Inga fler minareter i Schweiz

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Annars så är det som utsmyckning och skrika ut böner, det senare knappast tillämpligt i Sverige då det åtminstone i städer skulle anses störande.

Så enligt de bättre vetande då, som menar att det är uteslutet att något skall skrikas, så är det ett stort problem att några få procent av befolkningen i ett annat land är arga för att de inte får utsmycka sin klubblokal exakt som de vill? Ja, snacka om dagens i-landsproblem. :3freak

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Så enligt de bättre vetande då, som menar att det är uteslutet att något skall skrikas, så är det ett stort problem att några få procent av befolkningen i ett annat land är arga för att de inte får utsmycka sin klubblokal exakt som de vill? Ja, snacka om dagens i-landsproblem. :3freak

I samma anda som mitt förra inlägg så kan man ju undra om de får upp några minareter i Nordkorea? :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad ska man tro, dog tråden nu när det förväntas ett endaste bra argument till att tillåta minareter? :D

Herregud vad en del är grälsjuka, lägger massa tid och energi för att debattera mot ett förbud men inte en sekund på att debattera för samma sak som förbudet var emot. :3freak

Nej, a/c räknas inte som ett bra argument, det behövs ingen a/c i Swiss.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vad ska man tro, dog tråden nu när det förväntas ett endaste bra argument till att tillåta minareter? :D

Jag är inte för rosa väderkvarnar men ser ingen anledning att stifta lagar mot just rosa väderkvarnar utan tycker att de som vill bygga stora rosa väderkvarnar skall få sin sak prövad som alla andra.

På samma sätt vill jag inte stifta lagar som förbjuder en viss grupp att demonstrera oavsett om det gäller nationaldemokrater eller annat drägg utan givetvis skall dessa få prövas för ett demonstrationstillstånd som alla andra.

Alla skall ha rätt att ansöka om bygglov men det skall inte innebära att alla får rätt att bygga vad de vill, var de vill.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag är inte för rosa väderkvarnar men ser ingen anledning att stifta lagar mot just rosa väderkvarnar utan tycker att de som vill bygga stora rosa väderkvarnar skall få sin sak prövad som alla andra.

På samma sätt vill jag inte stifta lagar som förbjuder en viss grupp att demonstrera oavsett om det gäller nationaldemokrater eller annat drägg utan givetvis skall dessa få prövas för ett demonstrationstillstånd som alla andra.

Alla skall ha rätt att ansöka om bygglov men det skall inte innebära att alla får rätt att bygga vad de vill, var de vill.

Jag fattar ingenting, du tycker alltså inte att minareter är viktigt? Inte jag heller. Och inte Schweiz befolkning. Och inte du.

bonny?
:confused:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jag fattar ingenting, du tycker alltså inte att minareter är viktigt? Inte jag heller. Och inte Schweiz befolkning. Och inte du.

bonny?

Om Schweiz befolkning inte tycker att minareters vara eller icke vara är en viktig fråga så kan man misstänka att dom inte hade folkomröstat om dom.

Tycker fortsatt att det är jävligt fånigt att stifta en lag mot just minareter som sådant, sätt istället krav på att dom inte får låta (vilket det rdan är i de flesta (alla?) europeiska icke-muslimska länder, säkerligen Schweiz inkluderat) och räcker inte det så hade man kunnat smyga in ett förbud mot "höga missilliknande byggnader med balkong "i någon lokal ordningsstadga så hade det hela löst sig utan att fått samma uppmärksamhet.

Att peka ut en viss religions byggnader är ju bara att be om att få sura reaktioner från omvärlden.

Edit: Alltså, menar att det är "pantat" om anledningen enbart är att man får obehag av se minareter modell mellanöstern. Jag tror snarare att folkomröstningen handlade om att ge muslimerna fingret vilket man självfallet lyckades desto bättre med. Frågan är dock till vilket pris...

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
En sak som vi förbisett är att Europadomstolen just förbjudit italienska skolor att ha krucifix på väggarna.

Hur känns det för er som är upprörda över folkomröstningen?

Det är ju skitbra. Kommunala/offentliga SKOLOR skall vara fria från en massa religiösa inslag(annat än i utbildningssyfte). Friskolor kan gärna ha religiösa inslag men de skall ändå följa skolplanen (jämställdhet, demokrati o.s.v.) annars skall de bli av med sitt tillstånd att bedriva friskola.

Europadomstolen har ju knappast förbjudit någon att besöka eller bygga religiösa byggnader. Hade de gjort det hade de varit ute och cyklat.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Att peka ut en viss religions byggnader är ju bara att be om att få sura reaktioner från omvärlden.

Äh, det ska omvärlden skita i.
Det verkar ju dessutom som om omvärlden tycker det var bra, inkl sveriges befolkning.

Det är ju skitbra. Kommunala/offentliga SKOLOR skall vara fria från en massa religiösa inslag(annat än i utbildningssyfte). Friskolor kan gärna ha religiösa inslag men de skall ändå följa skolplanen (jämställdhet, demokrati o.s.v.) annars skall de bli av med sitt tillstånd att bedriva friskola.

Europadomstolen har ju knappast förbjudit någon att besöka eller bygga religiösa byggnader. Hade de gjort det hade de varit ute och cyklat.

Nu blir det här nästan obegripligt snurrigt, du menar alltså att, citat:

Kommunala/offentliga SKOLOR skall vara fria från en massa religiösa inslag

So far, so glasklart. Men, om man ändrar innehållet till:

Kommunala/offentliga utrymmen inkl stadsbilden skall vara fria från en massa religiösa inslag

Då är det plötsligt fruktansvärt?

Tänk om Schweiz folk vill slippa se minareter lika mycket som du vill slippa se kors i ditt barns skola, är det så hemskt?

Varför skulle jag det???

För övrigt är det nog rätt mycket som kan förbjudas om det bara beror på ordet "behövs"...

För att du plikttroget försvarade kritiken av demokratins gång i Schweiz så tänkte jag att du kanske hade en åsikt i ämnet som var djupare än bara förakt för demokratiska processer. Möjligtvis hade jag fel men det är osannolikt.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Tänk om Schweiz folk vill slippa se minareter lika mycket som du vill slippa se kors i ditt barns skola, är det så hemskt?

Skolan är mer som en arbetsplats och i en offentlig skola skall inte EN religion favoriseras. I samhället tillåts alla religioner men i skolan skall inte en religion favoriseras... Om man inte aktivt sökt till en religiös friskola förstås.

Jag kan förvisso tänka mig tillåta kors i skolan men då skall det hänga davidsstjärnor, halvmånar och Buddha & hinduiska symboler där med...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Skolan är mer som en arbetsplats och i en offentlig skola skall inte EN religion favoriseras. I samhället tillåts alla religioner men i skolan skall inte en religion favoriseras... Om man inte aktivt sökt till en religiös friskola förstås.

Jag kan förvisso tänka mig tillåta kors i skolan men då skall det hänga davidsstjärnor, halvmånar och Buddha & hinduiska symboler där med...

Ok, tycker du också då att FN skall förbjuda muslimska länder från att ha muslimska symboler i deras skolor? Eller räcker det med att Europadomstolen bestämmer åt italien? Tycker du att ett förbud från en överhöghet skall backas upp med sanktioner?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ok, tycker du också då att FN skall förbjuda muslimska länder från att ha muslimska symboler i deras skolor?

Det hade ju varit strålande men mig veterligen har inte FN något sådant på sin agenda lika lite som Europadomstolen kommer försöka ge sig på att förbjuda amerikanska skolor att ha kors.

Förbud utan sanktioner verkar ju rätt tandlöst. Ungefär som att ha hastighetsbegränsningar utan böter.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Kommunala/offentliga utrymmen inkl stadsbilden skall vara fria från en massa religiösa inslag

Då är det plötsligt fruktansvärt?

Nu är det väl knappast så att Schweiz vill förbjuda alla religiösa inslag i stadsbilden, ty kyrkor skulle ju få fortsätta byggas (samt konstigt nog moskéer så länge de inte hade minaret, men det blir väl nästa steg).

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05

Om man skulle förbjuda allt som inte hade stöd av en majoritet av befolkningen skulle nog samhällslivet påverkas menligt i stor utsträckning, milt uttryckt. Eller vad tror du?

En sak som vi förbisett är att Europadomstolen just förbjudit italienska skolor att ha krucifix på väggarna.

Hur känns det för er som är upprörda över folkomröstningen?

korvgubbe?
Ankan?
bonny?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/europadomstol-mot-krucifix-i-skolor-1.987853

Det tog lång tid innan du lyckades gräva upp den domen.:D
Det är väl jättebra att Europadomstolen inte vill tvinga på människor en religion mot deras vilja. Borde passa dig alldeles utmärkt, eftersom det innebär att människor ej heller kan påtvingas islam. Vad det har specifikt med minareter att göra är inte alldeles lätt att förstå, dock. Om minareter är ett uttryck för religion som påtvingas människor, så är givetvis kristna kyrktorn det också. Skall det ena förbjudas skall rimligen då också det andra förbjudas. VI kan givetvis diskutera huruvida alla religiösa symboler bör vara förbjudna i det offentliga rummet, men då skall debatten avse just alla och inte vissa symboler, hänförliga till religioner som av någon anledning misshagar vissa individer.

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
För att du plikttroget försvarade kritiken av demokratins gång i Schweiz så tänkte jag att du kanske hade en åsikt i ämnet som var djupare än bara förakt för demokratiska processer. Möjligtvis hade jag fel men det är osannolikt.
Tja, det är ju ett sätt att tolka mitt inlägg på...

Men även du fattar nog att ett beslut inte är bra bara för att det är demokratiskt, vare sig vi pratar om direkt eller indirekt demokrati. Eller gillar du alla beslut som tagits av svenska riksdagen??

Och i direkt demokrati kan frågan ställas hur man ställer sig till om 4 000.000 röstar för ett förslag och 4 000 001 röstar emot. Är det då samma som att åsikten till de 4 000 000 som röstade för inte behöver respekteras alls?

Fast min fråga kvarstår: Om vi hade folkomröstning i Sverige om förbud av sprothojar, som givetvis bara är en leksam fråga. Hur tror du att det hade gått? Och hade ett eventuellt förbud varit bra bara för att majoriteten tycker så?

Plus att det är väl knappast förakt för demokrati för att man kan se svagheter med systemet? Folk är trots allt relativt lätta att manipulera...

Självklart är det osannolikt att du har fel!

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Fast min fråga kvarstår: Om vi hade folkomröstning i Sverige om förbud av sprothojar, som givetvis bara är en leksam fråga. Hur tror du att det hade gått? Och hade ett eventuellt förbud varit bra bara för att majoriteten tycker så?

Skillnaden ligger väl i att sporthojar inte är en symbol för en rörelse som förespråkar världsherravälde, sprider hat och vill utrota exempelvis fransjackor, versysförare eller andra oliktänkande? Allt som hyllar nazism är ju förbjudet..

En kass jämförelse som redan har tagits upp i tråden.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det kommer en massa frågor om huruvida olika saker skall kunna förbjudas i demokratins namn. Sporthojar och annt odefinierat i samhället.

Naturligtvis skall det det och det är den ordningen vi redan har. Det finns massor med folk som tycker att man borde få köra Formel 1 på gatan, få röka lite gräs då och då, få spöa sin fru eller få fubba med skatten. Jag är säker på att de är sura för att majoriteten tycker de har fel.

Det är ganska förvånande att demokratiska beslut ifrågasätts bara för att det verkar som att en del inte gillar dem, har vi några förslag från företrädesvis Ankan och bonny på hur vi skall lösa saker istället?

Och frågan om 4.000.000 mot 4.000.001 är väl inte allvarligt menad? Självklart är det majoriteten som bestämmer. Att demokrati inte alltid är fulländat kan man möjligen filosofera över någon gång men jag tror det är fånigt att på allvar ifrågasätta därför att när ni ombeds föreslå alternativ kommer få fiktiva dumstrutar och fåntrattar.

Sist men inte minst, riksdagen har fattat en massa löjliga beslut. Det får mig inte att ifrågasätta deras legitimitet, i synnerhet inte då de haft folklig förankring. Jag hade gärna haft euro som valuta men jag förstår att min åsikt inte är viktigare än någon annans, något Ankan och bonny och varför inte korvgubbe kanske borde fundera på en stund de med.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Det kommer en massa frågor om huruvida olika saker skall kunna förbjudas i demokratins namn. Sporthojar och annt odefinierat i samhället.

Naturligtvis skall det det och det är den ordningen vi redan har. Det finns massor med folk som tycker att man borde få köra Formel 1 på gatan, få röka lite gräs då och då, få spöa sin fru eller få fubba med skatten. Jag är säker på att de är sura för att majoriteten tycker de har fel.

Det är ganska förvånande att demokratiska beslut ifrågasätts bara för att det verkar som att en del inte gillar dem, har vi några förslag från företrädesvis Ankan och bonny på hur vi skall lösa saker istället?

Och frågan om 4.000.000 mot 4.000.001 är väl inte allvarligt menad? Självklart är det majoriteten som bestämmer. Att demokrati inte alltid är fulländat kan man möjligen filosofera över någon gång men jag tror det är fånigt att på allvar ifrågasätta därför att när ni ombeds föreslå alternativ kommer få fiktiva dumstrutar och fåntrattar.

Sist men inte minst, riksdagen har fattat en massa löjliga beslut. Det får mig inte att ifrågasätta deras legitimitet, i synnerhet inte då de haft folklig förankring. Jag hade gärna haft euro som valuta men jag förstår att min åsikt inte är viktigare än någon annans, något Ankan och bonny och varför inte korvgubbe kanske borde fundera på en stund de med.

Det finns folk som påstår att beslutet om minareter är bra för att det är "demokratiskt, samtidigt kan vi här läsa trådar om att bryta mot olika demokratiska beslut som t.ex. betala tv-licensen. En populär grej här på SH. Folk försvarar detta med att de tycker lagen är korkad. Om du mår bättre kan du välja ladda ner musik på nätet istället. Jag har inte sett dig, eller andra demokratiföresråkare, propagera för att folk ska följa reglerna med hänvisning till er starka tro på demokratiska beslut, men kommer att hålla utkik efter det framöver. Fast den lågan brinner nog inte lika klart som din rädsla för islam...

Om du verkligen tror att du kan bygga ett stabilt samhälle genom att ignorera majoriteters vilja så önskar jag dig lycka till! För övrigt klingar det lite falskt i förhållande till din upprördhet över att inte de stora parierna vill respektera och samarbeta med SD. Varför ska dem de?? SD är ju bara en minoritet?!

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05

Vad är det nu för vanvettigt du försöker implicera?:va Menar du att jag skulle förkasta demokrati som form för beslutsfattande för att jag ifrågasätter beslut jag "inte gillar"??? Ta ett djupt andetag, kamma dig och läs igen.:) Du kommer inte att få några förslag från mig på hur vi skall lösa saker istället för genom demokratiska beslut.

Jag hade gärna haft euro som valuta men jag förstår att min åsikt inte är viktigare än någon annans, något Ankan och bonny och varför inte korvgubbe kanske borde fundera på en stund de med.

Snudd på personangrepp. Osakligt och utan relevans för diskussionen om minareters vara eller icke vara.:fakta Snart åker du på bonk.:mad:

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år