Inga roliga siffror!!

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
Förra året vid den här tiden enligt TV4 Uppland, så hade 14st motorcyklister dött. I år har till samma dag 30st motorcyklister dött!!!
:gnissla

Hoppas detta vänder snart! Annars ligger vi i MC-världen risigt till tror jag.

Härligt att UARR håller upp den statistiken ännu iaf. :tummenupp Fortsätt med det!

Döda i trafiken minskar
Antalet döda i trafiken i Upplands län minskar. Hitills í år har 7 personer dött jämfört med 12 vid den här tiden förra året. Minskningen tros bero på bättre vägar, bättre bilar och att vi kanske lärt oss köra bättre. Däremot ökar motorcykelolyckorna. Två av de sju dödsolyckorna i Uppsala län var motorcykelolyckor. Och i hela landet fördubblades motorcykelolyckorna: från 14 första halvåret 2003 till 30 dödsolyckor i år.

Med andra ord håller vi låg statistik i Uppsala län fortfarande vad det gäller motorcyklar, det känns skönt.
 
Last edited:

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Så har ju Uppsala ett ungt och aktivt SMC också.. Och en bra och vettig hojkultur.. :)
 

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
660+r6
Tycker allt att det är en hel del uppsala-folk som har synat marken senaste tiden, nu har det ju gått relativt bra för dom flesta men man blir lite orolig över att en dödsolycka kan hända när som helst... så ta det lugnt!
 

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
Bluegreengrey skrev:
Med andra ord håller vi låg statistik i Uppsala län fortfarande vad det gäller motorcyklar, det känns skönt.

Ja för guds skull, slappna inte av förmkt!! För att statistiken ser bra ut, trots allt har 2st dött och några varit nära...

Från SvD

Detta är en högst intressant diskussion. Som vanligt ser man bara dödstalet i absoluta tal och undviker att se på hur det utvecklar i relativa tal som ju egetligen är det intressanta.

Men om vi antar att det säljs femtusen motorcyklar i Sverige per år, så kan vi anta att det tillkommer ungefär samma storleksordning motorcyklister per år - annars skulle ju MC-handlarnas beglager svämma över.

Enligt statistiken fanns det 200 000 reggade och 100 000 avställda hojar 2001 och nettoförändringen var ungefär 26 000 nyregistrerade mc det året. Om vi extrapolerar med en nettotillväxt på 25 000 MC per år för tre år så bör det finnas ungefär 275 000 registrerade MC år 2004 eller 250 000 2003. (Källa: länk )

Det inträffade 37 dödsfall på MC 2003, och vi antar 250 000 MC i trafik. Detta gör 14.8 dödsfall per 100 000 MC. Jag tror att vi kan jämföra detta med olycksstatistiken för bilar, då MCar exponeras ungefär lika många mil som bilar per år trots den kortare tiden på vägarna.

Det fanns år 2000 ungefär 4 miljoner bilar i trafik. Dödstalet det året i biltrafiken var ungefär 420. Detta gör 10.5 döda i trafiken per 100 000 bilar i trafik. Vi kan gott anta att denna siffra är ganska oförändrad de senaste åren - möjligen har den sjunkit något.

Slutsatser vi kan dra av detta:

Antalet MC-döda i trafiken har legat konstant mellan 30 och 45 de senaste tio åren medan antalet MC i trafik ökar med 25 000 per år. Antalet döda per 100 000 MC sjunker således konstant.

Dödstalet för MC-åkare är 50% större än för bilister. Det är troligt att detta konvergerar mer och mer mot bildödstalet, allt pekar på detta.

Det är sålunda fel att enbart peka ut motorcyklisterna som målgrupp för utbildningsinsatser. De som behöver intensivutbildas är både bilister och MC-förare.
 

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Undrar hur många tillbud vi har där man "nästan" krockar?

Jag själv har nog redan passerat tiotalet incidenter pga ouppmärksamma bilister och CYKLISTER.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Deadmetal skrev:
Undrar hur många tillbud vi har där man "nästan" krockar?

Jag själv har nog redan passerat tiotalet incidenter pga ouppmärksamma bilister och CYKLISTER.

Tja Duu - var ute och rulle lite med mormor´zz Polo - jag hade exakt samma sits som du skrivar - en del tillbud! Så det är samma när man kör i bil..

Sen börjar jag att se mig elak på yngra pojkar med ståfräs - som ska show´a och visa hur bra dom är på bakhjul och framhjul - ind i mellom oss andra.. Jag imponeras av dom som kan köra snabbt och med flytt på bana - så pass enkelt är det... :gnissla

- Senast igår kväll i köen till färjan på Rindö, är några moppefucko´z på mototarder, och deres kompis på sporthoj med en freak bredvid med Naziplasthjälm på en sportster..
Den ena KTM pojka ramler på båten dit från Värmdö - eftersom att hojen fram för honom stannar när han ska köra av färjan :kocko
Sen framma i köen till nästa båt, ska det köras på bakhjul langs köen bort från det hål vart jag står. Sen kommer killen bak ifrån och gör en stoppie - och tabbar bansen lite att sidan - den sida vart jag står - hans bakhjul kör mindra än 50 c, från mitt huvud (utan hjälm för jag står i kö).. :näsblod

- Wheela är Ok när jag kör med i ett gäng, men då ska ståfräs pojken köre fram för mig med bra avstånd - INTE BAK ELLER PÅ SIDAN :7peta och man gör det såklart inte i bebyggt område.

Personligen, håller jag på att bli så mycket Moral-tant att jag fan börjar ringa polisen :va

Löjlig sits egentligen - fick mit nick av andra - för att jag kanske ibland max´ar min hoj lite -> på bana..
- Och nu är jag moral-tant...

Olyckan v. Riala i söndags med 1 död på MC, plus 2 svärt skadad på MC - var utäck.. Vi åkte vår Roslags Ålands Touring där i högt tempo - men med margin..

Senesta tidens påhit med att spela in video´s med rekord tider på populäre vägor - ser jag som totalt klantigt :huvet
Det är samma som att be om att få vägen stängt för MCs i fortsättningen. Vi måste som lååångsiktigt MC samhälle se till att detta inte tar överhand - eller hur... :(

Olycks siffrorna ökar i faktiska siffror - och det kommer att betyda att lagstiftningen hamrar mott oss - tro mig..
-sporthoj.com med 10.000 medlemmer har nu en storlek på 15% av SMC´s storlek, sålunda börjar vi att ha möjlighet att bli en faktor även trafik-politisk - frågan är vill vi det - och hur skötar vi detta ???

Är det inte enklare att vi tar mera makt i SMC......
Det brykar vara dryga 300 personer på SMCs årsmöte - kan vi komma lite folk på årsmötet kan vi påvirka STORT.....

Vi syns på Årsmötet???
 

Svante J

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
TL1000R
Galne Tanten skrev:
Tja Duu - var ute och rulle lite med mormor´zz Polo - jag hade exakt samma sits som du skrivar - en del tillbud! Så det är samma när man kör i bil..

Sen börjar jag att se mig elak på yngra pojkar med ståfräs - som ska show´a och visa hur bra dom är på bakhjul och framhjul - ind i mellom oss andra.. Jag imponeras av dom som kan köra snabbt och med flytt på bana - så pass enkelt är det... :gnissla

bla bla bla bla bla..........................................

Vi syns på Årsmötet???


Helt riktigt Galne Tanten :tummenupp håller med :Bugar
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Galne Dansken skrev:
Är det inte enklare att vi tar mera makt i SMC......
Det brykar vara dryga 300 personer på SMCs årsmöte - kan vi komma lite folk på årsmötet kan vi påvirka STORT.....

Vi syns på Årsmötet???
Det vore en syn! :tummenupp

Jag kommer iaf. Med SH-tröjja.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Ja det har börjat bli lite för små marginaler på våra kära vägar.
Personligen så ska jag försöka dra ner på småvägspiskandet för att rädda mig själv och leken i stan för att sluta irritera folk.
Troligtvis kommer fortfarande nivån ligga ett par snäpp högre än vad medelsvesson tycker är lämpligt men mitt samvete kommer kännas renare iaf.
Hoppas bara det håller i sig när jag börjar köra igen....
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
M:et skrev:
Ja det har börjat bli lite för små marginaler på våra kära vägar.
Personligen så ska jag försöka dra ner på småvägspiskandet för att rädda mig själv och leken i stan för att sluta irritera folk.
Troligtvis kommer fortfarande nivån ligga ett par snäpp högre än vad medelsvesson tycker är lämpligt men mitt samvete kommer kännas renare iaf.
Hoppas bara det håller i sig när jag börjar köra igen....

RESPEKT :tummenupp
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Det är juh småvägspiskandet som är kul :(
Fast sant jag har bara gjort det med en SZR och en K1200RS.
Nästa hoj när man har pulver och styrförmåga så kanske det blir farligare!?!

Men ALLT beror juh på chaffören inte hojjen, Så har det väl alltid varit?
Ne nu ska bakas bröd : )
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
ReDan skrev:
Det är juh småvägspiskandet som är kul :(
Fast sant jag har bara gjort det med en SZR och en K1200RS.
Nästa hoj när man har pulver och styrförmåga så kanske det blir farligare!?!

Men ALLT beror juh på chaffören inte hojjen, Så har det väl alltid varit?
Ne nu ska bakas bröd : )

Visst är småvägspiskandet riktigt roligt!
Men jag tycker det har börjat gå så fort att det inte är hälsosamt. Det står inte på förrän vi har en allvarlig olycka.
Jag vill varken vara den som förolyckas eller se på när det händer.
Det känns (just nu) helt enkelt som det inte är värt det.
Stora öppna vägar funkar, det är bara de allra minsta med taskig beläggning och skymda böjjar som jag har blivit nojjig över.
Problemet är att om de vägarna ska vara kul så blir farten för hög, annars kan det lika gärna vara.
 

c0la

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Skrotad
M:et skrev:
Visst är småvägspiskandet riktigt roligt!
Men jag tycker det har börjat gå så fort att det inte är hälsosamt. Det står inte på förrän vi har en allvarlig olycka.
Jag vill varken vara den som förolyckas eller se på när det händer.
Det känns (just nu) helt enkelt som det inte är värt det.
Stora öppna vägar funkar, det är bara de allra minsta med taskig beläggning och skymda böjjar som jag har blivit nojjig över.
Problemet är att om de vägarna ska vara kul så blir farten för hög, annars kan det lika gärna vara.

Man behöver inte alltid ha hög fart räcker med om man har ett högt tempo (eller är jag helt ute & cyklar nu??). :confused:
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
c0la skrev:
Man behöver inte alltid ha hög fart räcker med om man har ett högt tempo (eller är jag helt ute & cyklar nu??). :confused:

Ja jag tror du har cyklat vilse nu :)
Det blir ju lite halvsvårt att hålla ett högt tempo i låg fart :va

Det är ju fartkänslan som är så underbar! När jag får pressa materialet och verkligen pressa sig själv och jobba på hojen. Det är då jag når Nirvana!
Men med bakhjulskörningen så kan jag få de kickarna på mycket säkrare ställen i beskedligare hastigheter. That's my point.
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
M:et skrev:
Visst är småvägspiskandet riktigt roligt!
Men jag tycker det har börjat gå så fort att det inte är hälsosamt. Det står inte på förrän vi har en allvarlig olycka.
Jag vill varken vara den som förolyckas eller se på när det händer.
Det känns (just nu) helt enkelt som det inte är värt det.
Stora öppna vägar funkar, det är bara de allra minsta med taskig beläggning och skymda böjjar som jag har blivit nojjig över.
Problemet är att om de vägarna ska vara kul så blir farten för hög, annars kan det lika gärna vara.

Du har kört på för stora vägar!
En av mina favoritvägar var faktiskt mera kostig än väg.
Prescis utanför och förbi almunge som gick vid en golfbana, dålig beläggning och alldels förliten! Passade SZR asbra. man kom aldrig upp i över 70km/h för det var tajta svängar hela tiden med asdålig beläggning : )
Det var spännande :kocko

Men Jag förstår 100%, Jag har varit med om värsta felberäkningarna
och misstagen på kurviga vägar!
(vv borde inte få ta bort asfalt och lägga lösgrus)

Fan ska man skita i o köpa en rejser o köpa en gammal BMW touring
eller kanske en färdigbyggt streetfighter :va
 

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
Men det handlar väl egentligen inte om huruvida man irriterar folk, det handlar ju om att visa respekt inför andra och gasa där man åtminståne inte riskerar andras hälsa och sen sin egen hälsa naturligtvis. Riskera inte andras liv eller hälsa för att vara balla, det lär ingen tjäna på.

Jag hakar lite på det du säger om i stan M:et (inget personligt) De som buskör i stan, kan ju inte tänka längre än näsan räcker....hur stora marginaler finns där när man drar ur hojen på kungsängsgatan där det är tight smala gränder parkerade bilar etc och dessutom dra upp på slangen?? Eller roar sig med stoppies nära människor som jag sett bland oss och Galne Dansken fått erfara, vi vet också att det misslyckas ibland o man drar på nosen, var tar 200kg motorcykel vägen då, är det inte lite naivt att inte ens fundera på det?

Är såna människor så korkade att de tror att det inte kommer skada någon annan om de drar i backen, jag tänker på den stackarn som tror att någon kommer lagligt och hamnar mitt framför den hojen som kör som fan eller tom på bakhjulet, hur lång bromssträcka har man inte då, eller säg att man slår runt då far hojen dit den far?? (Hörde/såg nån dra på som F*N när jag var på jobbet häromdagen vet inte vem)
 

kortstubina

Rörkens egen Kioskis
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Storvreta/Uppsala
Hoj
spätta på en blackbird
Men jag har börjat fundera om det inte alltid är stora problemet att när man åker i gäng att man pressar varandra till att ta ut högre hastigheter än vad man egentligen klarar av...
IOFS är jag ju spätta och då kan det tyckas att jag har för lite pejl på saken i fråga
...men att göra igäng är det inte då man ska föregå med gott exempel, alla kanske inte kan/vill köra på samma sätt men vågar inte vara "moral kärring"/"fegis" ,att säga jag vill inte det är ju kanske det som är det modigaste!
 
Last edited:

kortstubina

Rörkens egen Kioskis
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Storvreta/Uppsala
Hoj
spätta på en blackbird
Tyvärr måste jag säga är det fler än 30 som gått bort i år innan den 20/7 (36).
Vad ska göras för att ändra moralen...vill inte gärna se någon av de bekanta man lärt känna här och IRL köra ihjäl sig med hjälp eller på egen hand. OCH Absolut inte vara inärheten då det händer...

(ja ni får tycka att jag är en kärring)
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
kortstubina skrev:
Men jag har börjat fundera om det inte alltid är stora problemet att när man åker i gäng att man pressar varandra till att ta ut högre hastigheter än vad man egentligen klarar av...!

Joow Duu, det är en stor bit av problemet - med ståfräs pojkar som ska viktiga sig fram för almänheten & MC kompissar!

När vi kör i Grupp - får vi väre övernens om hur vi ska köra - vi har (haft) samma problem med Bumse Klubben och trålikga incidenter - för att gamlingarna ska köra över sin förmåga - av prestige mässiga skäl :va
Sålunda fick vi faktisk skriva reglar för Gruppkörning - LINK

Som sagt - jag har respekt för dom som kan visa på bana att dom kör elegant med flytt och hög hastighet är endast ett symptom på att dom mästrar elegance och flytt!!

Sen fokuseras det kanske felaktigt för mycket på att det endast är ungdommer på sporthojer som har avlidit i år..
Det är flera som har vart i "mogen älder oxå"

*SMC Instruktören som dog på hemmaplan..
*Mötes olycken v. Jönköping m. 2 avlidna
*S-Tälje olycken m. gammal tant som gener over på mottsat körfält
*E4 Upplands Väsby vart en MC får stop och rammas av bil bakifrån
*Riala i helgen m. en 40 årig övnings körar - som rammas av genadende bil


Carola, hade i denne tråd sögt att kalkulera lite - tror jag nu är det borta..
En BMW Polera har oxå gjort samma;

TRÅD LÄNK

d_chart.gif


Det är hemskt att antalet dödade mc-trafikanter ökar! Förebyggande åtgärder som BMW-klubbens B&K-övningar är oerhört viktiga! Att färdas på motorcykel medför en ökad risk för skada. Risken utgörs av flera faktorer av vilka förarattityd och körskicklighet är bland de viktigaste. Just dessa riskfaktorer tränas vid klubbens övningar.

Är då verkligen motorcyklister ena riktiga busar som far fram som vettvillingar i trafiken och orsakar skada och död?

Inte alls! Det totala antalet dödade motorcykeltrafikanter per antalet motorcyklar i trafik minskar faktiskt över tid!

Jag roade mig med att lägga ihop lite statistik från SIKA’s hemsida (Statens institut för kommunikationsanalys <http://www.sika-institute.se/index.html>).
Vid jämförelser av mc-döden över tid är det faktiska antalet motorcyklar en viktig faktor. När dödstalen justeras för antalet motorcyklar i användning syns tydligt att mc-döden minskar!

Det här är förståss en klen tröst för den som förolyckas. Se där, ytterligare en anledning att bege sig till B&K-övningarna!



Kör med omtanke och rimlig marginal..

ReDan skrev:
Fan ska man skita i o köpa en rejser o köpa en gammal BMW touring
Jag ska gärna skrämma dig lite med min gamla Touring BMW på f. ex. Bågesundsbanan :3freak
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Måste man ligga över en 120-130 för att ha kul på en sk. kurvig väg så tycker iaf jag att det börjar bli farligt.
Måste man hålla stumt på alla rakor tex?
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top