Inga mer Yamaha DT, i Sverige!

Är detta ett bra EU-beslut?


  • Antal röstningar
    0

MadManAxel

Badass offroader
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Karlstad
Hoj
B1 och en Jeep 5.9!!!
Jo rubriken stämmer, jag läste i senaste numret av MCNytt, flera modeller från de stora tillverkarna kommer försvinna under 2004 pga. EUs nya lagar om motorcykel avgaser.
Bland de modeller som from. sommaren 2004 försvinner finns Yamaha Dt 125R och Kawasaki BN-125 ( yamaha Dragstar liknande modell).
Men även många större hojar förbjuds, Yamaha V-Max och Africa Twin bland annat.
Det är bra med EU.... :mad:
Men de som finns ute på marknaden får fortsättas säljas tror jag, precis som 30-mopparna.
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Yamaha kommer knappast att bara titta på när en av marknadens mest populära 125ccare inte längre får säljas. Istället tror jag att detta leder till att tillverkarna utvecklar nya och miljövänligare maskiner vilket jag ser som positivt.
 

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fyrhjuling
fram för 4-takt... om några år tror jag faktiskt att även 4-takt på små hojar som 125:a går att skrämma upp lite faktiskt
 

Joker

Bra skit är bra skit..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dalarna
Hoj
Yamaha R6 -09 Black/Gold Yeah Baby!
Jo jag läste det med, bara löjligt!! :mad: :mad:
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Tycker det är lite löjligt. Men varför inte införa att de modeller ska från och med 2004 utrustas med katalysator?

Ni som är så skeptiska till 4-takt: har ni nån koll på cross fronten?
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
KalleKulspruta skrev:
Tycker det är lite löjligt. Men varför inte införa att de modeller ska från och med 2004 utrustas med katalysator?

Ni som är så skeptiska till 4-takt: har ni nån koll på cross fronten?

Löjligt? Kanske, men om det är det som krävs för att det skall utvecklas renaremotorer så tror jag att det är ett steg i rättriktning. Idag finns det ju tyvärr inte så många roliga 4T 125or.
Sen hade jag gärna sett att man fick köra 125cc 2T eller 250cc 4T med A1 körkort :crash
 

Joker

Bra skit är bra skit..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dalarna
Hoj
Yamaha R6 -09 Black/Gold Yeah Baby!
KalleKulspruta skrev:

Ni som är så skeptiska till 4-takt: har ni nån koll på cross fronten?



Det jag vet är att Honda har sin 250 4-takt och Yamaha sin 250 4-takt. Och nu har även kawasaki och suzuki slagit samman och gjort en kawasuki 250, 4-takt som van Japan tävlingen!


EDIT: bara 250 cross! :crash
 

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fyrhjuling
Joker skrev:
Det jag vet är att Honda har sin 250 4-takt och Yamaha sin 250 4-takt. Och nu har även kawasaki och suzuki slagit samman och gjort en kawasuki 250, 4-takt som van Japan tävlingen!


EDIT: bara 250 cross! :crash

eftersom 4-takts motorer ÄR klenare än 2-takts så har de dispans att köra i 125cc tävlingar, se det från den ljusa sidan.. när ni får ungar kanske de får köra 250:s på lätt körkort :tummenupp
 

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
letar nytt...
Ska det vara 125'a så ska det fanimej vara 2-takt.
Jag har en Honda XL125V Varadero i garaget som jag körde på innan jag köpte min CBR...
Den är ju hur trött som helst. Tvåtaktade 125'or är lite ju lite racing när tvåtaktseffekten kommer :)

Dock finns det inget som luktar och låter så gott som fyrtakt. :)

Förresten, EU kan ta sina lagar och sin euro och stoppa upp nånstans :mad:
 

Poyjs

HONDA!! HONDA!! HONDA!! HONDA!! HONDA!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Falkenberg
Hoj
HONDA NSR125 R
va

Att mc skall släppa ut MYCKET avgaser= BULLSHIT :zpy

Varför inte ta bort alla JÄVLA bussar som rymmer 30 pers men som bara kör med högst 4 pers varje dag. :mad:

Här i Halland så är det vardagsmat att se stora feta bussar köra tomma.
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Jag tror också att fyrtaktarna kommer att bli bättre.

Skapar man regler kan man inte undanta olika fordon av olika storlek, samma måste gälla för alla. Faktum är att tvåtaktare släpper ut en massa avgaser, och ibland dessa även oförbränd soppa, som skadar miljön. Se det positivt, utvecklingen går framåt och tillförlitligheten kommer att vara bättre på fyrtaktarna.

Ps. Att bussarna kör tomma är att annat problem och hör inte till resonemanget med tvåtaktare
Ds.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650
Katalysator

Tvåtakt och katalysator är i princip omöjligt p.g.a den låga förbäranningsgraden vilket skulle "skita ner" katalysatorn väldigt fort och göra den obrukbar...
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top