Inga fler minareter i Schweiz

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
http://www.dn.se/nyheter/varlden/schweiz-folkomrostar-om-minareter-1.1004112

Ja till förbud mot att bygga minareter

Schweiz röstade i dag ja till ett förslag om ett förbud mot att bygga minareter. Enligt det officiella resultatet vann ja-sidan med 57 procent av rösterna.

Som första land i världen folkomröstade Schweiz i dag om ett förbud mot att bygga minareter, muslimska bönetorn. Enligt det officiella resultatet vann ja-sidan med 57 procent av rösterna, rapporterar landets nyhetsbyrå ATS.

Ytterhögerpartiet Schweiziska folkpartiet (SVP), Schweiz största parti, hävdar att minareter symboliserar islamisering av samhället och har tvingat fram folkomröstningen genom att samla in 100 000 namnunderskrifter.

- Förslaget har blivit godkänt, det finns en positiv trend. Det är en stor överraskning, rapporterade en franskspråkig tv-kanal enligt Reuters.

Under sin kampanj har SVP använt affischer föreställande en burka-klädd kvinna framför en schweizisk flagga, prydd med flera minareter ritade för att likna kryssningsrobotar.

Affischen har väckt skarpa protester och anklagats för att kränka Schweiz 400 000 muslimer och piska upp hat. Det politiska etablissemanget i Schweiz har uppmanat folket att rösta ner förslaget, som kritiseras även av FN och Amnesty International.

Fyra minareter har byggts i Schweiz och en femte planeras. Opinionsmätningar hade förutspått att en knapp majoritet av schweizarna skulle rösta nej till minaretförbudet.

Det hela fick mig mer att bli förvånad över att vi i sverige inte har en massa sådana byggen!? Anser inte att vi borde ha det, men först nu faktiskt förvånad att vi inte har det.
(men sahlin fixar säkert några sådana så fort hon får bli statsminister....)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Folkomröstning är den renaste formen av demokrati, nu skall vi snart få se etablissemanget förfasas över hur odemokratisk demokratin är när den inte faller Riddarfrillerna från Österlen på läppen. :lol Bara det kommer bli ett sant nöje, som kärringen i DN som förr-förra helgen skrev att det var bra att Vellinges moderater äntligen vågade gå emot folkviljan. :3freak

Även om det här inte vore en alldeles förnämlig demokratisk process så är det naturligtvis önskvärt att inte ha minareter i Europa precis som vi inte vill ha korsbränningskullar eller offerplatser för svartmetallare heller. Hat passar bäst någon annanstans. :)

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Folkomröstning är den renaste formen av demokrati, nu skall vi snart få se etablissemanget förfasas över hur odemokratisk demokratin är när den inte faller Riddarfrillerna från Österlen på läppen. :lol Bara det kommer bli ett sant nöje, som kärringen i DN som förr-förra helgen skrev att det var bra att Vellinges moderater äntligen vågade gå emot folkviljan. :3freak

Även om det här inte vore en alldeles förnämlig demokratisk process så är det naturligtvis önskvärt att inte ha minareter i Europa precis som vi inte vill ha korsbränningskullar eller offerplatser för svartmetallare heller. Hat passar bäst någon annanstans. :)
För min del kunde jag inte bry mig mindre om minareters förekomst eller ej. De är likställda med kyrktorn.

Men den dagen det första böneropet skallar så går jag gärna i armkrok för att plocka ned megafonen.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Vete fan vad som kommer ändras genom det här, mer än ökad polarisering. Men det är onekligen intressant hur media kan rapportera resultatet som en "total överraskning" när siffrorna var ganska solklara. Det måste ha synts i undersökningar inför valet hur det skulle gå.

Den typen av nedtystning från medias och politikers sida är det som gör att fler önskar förbud av den här sorten.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
För min del kunde jag inte bry mig mindre om minareters förekomst eller ej. De är likställda med kyrktorn.

Men den dagen det första böneropet skallar så går jag gärna i armkrok för att plocka ned megafonen.

Ok, noterat! :tummenupp
I detta fall hade det ju till och med stått dig fritt att rösta i endera riktningen, (något vi i Sverige aldrig kommer få uppleva).
För övrigt är kristendomen en del av vår historia vilket inte islam är, jag antar att det samma gäller alp-folket, så att likställa det med kyrktorn är helt befängt, i synnerhet i det sammanhanget. Dessutom står de europeiska kyrkorna för tolerans (obs! endast PK-tolerans dock! obs!) medan moskéerna är så intoleranta (både PK och inte PK) en anrättning kan bli så det är ett milt sagt långsökt resonemang du försöker dig på.
Thank you, come again!

Apu_1024.gif

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Ok, noterat! :tummenupp
I detta fall hade det ju till och med stått dig fritt att rösta i endera riktningen, (något vi i Sverige aldrig kommer få uppleva).
För övrigt är kristendomen en del av vår historia vilket inte islam är, jag antar att det samma gäller alp-folket, så att likställa det med kyrktorn är helt befängt, i synnerhet i det sammanhanget. Dessutom står de europeiska kyrkorna för tolerans (obs! endast PK-tolerans dock! obs!) medan moskéerna är så intoleranta (både PK och inte PK) en anrättning kan bli så det är ett milt sagt långsökt resonemang du försöker dig på.
Häxbål och tortyr är också en del av vår historia. Vad vill du ha sagt? Vet du ens det själv?

Religiös byggnad som religiös byggnad. Du vet, det är de där förbaskade demokratiska rättigheterna som spökar igen. Try to keep up :lol

Tolerans..? Är det årets skämt? Nämn en folkgrupp som inte har förföljts av kyrkan. Kristna går tyvärr inte, ty även de egna fick sätta livet till. Kyrkan tolerant :rofl

Edit: :rofl :rofl :rofl :Bugar

Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08

Är inte det en aning inkonsekvent? Kyrktorn och störande klockjävlar hör ju som bekant ihop och får hållas trots
det uppenbara ljudsmuts dom utstöter.

Så tillåter man minareter så kommer ju den vrålande muaddhin på köpet liksom...

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Religiös byggnad som religiös byggnad. Du vet, det är de där förbaskade demokratiska rättigheterna som spökar igen. Try to keep up :lol

Det finns uppenbarligen de som är varma anhängare av demokrati, men inte har samma positiva inställning till grundläggande mänskliga fri- och rättigheter, som t ex religionsfriheten. :rolleyes:

Tolerans..? Är det årets skämt? Nämn en folkgrupp som inte har förföljts av kyrkan. Kristna går tyvärr inte, ty även de egna fick sätta livet till. Kyrkan tolerant :rofl

PK-Tolerans?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Häxbål och tortyr är också en del av vår historia. Vad vill du ha sagt? Vet du ens det själv?

Edit: :rofl :rofl :rofl :Bugar

Sådant här svammel vet man inte ens hur man ska börja angripa. :(
Du jämför kyrkans dumheter för något hundral år sedan med islams nutida i alla fall, egentligen bekräftar du ju bara min poäng så jag behöver inte ens göra mer än att uppmana övriga läsare:

Läs Kantians inlägg noga, han har rätt! Kyrkan har minsann varit dumma förr i tiden! Precis som islam beter sig nu, alltså inte förr i tiden utan as we speak.

Kantian har rätt, medeltida kyrkoritualer skall inte tillåtas uppstå i nytt namn bara för att det är inne med kryddig mat! :mattias

Religionsfriheten, var den verkligen tänkt att använda till att införa sharialagar och muslimska seder i Europa? Eller var det att man skulle få vara religiös i sin stillhet om man vill eller inte religiös i sin stillhet om man föredrar det? Satanisterna kan också gömma sig bakom sin religionsfrihet, säkert de katolska peddosarna också.

Nåväl, nu tycker jag vi tar varandra bildligt i hand och sjunger We shall overcome till Schweizarnas ära, tänk att de får tillämpa demokrati så nära oss! Så nära, men ändå så långt borta.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Mycket text, lite innehåll ;)
Hur beter sig "islam" nu?
Vilka är dessa medeltida kyrkoritualer som har återuppstått?
Var kan du hitta "appendix A, sharialagar" i vår lagbok?
Har vi infört (exvis på samma sätt som den kristna seden julfirande) muslimska seder? Förutom gruppvåldtäkter givetvis.

Vi hade samma lilla raljerande från dig för något år sedan, där du prompt menade på att sharialagarna snart är här och yada-yada. I don't see it. Nu som då tänker jag påpeka att religionsfriheten lyder under samma lagar som alla andra friheter. Bryter du mot lagarna så får du ett straff.
Det är faktiskt så enkelt.

Är inte det en aning inkonsekvent? Kyrktorn och störande klockjävlar hör ju som bekant ihop och får hållas trots
det uppenbara ljudsmuts dom utstöter.

Så tillåter man minareter så kommer ju den vrålande muaddhin på köpet liksom...
Klockor är nice, det klingar till då och då. Neutralt och bra.
Böneutrop fem gånger om dagen är onice. Icke-neutralt och dåligt.

Vi har flertalet minareter i Sverige. Hör du ofta böneutrop? Inte jag heller. Och då ligger moskén ändå i närheten.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hur beter sig "islam" nu?
Vilka är dessa medeltida kyrkoritualer som har återuppstått?
Var kan du hitta "appendix A, sharialagar" i vår lagbok?
Har vi infört (exvis på samma sätt som den kristna seden julfirande) muslimska seder? Förutom gruppvåldtäkter givetvis.

Vi hade samma lilla raljerande från dig för något år sedan, där du prompt menade på att sharialagarna snart är här och yada-yada. I don't see it. Nu som då tänker jag påpeka att religionsfriheten lyder under samma lagar som alla andra friheter. Bryter du mot lagarna så får du ett straff.
Det är faktiskt så enkelt.

Klockor är nice, det klingar till då och då. Neutralt och bra.
Böneutrop fem gånger om dagen är onice. Icke-neutralt och dåligt.

Vi har flertalet minareter i Sverige. Hör du ofta böneutrop? Inte jag heller. Och då ligger moskén ändå i närheten.

För något år sedan var inte du medlem här så jag har lite svårt att erinra mig om vad det är du menar. Jag tycker att islam har en oerhört negativ påverkan på samhälllet, det har jag redogjort för tidigare sakligt och om du tycker att allehanda märkliga beteenden skall tillåtas i skymundan av "religionsfrihet" så står det dig naturligtvis fritt att tycka så och jag kan lite halvbittert konstatera att det är "ditt lag" med batikfjantar och andra idioter som råkar leda för tillfället.
Att du inte see att samhllet islamiseras tror jag inte en sekund på. Men kul att du trivs, kom ihåg hur bra du tyckte det var i din ungdom om 40 år eller så.

Oavsett vilket skall vi inte gräla i denna tråd, jag trodde det var en fira-tråd till demokratins ära, heja Schweiz heja! :)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Söker man på minareter i Sverige finns det inga sådana idag. Däremot verkar det planerats och godkänts för bygge av en moské samt minaret i Karlskrona i samband med att man bygger ett nytt radhusområde.

"En våldsam debatt har tidigare rasat i Karlskrona om att böneutrop i minareten kommer att störa i området.
– Det var en helt onödig debatt, säger Abed Tmarji. Minareten kommer inte att ha några böneutrop. Det är förbjudet enligt svensk lag och förekommer inte i någon moské i Sverige."

http://www.sydostran.se/index.79243---1.html

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Skulle vilja ha en egen minaret som när jag har blivit för*****d på rostiga bultar på bilen som inte vill lossna, kan gå upp i och skrika ut sin ilska. :bilhe****e!!!

Ok, seriöst:
Det känns lite löjligt med folkomröstning om minareter. En minaret är väl bara det där tornet som sticker upp på en Moské? Typ som att förbjuda kyrktorn på en kyrka, eller en hög skorsten på en fabrik.

Är det böneutropet de vill stoppa p.g.a. störande ljud så kan de väl lagstifta om det istället. Är de Islam de vill stoppa så får de väl förbjuda moskéerna och religionsfriheten istället. Folkomröstningen känns bara som ett förtäckt Islam-motstånd och har inte mycket med ett husutsmyckningsbeslut att göra. Märkligt sätt att använda demokratin till.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Jag tycker det är utmärkt med folkomröstningar. Vi borde ha mer av den varan i Sverige. Valpropagandan i Schweiz tycker jag dock inte var särskilt snygg.

2089391578.jpg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tycker det är utmärkt med folkomröstningar. Vi borde ha mer av den varan i Sverige. Valpropagandan i Schweiz tycker jag dock inte var särskilt snygg.

2089391578.jpg

Vad är det för fel på den där då? Den är väl tydlig och bra. :confused:
Såg någon ”demokrat-vän” som förfärades över att minareterna ser ut som missiler. :lol
Jag tycker det ser ut som helt vanliga minareter jag.

Demokratin har segrat, nu tar vi en dag till och firar med gott humör. Heja Schweiz och heja Pia som vill ta efter!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år