Inga mc för provkörning....

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
går i tankarna att byta hoj men har stött på en liten problematik.
har kollat in olika hojar som är/var av intresse och har sorterat ner dom så nu är det 3 st olika modeller kvar.
har tagit kontakt med olika handlare MEN antingen har dom inga mc hemma eller så har dom hemma men dom får ej provköras.... utan man får sitta och torrbryta dom inne i försäljnings hallen.
och dom som ej har hojar hemma säger att dom någon gång under nästa månad kommer få hem hojar, men att dom då ej heller får provköras....
dessutom så verkar dom förvånade att man ej vill köpa en hoj utan att ha kört den.

hur tänker handlarna??? eller är det någon här som kanske jobbar som handlare och kan upplysa mig om något jag missat.

ska tillägga att det är nya motorcyklar jag är spekulant på och ej begagnade.

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Har aldrig och kommer aldrig köpa en hoj utan att provköra först. Kvittar om det är nytt eller begagnat. Som jag ser det är det handlarnas förlust.

Men det verkar ju samtidigt vara helt i linje med deras policy om att kunder är skit och pack. :crash

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Har också varit med om samma. Sa visserligen att jag inte letade efter ny hoj just då, men spånade lite kring provkörning. Det är väl ok om de vill att man ska vara lite mer i köpläge för att få prova, men just svaret minns jag: "nä, vi har inga provcyklar inne just nu". Provcyklar? Vad gjorde de andra 150 hojarna i AVAs stora hall då? Får ej provas, bara tittas på?

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Har aldrig och kommer aldrig köpa en hoj utan att provköra först. Kvittar om det är nytt eller begagnat. Som jag ser det är det handlarnas förlust.

Men det verkar ju samtidigt vara helt i linje med deras policy om att kunder är skit och pack. :crash

ja det verkar som att vi kunder mest är i vägen för dom stackarna som säljer mc.... men men, jag jagar vidare. någonstans finns det säker en handlare som vill ha mina pengar.
har eventuellt fått napp på en handlare som svarade och var 3vlig i telefon och som sa att det fanns hoj att provköra och att det bara var att komma förbi och inga problem alls. ska dit imorgon och se. säger ej vilken handlare det är.
återkommer imorgon om hur det gick och kommer då hänga ut namnet på återförsäljaren med och hur bemötandet var.

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Jag tycker du ska redovisa samtliga. Både de som inte lät dig provköra och de som faktiskt lät dig göra det. :tummenupp

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Nä man vill ju absolut inte köpa utan att provköra.

Jag tror det delvis ligger på distributörerna också som rimligtvis borde tillhandahålla provkörningshojar åt sina återförsäljare. Så som jag fattat det av de handlare jag pratat med betalar de fullpris för provkörningshojar i princip. Cyklarna sjunker ju ordentligt i pris så fort det inte står 0 mil på mätaren.

Jag köpte ju själv en demohoj sist och det var ganska kraftig rabatt för att någon annan kört in den i 70 mil.

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Instämmer med föregående talare, skulle aldrig köpa hoj, vare sig ny eller begagnad, utan att provköra.

Däremot skulle man kunna förstå om firmor inte är så intresserade av att upplåta hojar till muppar som bara vill provköra och inte är så intresserade av att köpa av dom.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Jag tycker du ska redovisa samtliga. Både de som inte lät dig provköra och de som faktiskt lät dig göra det. :tummenupp

jag funderade på det med, men jag tycker ej det känns ok att hänga ut någon åf bara för jag ej fick provköra. kan ju finnas en anledning bakom som jag ej känner till som gör att hojarna ej får köras...

men ok. var i växjö hos bil och marin. dom har yamaha auktoriseringen nu efter mickes motor rekonstruerades/gick i konken.

ville klämma och känna och KÖRA nya mt09 och även bolt (xv950).
dom har en av varje hemma. men mt09 får absolut ej köras en enda meter sa dom..........
och bolt stod uppe på ett podie och skulle ta lite tid att ta ner. men vi kunde boka en dag som jag kunde komma så skulle dom ta ner den.. och så långt är det ok med bolt. men när vi då står och pratar om en dag så säger jag något i stil med att "hoppas det ej regnar den dagen, lite 3vligare att provköra då". varav jag får förklarat för mig att provkörningen endast får bestå i ett varv på parkeringen......
sen var det även så att bolt finns i 2 -varianter- och den dom hade på podiet av den sniknare och det var den andra jag är intresserad av. men tänkte att provköra kan man väl prova ändå. så stor skillnad kan det ej vara, då upplyser säljaren mig om att dom kommer få hem den varianten jag är sugen på om ca en månad.
gott tänker jag och tar då upp möjligheten att provköra den istället då när den är hemma.... men det vart tvärt nej. då var det tydligen bättre att jag skulle köra den som står på podiet ett varv på parkeringen... för denna som ska komma hem är precis som mt09 och får ej köras en meter.
summa kardemumma---- dom ska alltså ha båda modellerna hemma, men ingen ska köras....

inget ont om bil och marin i växjö, dom var väldigt 3vliga att prata med och tillmötesgående. men när det kom till provkörning av mc så verkade det vara udda tänk..

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Instämmer med föregående talare, skulle aldrig köpa hoj, vare sig ny eller begagnad, utan att provköra.

Däremot skulle man kunna förstå om firmor inte är så intresserade av att upplåta hojar till muppar som bara vill provköra och inte är så intresserade av att köpa av dom.

håller med dig till 10000%.
och dom gånger jag varit inne hos en handlare och gått och kollat runt lite på hojar och en säljare frågat om jag vill provköra har jag alltid varit helt ärlig och sagt att visst kan jag provköra, men jag är ej intresserad av att byta hoj.

och är fortfarande helt ärlig, den enda skillnaden är att jag SKA byta.
men byter ej om jag ej får köra hojen... och om jag får köra hojen så ska den kännas rätt.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag utsätts för det motsatta. Varje gång jag går in i en av butikerna i stan så säger de att jag skall provköra än den ena än den andra modellen. Fast de vet att jag inte behöver en hoj till. Hittills har jag avböjt, men nu har de några nya modeller som jag nog måste testa ändå...

Samtidigt har jag all respekt för firmor som är restriktiva mot kunder som inte är uppenbart köpintresserade. Jag har hört skräckhistorier om folk som kört sk*ten ur hojar och om en som fick prova en R1:a över en helg mot löfte att han inte körde den långt. Han körde från Karlstad till Malmö och tillbaka... Efter det var det bara för säljaren att serva hojen och byta däck. Inte blev den såld heller...

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Både ett märkligt och idiotiskt agerande av firman du besökte.
När jag var på jakt så var det snarare tvärtom, de nästan slängde cyklar över mig som de vill att jag skulle provköra när jag satte foten i butiken (Motorsport Landskrona :Bugar )

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Har också varit med om samma. Sa visserligen att jag inte letade efter ny hoj just då, men spånade lite kring provkörning. Det är väl ok om de vill att man ska vara lite mer i köpläge för att få prova, men just svaret minns jag: "nä, vi har inga provcyklar inne just nu". Provcyklar? Vad gjorde de andra 150 hojarna i AVAs stora hall då? Får ej provas, bara tittas på?
Jag ser det som ganska självklart att inte spritt nya hojar får provköras. Ska jag själv köpa en ny hoj vill jag inte ha en som gått som demo, även om det bara är 10 mil. I så fall ska de dra av rejält på priset. Köper jag nytt vill jag ha nytt, annars kan jag lika gärna köpa en billigare begagnad som gått ett par hundra mil redan.

Ett alternativ är väl att de enbart har demohojar hemma och vill man köpa nytt så beställer de hem en hoj då. Men sporthojsfolket har ju lite damp generellt och vill väl inte vänta på det. Och risken finns att säsongen hinner ta slut. Sen så är väl motorcyklister lite impulsköpare också och då behöver hojen finnas i butik.

Om man däremot inte får provköra begagnade hojar ser jag som lite underligt. I alla fall om man faktiskt är ute och letar hoj, inte bara "fönstershoppar".

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Generellt sett är jag inte ett dugg överraskad. Om en firma ska kunna erbjuda ett demoex av varje modell de säljer så bör de sälja ett antal hundra hojar per år för att överhuvudtaget kunna finansiera detta. Av den anledningen finns det många små firmor som helt enkelt inte har råd att ha demohojar. Att montera ihop / leveransserva / ställa på en fabriksny hoj och sedan själva stå för värdeminskningen bara för att en potentiell kund vill provköra en modell de ändå kommer att sälja slut är helt enkelt inte ett alternativ för många handlare.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
har aldrig påstått att dom ska ha varje modell hemma som demo och provkörning. som jag skrev i första inlägget så har jag kollat med flera handlare och antingen hade dom ej hemma modellen jag ville prova eller så fanns den hemma men fick ej provköras....

att ha varje modell för provkörning skulle vara ekonomiskt självmord för en firma, framförallt en mindre firma.
men att ha två stycken hojar av samma modell hemma som demo men INGEN får provköras har jag svårt att förstå...

men vill återigen tillägga att bil och marin var jätte trevliga att prata med och tillmötesgående, det enda som jag vart missnöjd med var att man ej fick provköra.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
har aldrig påstått att dom ska ha varje modell hemma som demo och provkörning. som jag skrev i första inlägget så har jag kollat med flera handlare och antingen hade dom ej hemma modellen jag ville prova eller så fanns den hemma men fick ej provköras....

att ha varje modell för provkörning skulle vara ekonomiskt självmord för en firma, framförallt en mindre firma.
men att ha två stycken hojar av samma modell hemma som demo men INGEN får provköras har jag svårt att förstå...

men vill återigen tillägga att bil och marin var jätte trevliga att prata med och tillmötesgående, det enda som jag vart missnöjd med var att man ej fick provköra.

Tre handlare här i västra Skåne har 3 datum i vår (varje år) där man kan provköra massor av hojar av fyra olika märken.
Har ingen något sånt i närheten av dig?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Provkör nån på blocket och köp från nått utland, eller vänd dig till nån firma som sidoimporterar då...

Det här bäddade vi åt oss själva.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Hur fan ska man annars veta om man vill köpa en hoj om man inte fått köra den? 80 kkr är rätt mycket pengar att lägga på n0t man bara har tittat på.

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Hoj
Honda Hornet 600 -99
ja det verkar som att vi kunder mest är i vägen för dom stackarna som säljer mc.... men men, jag jagar vidare. någonstans finns det säker en handlare som vill ha mina pengar.
har eventuellt fått napp på en handlare som svarade och var 3vlig i telefon och som sa att det fanns hoj att provköra och att det bara var att komma förbi och inga problem alls. ska dit imorgon och se. säger ej vilken handlare det är.
återkommer imorgon om hur det gick och kommer då hänga ut namnet på återförsäljaren med och hur bemötandet var.

Är ditt vänstra ringfinger för långt? Du skriver 3:eek:r istället för E:n. Eller är detta något internetmode som en 40-taggare som jag inte förstår mig på?

/Nyfiken

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Är ditt vänstra ringfinger för långt? Du skriver 3:eek:r istället för E:n. Eller är detta något internetmode som en 40-taggare som jag inte förstår mig på?

/Nyfiken

3vlig = 3(Tre)vlig
Det är ett fenomen som härstammar från msn, lunarstorm och liknande :gnissla

Darkman

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2014
Hoj
Såld. Ny på gång.
Aldrig att jag köper en hoj utan att ha provkört den först. Den handlare som inte erbjuder provkörning förlorar mig som kund och det har skett ett par gånger. Verkar bli vanligare och vanligare, tyvärr.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin