Inga fler minareter i Schweiz

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Därför att kristendomen i sig inte är demokratisk, ta en titt i bibeln vad som skrivs om bögar och kvinnor tex, gäller både gamla och nya testamentet.

Coolt, du har hört lite om GT. Nu vet jag inte var du vill komma men att ta några exmpel från GT som inte ligger riktigt i tiden (du vet att bögar får gifta sig i kyrkan va?) känns lite förlegat. Men fortsätt gärna, jag är fortfarande nyfiken på var kvinnor kommer in i bilden.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Därför att kristendomen i sig inte är demokratisk, ta en titt i bibeln vad som skrivs om bögar och kvinnor tex, gäller både gamla och nya testamentet.

Men ingen lever efter bibeln i dagsläget.
Alla troende muslimer spökar ut sig med medeltida kläder och annat.
Min tro på demokrati är jättehög, det är därför jag är så glad att de fick folkomrösta i Schweiz. Jag utgår ifrån att du inte tycker någon borde få rösta om något så att just du inte tycker folkomröstningar är bra är föga förvånande.

Kul att du sätter dig i samma båt som bonny, korvgubbe, Ankan och andra, det sabbar definitivt deras chanser att betraktas som borgerliga light vilker de verkar sträva efter. :hihi Inte bara har de oss rabiata internetgnällare på halsen, numera en tvättäkta maoist också. :lol

Det måste vara de där jette-elacKa mussarna som inte alls har något med islam att göra.

Jaså de, du menar undantagen till alla fredsälskande och moderata muslimer som annars befolkar de fredliga regioner som islam tillåtits blomstra allt för länge i? Ja, de är synnerligen unika de där våldisarna. :lol

Last edited:

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Men ingen lever efter bibeln i dagsläget.
Alla troende muslimer spökar ut sig med medeltida kläder och annat.
Min tro på demokrati är jättehög, det är därför jag är så glad att de fick folkomrösta i Schweiz. Jag utgår ifrån att du inte tycker någon borde få rösta om något så att just du inte tycker folkomröstningar är bra är föga förvånande.

Kul att du sätter dig i samma båt som bonny, korvgubbe, Ankan och andra, det sabbar definitivt deras chanser att betraktas som borgerliga light vilker de verkar sträva efter. :hihi Inte bara har de oss rabiata internetgnällare på halsen, numera en tvättäkta maoist också. :lol

Ok, du kopplade alltså inte första gången jag skrev det så jag försöker igen, försök koncentrera dig nu:

Min avatar har inget med mina politiska åsikter att göra.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
December 1, 2009

Minarets are not an essential part of Islam
The Swiss vote does not infringe Muslim religious rights

Taj Hargey

Switzerland’s referendum vote to ban minarets is needlessly xenophobic but it does not infringe the religious liberty of Swiss Muslims. Minarets remain emblematic of mosques in the Muslim heartlands but there is no theological reason why houses of worship in the West have to incorporate such towers.

Their original purpose was to relay the prayer call with the unamplified voice. Today this is done by modern technology, so minarets are not integral to contemporary mosque design. European mosques should stop mindlessly mimicking Eastern design and create prayer halls that blend into the landscape.

Muslims who have settled in Switzerland (and elsewhere in Europe) should not confuse culture with creed. To become integrated into their surroundings, they must relinquish the cultural baggage of their ancestral homelands. They should practice a Swiss Islam that is rooted in the society in which they live.

Although the Swiss have been convinced by right-wing zealots that minarets are a problem, local Muslims should not embrace a victim mentality. They must confront the toxic radicalisation of their faith that is imported from overseas.

The Wahhabi denomination (and its kindred sects), which has unlimited petrodollars and exclusive jurisdiction over Islam’s holiest mosques, engenders rampant misogyny, anti-democratic obscurantism and an archaic legal code, which includes an un-Koranic prohibition on non-Muslim religious buildings in Islamic lands. Switzerland now joins Saudi Arabia and Afghanistan in banning the buildings of non-dominant faiths.

When European Muslims unthinkingly endorse this warped theology by desiring medieval Sharia, defending honour killings, stoning to death, forced marriages, Muslim exceptionalism and a separatist society, they only invoke fear and exacerbate anti-Muslim sentiment. When Europe’s Muslims extol such un-Koranic doctrines as the niqab (face veil), they exclude themselves from the mainstream.

Only when Muslim immigrants and converts in Europe reject the twisted ideology of a fundamentalist male clergy will the chief causes of anti-Muslim prejudice in Europe recede. Meanwhile, despite the Islamophobic minaret ban, the religious rights of Swiss Muslims remain intact. They do, however, have a rare opportunity to cut the link with the dominant theology of the East and to restore Islam’s pristine beliefs.

Dr Taj Hargey is the chairman of the Muslim Educational Centre of Oxford and the imam of the Summertown Islamic Congregation in Oxford

Källa: http://www.timesonline.co.uk/tol/comment/columnists/guest_contributors/article6938161.ece

Last edited:

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Att förbjuda minareter är att urholka religionsfriheten/demokratin.
Du får jättegärna förklara för mig varför man måste ha en jättekuk riktad mot himlen för att utöva sin religion? Och genom folkomröstningar urholkar man demokratin på vilket sätt?

Tycker du att Anders Wejryd och Abd al Haqq Kielan är lika goda kålsupare? Den ena är ärkebiskop och den andra är ordförande i Svenska Islamiska Samfundet. Time to wake up.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Personligen kategoriserar jag inte islam som religion, så ja jag värnar fortfarande om religionsfriheten.

Med det resonemanget kan man ju hävda att muslimer (eller valfritt folkslag) inte är människor, och därmed inte har några mänskliga rättigheter. Det är knappast en fråga som kan avgöras på subjektiv grund.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ok, du kopplade alltså inte första gången jag skrev det så jag försöker igen, försök koncentrera dig nu:

Min avatar har inget med mina politiska åsikter att göra.

Inte min heller, jag har gått med i Röda Korsets Ungdomsförbund men är tyvärr färgblind.

Om man har en politisk arkitekt som avatar får man nog leva med det missförståndet, om det stör en är det bara att byta. Inte för att jag tror på dig en sekund, man ser lång väg att du är kommunist på fler sätt än din fåniga bild.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Coolt, du har hört lite om GT. Nu vet jag inte var du vill komma men att ta några exmpel från GT som inte ligger riktigt i tiden (du vet att bögar får gifta sig i kyrkan va?) känns lite förlegat. Men fortsätt gärna, jag är fortfarande nyfiken på var kvinnor kommer in i bilden.

Har inte redogjort några exempel från GT men eftersom du är nyfiken på NT så kan jag ju berätta att i 1:a Korinthierbrevet vers 14:34 står det att kvinnor skall tiga i församlingen.

Inte min heller, jag har gått med i Röda Korsets Ungdomsförbund men är tyvärr färgblind.

Om man har en politisk arkitekt som avatar får man nog leva med det missförståndet, om det stör en är det bara att byta. Inte för att jag tror på dig en sekund, man ser lång väg att du är kommunist på fler sätt än din fåniga bild.

Det är dina personliga problem, inte mina - bespara mig dom tack.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Med det resonemanget kan man ju hävda att muslimer (eller valfritt folkslag) inte är människor, och därmed inte har några mänskliga rättigheter. Det är knappast en fråga som kan avgöras på subjektiv grund.

Med dina resonemang kan man häva att rasism är en religion och därför skall rasister få bränna hur många kors de vill, hur ofta de vill, var de vill så länge det inte råder brandrisk.

Alla får tro på vad de vill, alla får inte göra vad de vill - jag fattar inte att det är så krångligt för er liberaler.

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Vad som skrivs i respektive helig bok är ointressant. Det är hur religionen praktiseras som är relevant för hur den ska bemötas.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är dina personliga problem, inte mina - bespara mig dom tack.

Mina problem är tydligen även dina eftersom du vill att jag skall bespara dig dem, och eftersom mitt problem är din avatar så löser vi det hela genom att du byter till valfri demokratisk ledare eller symbol. Det låter väl fiffigt även för en kommu?

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Du får jättegärna förklara för mig varför man måste ha en jättekuk riktad mot himlen för att utöva sin religion? Och genom folkomröstningar urholkar man demokratin på vilket sätt?

Tycker du att Anders Wejryd och Abd al Haqq Kielan är lika goda kålsupare? Den ena är ärkebiskop och den andra är ordförande i Svenska Islamiska Samfundet. Time to wake up.

Jag kan inte förklara varför man ska ha en kuk som pekar upp mot himmeln för att utöva sin religion men det är en symbol som ingår i just den religionen. Vi dansar ju runt en kuk varje midsommar som penetrerar moder jord och det är inte ens en religion.

Demokrati defineras utifrån både process och substans, folkomröstning ingår i det förra och det kan mycket väl stå i motsats mot det senare.

Varför stanna i jämförelsen mellan Anders Wejryd och Abd al Haqq Kielan? Jag vill gärna lyfta upp Fred Phelps istället (som tidigare) - verkar vara en sund kristen ledare.

Mina problem är tydligen även dina eftersom du vill att jag skall bespara dig dem, och eftersom mitt problem är din avatar så löser vi det hela genom att du byter till valfri demokratisk ledare eller symbol. Det låter väl fiffigt även för en kommu?

Det är som sagt inte mitt problem, men det oerhört kul att du stör dig på det. Du har räddat min tråkiga arbesdag.

Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Med dina resonemang kan man häva att rasism är en religion och därför skall rasister få bränna hur många kors de vill, hur ofta de vill, var de vill så länge det inte råder brandrisk.

Alla får tro på vad de vill, alla får inte göra vad de vill - jag fattar inte att det är så krångligt för er liberaler.

Du har rätt, det var nog lite krångligt. Om du läser och funderar en gång till så kanske det klarnar.:)

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Att förbjuda minareter är att urholka religionsfriheten/demokratin.

I helvete heller.

Religonsfrihet är en ultimat form av yttrandefrihet. Men den skall inte påverka befolkningens rätt till att slippa religion. Dvs, att vara ateist är även det en demokratisk rättighet! :fakta

Kommer jag bli tvingad att bli att lyssna på dravel som nedan pga religionsfriheten. Då blir det fram med :kulspruta:kulspruta:kulspruta

Alternativt, får Sverige folkomrösta i frågan...

[YOUTUBE-ID]YaL54ATkEC0[/YOUTUBE-ID]

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är som sagt inte mitt problem, men det oerhört kul att du stör dig på det. Du har räddat min tråkiga arbesdag.

Du vill att jag skall bespara dig det roliga alltså? Man kan väl inte först be någon sluta upp med ett beteende och sedan när det inte hjälper låtsas som man tycker det är roligt.
FGör övrigt är väl chansen att du har ett jobb lika stor som ditt intellekt ungefär. Om det är stor eller liten chans kan jag inte bedöma. :)

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Rasar lätt gör dom också...

[YOUTUBE-ID]Oy8ADHZqmZE[/YOUTUBE-ID]

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Du vill att jag skall bespara dig det roliga alltså? Man kan väl inte först be någon sluta upp med ett beteende och sedan när det inte hjälper låtsas som man tycker det är roligt.
FGör övrigt är väl chansen att du har ett jobb lika stor som ditt intellekt ungefär. Om det är stor eller liten chans kan jag inte bedöma. :)

Inte kasta kottar nu.....

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Har inte redogjort några exempel från GT men eftersom du är nyfiken på NT så kan jag ju berätta att i 1:a Korinthierbrevet vers 14:34 står det att kvinnor skall tiga i församlingen.

Nu har ju Stuff redan svarat på frågan men ok: kvinnor ska alltså tiga i församlingen. Känns det analogt med att tvingas bära burka? Och sen är jag förstås grymt nyfiken på vilka som tillämpar den "regeln" när vi läser anno 2009.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nu har ju Stuff redan svarat på frågan men ok: kvinnor ska alltså tiga i församlingen. Känns det analogt med att tvingas bära burka?

Var i Koranen står det att kvinnor skall använda Burka? Av Sveriges hundratusentals muslimer kan väl antalet burka-bärare räknas i något hundratal.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Valen:

Beror på vem du frågar.

Den muslimska snubben i trapphuset bredvid har möjligen annat förhållningssätt till världen än vad Bin Laden har. På samma sätt tycker kristna människor olika och praktiserar sin religion olika beroende på hur bokstavstrogna dom är.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år