Vad mer har ägaren struntat i...?
Har man skippat service under så många mil är man antingen vansinnigt lat, totalt okunnig - eller har en ekonomisk situation som inte tillåter normalt och föreskrivet underhåll.
Använd det!
Pruta hårt! Riktigt jäkla skithårt.
Inte för att det kanske behövs rent mekaniskt, utan för att utebliven service indikerar är säljaren antingen är dum i hövvet eller i ekonomisk knipa.
Vad kostar en fullservice? 8000 spänn?
Minst så mycket skall du pruta ner hojen, ställd bredvid jämförbar korrekt servad maskin. Minst!
Han skall ju inte tjäna pengar på att skita i service. Det skall du göra!
Därefter kan vi värdera den ekonomiska risken DU tar i och med köpet:
Hur stor är risken att någon ventil står på? Att hojen fått skador?
Inte speciellt stor, tycker jag - men det
är en risk.
Leta begagnad topp, ordna med byte. Vad kan det kosta? 10 papp?
Varför skall du som köpare stå den risken?
Pruta två tusen till...?
Nästa risk är hur hårt nästa köpare kommer att pruta med just utebliven service som argument?
Skall du betala fullservice nu och sälja i höst sitter du i ett taskigt läge.
Skall du behålla i 5 år och köra 5.000 mil själv raderas betydelsen av tidigare ägares tabbar helt ut.
Din servicehistorik blir helt avgörande.
Så, your call!
Hur gärna vill du ha just den hojen? Det är du som bestämmer!
Det finns andra, lika bra exemplar med korrekt servicehistorik därute, som går att pruta på också.
Jag hade skambudat som faaan!
Dels för att jag gillar att göra affärer, och dels för att jag anar en möjlighet att robba en fattig dumskalle på lite stålars. Bara det är värt massor.
Komijenny! Gå på strupen direkt! Lämna bara blöta slamsor, och dra iväg med en fuckyoubörnout när hojen är din. In for the kill!


Men det är jag det.