Ingen registreringsskylt vs. Lapplisor

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
I området där jag bor är det parkeringsförbud, fast hyresvärden tycker det är okej för motorcyklar att stå på området eftersom de inte tar upp någon plats och det minskar stöldrisken. :tummenupp

Trotts det får jag kontrollavgifter någon gång ibland, så jag får då överklaga dom och hänvisa till hyresvärdens regler för att sedan få dom avskrivna. Så jag tänkte slippa allt det där strulet och dessutom få möjligheten att parkera på andra ställen där jag inte har hyresvärden som backar upp mig. Genom att fästa reg-skylten med kardborreband eller liknande så man lätt kan ta bort den när man parkerar.

Hur fungerar det i praktiken? (måste jag även dölja eventuellt chassinummer på hojen utöver det?) :va

Dom skriver av chassinumret.

ska inte säga att jag vet men jag har läst här på SH för en längre tid sedan att de eller polis har rätt att bogsera bort ditt fordon om du inte har reg skyllt på hojen.

kan lika väl vara en skröna..

Om du bor i sthlm sa ar det Roffes bilbargning som har avtal ang felparkeringar och dylikt... Losa ut fordonet kostar runt 2000kr har jag for mig...

Bara chansa om du tycker det ar vart det... annars far du val gora som manga andra att forsoka hyra en garage plats i sthlm....

Vad jag har förståt så får fordonet inte bärgas förns efter ett visst antal dagar om det inte står "dumt parkerat" dvs hindrar trafik, trafikfarligt.

om man sätter en tejpbit över ramnr får verkligen lapplisan ens ta bort den då? (lär göra detta endå iufs)

Vad jag har förståt så får fordonet inte bärgas förns efter ett visst antal dagar om det inte står "dumt parkerat" dvs hindrar trafik, trafikfarligt.

om man sätter en tejpbit över ramnr får verkligen lapplisan ens ta bort den då? (lär göra detta endå iufs)

Vet att min syrra akte dit, hennes bil stod bredvid ett byggarbete sent en kvall, hon va bara inne och sag en film pa bion...nar hon kom ut va bilen borta....syrran blev 2000 kr fattigare... Tror att de har ratt att ta den om lapplisorna eller polisen sager det....

Jag har parkerat i hammarby sjöstad en fredag-sönd utan skyltar vid sidan av en vändplan, fick en lapp om att fordonet var "under utredning för flytt" på fredag kväll, stod kvar till söndagen då jag åkte hem.
Om fordonet står på komunens mark lär det inte få bogseras bort om det inte står direkt trafikfarligt.
Står det på privat mark har markägaren rätt att bogsera det direkt tror jag.
(Sen kan man ju alltid diskutera vad som är "trafikfarligt" och gör lapplisorna som dom vill så lär det ju vara svårt o ifrågasätta)

Vet inte vad som gäller sånna här felparkeringar. men jag har för mig att företag mm som råkar ut för att där står en bil på parkeringen en morgon inte får flytta den. Den måste stå i 30 dagar eller nått sånt. (ta tiden med en nypa salt då jag inte vet exakt) men den får naturligtvis inte stå trafikfarligt eller blocker infarter eller liknande. men om den tex står nere på torget på en parkering så blir den kvar så länge den inte är stöldanmäld även om den är sönderslagen mm. tills dessa dagar gått.

Som privat markägare kan du inte göra någonting om du får ett fordon parkerat på din mark. Du har inte rätt att flytta det. Detta gällde för några år sedan i alla fall. Kommer ihåg en bil som hamnade i en trädgård efter en polisjakt. Markägare fick inte röra bilen. Slutade med att den försvann en natt. (Markägaren var även grävmaskinsägare)

Saknas regskylt kollar de upp ramnummer och gör en slagning mot bilregistret. Sen får man en lapp där de skriver ned det nummer de får från bilregistret.

Avsaknad av skylt är ett giltigt skäl att lyfta fordonet direkt. Sen finns det typ 20 andra skäl som gör att de kan lyfta fordonet direkt, trafikfarligt, stannandeförbud, hinder, osv.
Sen hur ofta saker och ting blir flyttade beror nog på kommun och vilka rutiner de har.

Att tejpa för ramnummer hjälper nog inte. Finns det någon lag som hindrar dem från att lossa på tejpen och kolla efter under den ?
Det är ju inte skadegörelse då inget blir skadat, eventuellt åverkan men det skall nog mycket till att få dem dömda för det.

Har du tillstånd från markinnehavaren så plasta in det, skriv ditt regnummer på det och tejpa fast det på hojen.

Nä, tejp verkar osäkert. Slipa bort ramnumret istället :näsblod

varning för aningen lägre andrahandsvärde

Många kloka svar, gillar skarpt iden att slipa bort chassinumret :tummenupp

Tyvärr har jag mitt chassinummer ganska synligt, så jag tror jag struntar i att göra mig besväret att försöka bygga en borttagningsbar regskylt.

Där jag bor är det ju bara att göra en överklaga via nätet eller genom att ringa så skriver de av avgiften, men hos flickvännen fick jag nyligen en kontrollavgift och där vill inte bostadsrättsföreningen vara snälla o ge mig tillstånd, därav tanken att kringgå problemet...

Kapell! De får inte lyfta på kapellet och kan därför inte se regnummret. Den som är naiv nog och tror att ens hoj skulle bli bortbogserad för en p-bot på typ 500 spänn får ju gärna fortsätta oroa sig :P

Kapell! De får inte lyfta på kapellet och kan därför inte se regnummret. Den som är naiv nog och tror att ens hoj skulle bli bortbogserad för en p-bot på typ 500 spänn får ju gärna fortsätta oroa sig :P
Vilken lag hindrar dem från att lyfta på kapellet och kika under ? (Menar inte att vara dryg utan är bara nyfiken :)).
Det lär inte bli olaga husransakan för en sådan sak och skadegörelse är det inte heller.

Det är för övrigt skillnad på Sthlm och borås när det gäller parkering.
Dessutom så lyfter de fordonet för att det saknar regskylt inte för att det skall få en p-bot på xxx kr.

De får lite mer pengar när du ska hämta ut fordonet.

Denna tråd tror jag handlar lite mer om....ja storstäder så att säga....

Jag förstår inte...varför inte bara parkera där man får? Lapplison får lyfta på kapell föresten, bara ring er kommun och fråga. De får ta reda på det felparkerade fordonets identitet om detta går vid en utvändig inspektion. Om dom vet att ditt chassinummer sitter under just en tejpbit får dom ta bort den.
Jag förstår trådskaparens problematik där borde man istället be hyresvärden att undanta motorcyklar från bevakningen. Detta kan han göra väldigt lätt bara genom att be bevakningsbolaget om det. Sitter själv i en styrelse i HSB och detta är väldigt enkelt. Det är vi som hus/markägare bestämmer om fordonsparkeringen inte bevakningsbolaget, dom gör det vi ber dom om.

Benny

Jag förstår inte...varför inte bara parkera där man får? Lapplison får lyfta på kapell föresten, bara ring er kommun och fråga. De får ta reda på det felparkerade fordonets identitet om detta går vid en utvändig inspektion. Om dom vet att ditt chassinummer sitter under just en tejpbit får dom ta bort den.
Jag förstår trådskaparens problematik där borde man istället be hyresvärden att undanta motorcyklar från bevakningen. Detta kan han göra väldigt lätt bara genom att be bevakningsbolaget om det. Sitter själv i en styrelse i HSB och detta är väldigt enkelt. Det är vi som hus/markägare bestämmer om fordonsparkeringen inte bevakningsbolaget, dom gör det vi ber dom om.

Benny

Problemet är att motorcyklar är borttaga från "bevakningen", men hur ska lapplisan veta det när de antagligen jobbar på olika områden från dag till dag? Så det är klart att man någon gång ibland får en bot i alla fall.

Sedan var det också så att jag skulle vilja ha möjligheten att parkera på andra ställen utan att vara orolig... (dock har jag bara fått en p-bot under mina 5+ år som jag kört mc och då parkerar ofta där man inte får stå)

Löste problemet hos flickvännen genom att jag fick dela parkeringsplats med en granne som har en 10 meter lång plats (platsen saknar markeringar så den täcker en hel vägg) :tummenupp

Räcker det verkligen att dom har chassinumret?
Har någon varit med om bortforslad mc pga felparkering?
Undra i hur många städer i världen motorcyklar riskerar pböter vid vettig parkering vid cykelställ/breda trottoarer...??:mad:

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back