Ingen gnista i Suzuki RG 125 F

Petie

Vill man så kan man
Gick med
22 Sep 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki RG 125 F -92
För ett par veckor sedan vägrade min Suzuki RG 125a att tända efter att den under en tid varit aningen svårstartad på elstarten.
Jag testade att byta tändstift och försökt starta den med startkablar utan någon lycka.

Jag gav sedan upp och lämnade in den till MC-handlarn så att de skulle lösa skiten. Någon dag senare ringer de upp och berättar att statorlinningen gått och att man då behövde byta hela tändplattan som skulle gå på ca 7000 kr.
Jag tänkte att det bör gå att lösa utan sådana kostnader, och lyckligtvis hittade jag en avställd likadan hoj på tradera för dryga 3000 kr. Tanken var då att jag skulle ta statorn och hela skiten från denna hojen och montera på min.
Sagt och gjort, allt passade som handen i handsken med kablage och hela köret.

Men likförbannat vägrar den att tända. Jag testade också att byta tändspolen från mitt nyköpta "vrak" och montera även den på min hoj.
Men fan heller, den vägrar.

Har jag sådan otur att jag lyckats hitta en hoj med samma fel som min eller finns det några andra lösningar som jag borde kolla innan jag lägger hela lönen på att MC-handlaren ska laga skiten?

Tacksam för hjälp!
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Vilka fantastiskt informativa svar du fått! :huvet

Jag gör väl också ett försök då:

För ett par veckor sedan vägrade min Suzuki RG 125a att tända efter att den under en tid varit aningen svårstartad på elstarten.
Jag testade att byta tändstift och försökt starta den med startkablar utan någon lycka.
Alltså, först var den svårstartad på elstarten, gick alltså bra att rulla igång?
Sedan vägrade den att tända fast startmotor drog runt den/eller du försökte rulla igång den?
Funkade inte heller med nytt stift och startkablar, dvs den gick runt på startmotor men tände inte?


Jag gav sedan upp och lämnade in den till MC-handlarn så att de skulle lösa skiten. Någon dag senare ringer de upp och berättar att statorlinningen gått och att man då behövde byta hela tändplattan som skulle gå på ca 7000 kr.

Att statorlindningen 'gått' betyder bara att den inte laddar batteriet längre.
Om du laddar batteriet hemma eller kör med långa startkablar till följebil så skall den funka lika bra för det. :D
Den lilla grejen vid bulten '4' måste dock finnas kvar och funka eftersom det är en sensor som säger till tändningen när det är dags att tända.

Att byta 'tändplatta' blir svårt eftersom det inte finns någon,
bara statorlindning och CDI-sensor.
(Ok, förr i tiden fanns det tändplattor. Och blinkers hette pil. :rolleyes:)

Och det är bara Gruppen=>sensor - CDI-enhet - tändspole - tändstift som påverkar tändningen. :rolleyes:

Vad var det för verkstad du hade den hos? :va

HÄR ser tändningsdelarna ut. (+ då sensorn brevid statorn.)

Avsaknad av gnista skall felsökas genom att kolla(förutsatt att batteriet/startkablar är på plats):
-Stift
-Tändkabel
-Tändspole
-CDI
-Sensor

Hoppas detta kan vara till någon hjälp. :)

Sedan så är jag lite intresserad av din reservdelsmaskin! :tungan
Bilder?

/e
 

Petie

Vill man så kan man
Gick med
22 Sep 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki RG 125 F -92
Tja igen!

Vill först be om ursäkt för att jag kort och gott förträngt att jag faktiskt startade en tråd här som aldrig helt gav mig en lösning på mitt tändningsfel.
Förra veckan lämnade jag in statorn och alla andra tändningsdelar från både min egen och reservdelshojen till en annan kille. Han började med att mäta upp de båda statornlinningarna och det visade sig att ingen av dem hade något som helst fel. Båda gav fullt utslag.
Vad i helvete? Tänkte jag och lämnade in hela hojen till honom idag och en timma senare ringer han och säger att han fått igång den. Tydligen hade det varit glapp i en kabel in till CDI-Boxen...
All denna möda för lite kabelglapp kan man ju fråga sig? Men vadfan, nu går den i alla fall. Bättre än någonsin till och med!
Det visade sig dessutom att samma kabel som glappade även gick till avgasportarna så nu funkar även de bättre också.
Lyckliga slut är alltid fina. Men för Delta-MC i Falkenberg kommer det fan inte sluta lyckligt. Ska freda hela jävla affären som försökte blåsa mig på 7000 kr, fick mig att åka de 60 milen fram och tillbaka till Motala för att hämta en till hoj helt i onödan och för att över huvud taget lett mig in på helt fel spår. Bara att de ens tog betalt för att hitta fel fel så att säga gör mig jävligt förbannad...

Men ja, nu går den i alla fall!

Skicka ett mail till mig om reservdelshojen för den tänker jag sälja nu, utan tvekan!
petterlithvall@hotmail.com
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top