan ni svänger det minsta lilla?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Re: Sen bromsning

Foohl skrev:
Lite nyfiken är jag på själva bromsningen... Själv kör jag i touringtempo, men man vill ju alltid hitta sätt att köra snabbare. När jag kollar på de stora grabbarna ser det ut som de bromsar hårt, släpper lite på bromsen och svänger. Det ser alltså ut som de bromsar medan de börjar svänga, stämmer det eller släpper ni bromsen helt innan ni svänger det minsta lilla?

Man kan fortsätta bromsa under nerlägg, men det gäller att veta hur mycket, så det inte släpper. Det är ju ett bra sätt att kunna bromsa lite senare och ha lite högre ingångshastighet i kurvan.
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Re: Sen bromsning

Det bästa är nog att åka på lite bankörningar, börja med att åka
i den minst snabba gruppen och köra runt i ett lungt tempo.
Detta för att lära känna banan o känna var man kan bromsa utan att känna sig stressad inför kurvor.

Sen finns det ju alltid snabba grappar på banan som man kan
fråga o få tips av. Samt kanske få någon snabbing som kör före
o visar spåren.

/E
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Re: Sen bromsning

Foohl skrev:
Lite nyfiken är jag på själva bromsningen... Själv kör jag i touringtempo, men man vill ju alltid hitta sätt att köra snabbare. När jag kollar på de stora grabbarna ser det ut som de bromsar hårt, släpper lite på bromsen och svänger. Det ser alltså ut som de bromsar medan de börjar svänga, stämmer det eller släpper ni bromsen helt innan ni svänger det minsta lilla?

Sträva efter att ha färdigt bromsat när det börjar svänga, från upprätt läge till max nedlägg skall det gå snabbt, och du ska ha dragläge på när det lutar för att viktfördelningen ska va rätt för att på så sätt så låta fjädringen arbeta under optimala förhållanden => möjlighet till hög lutningsvinkel, vilket, med god tur å skicklighet kan göra att du har hög kurvhastighet, förutsatt att du har ett rätt/bra spårval.

Lutning + inbromsning = fel viktfördelning fram/bak.

edit/ Ok, lite väl teoretiskt kanske, men personligen så vill jag veta VARFÖR man skall göra på ett visst sätt. Det finns alltid "experter" hit å dit på alla olika områden, och dom som pratar mest å bäst behöver inte va dom som vet mest. Om man vet teorin bakom saker å ting så kan man själv dra slutsatser angående hur olika praktiska påståenden passar ihop med teorin. .....men sist å slutligen så e det det gamla vanliga "övning ger färdighet" som ger bäst resultat.....

.....slut med mitt yrande för den här gången....:rolleyes:
 
Last edited:

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Nån som känner igen sig?

Är lite kåt på motor broms å när man börjar hetsa aset lite(full fram broms) så käns det som om det börjar vobbla lite där bak. Undrar bara om man kan ställa om bak fjädringen så man slipper detta har ökat slag längden men blir inte riktigt av med problemet




:skrämd
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Re: Nån som känner igen sig?

ecce skrev:
Är lite kåt på motor broms å när man börjar hetsa aset lite(full fram broms) så käns det som om det börjar vobbla lite där bak. Undrar bara om man kan ställa om bak fjädringen så man slipper detta har ökat slag längden men blir inte riktigt av med problemet

:skrämd

Jag skulle tro att du ska kolla igenom framfjädringen om den är ok. Sag? Rätt fjädrar?

Hur e komp å retur dämpningen ställd där bak? Om du höjer bak så blir ju vikten ännu mera förskjuten fram = ännu mindre vikt bak. Börja kanske med att ställa lite mer returdämpning bak?
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Ok ska prova men skruva mycket förra sesongen och fick till det hyfsat men nu har ju Harry beslutat att ta hand om min lapp så det får bli lite ful körning och kolla mer.





:rock
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
I början när man ska börja köra fort så är det MYCKET viktigare med flyt och kurvhastighet innan man börjar bromsa sent och gasa tidigt.

Bromsa lite tidigare än vad du egentligen klarar av, fokusera på uppgiften och släpp bromsen lite innan du egentligen vill göra det . DET ger dig hastighet i böjen och flyt i körningen.

när du sedan möter med gas så möt inte hårdare än att det blir mjukt och fint med ett snyggt spår ut ur kurvan.

Flyt och spårval anser jag vara steg 1

SEN fokuserar man på att flytta fram bromsningar, tidigare gaspåslag och att välja hysteriska växlar.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top