Inget tryck bakbroms R6 -08

SvanteOES

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Yamaha R6 2006
Jag har precis bytt till nya stålomspunna bromsslangar fram och bak på min R6 -08.
Fram gick utan bekymmer och är färdigt.

Dock lyckas jag inte bygga upp något tryck på bakbromsen igen efter att jag fyllt på med ny bromsvätska.

Har fyllt på bromsvätska i behållaren och luftat mycket från nippeln på bromsoket. Kommer inga fler luftbubblor när jag luftar. Har haft bromsen under tryck över natten och sen luftat igen, gjorde dock ingen skillnad. Kolven i oket rör sig något när jag bromsar, så lite tryck är där väl..

Någon som har några knep att testa?

anadr0id

Tvåtaktstendentiös
Gick med
17 May 2023
Hoj
Yamaha TDR250 -89
Kläm för hand ihop gummislangen mellan behållare och bromspump för att pressa ev. luft där upp till behållaren.

Knacka försiktigt med t.ex. gummiklubba runtom oket och på bromspumpen. Kan ev. lösgöra någon bubbla som gömt sig.

Prova tryck vätskan åt andra hållet, d.v.s. pressa försiktigt in kolvarna och se om det kommer bubblor i bromsvätskebehållaren (nippeln stängd under tiden).

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag har precis bytt till nya stålomspunna bromsslangar fram och bak på min R6 -08.
Fram gick utan bekymmer och är färdigt.

Dock lyckas jag inte bygga upp något tryck på bakbromsen igen efter att jag fyllt på med ny bromsvätska.

Har fyllt på bromsvätska i behållaren och luftat mycket från nippeln på bromsoket. Kommer inga fler luftbubblor när jag luftar. Har haft bromsen under tryck över natten och sen luftat igen, gjorde dock ingen skillnad. Kolven i oket rör sig något när jag bromsar, så lite tryck är där väl..

Någon som har några knep att testa?
Kolla om du har någon mer än 1 luftnippel på bromsoket.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Alt 1) Ta loss bromsoket från hjulet och häng upp det högre så luft i bromslangen kommer ut.
Ha något logom tjockt och rent mellan beläggen så dom inte trycks ihop och blir hopplösa dela efteråt. Det måste ju gå få in bromsskivan när luften är ute.
Alt 2) Använd en sugpump för fordonsvätskor för att omväxlande trycka i bromsvätska och suga ut bromsvätska genom luftnippeln. Luftnippeln har jag först skruvat ut och satt gängtätning på de översta gängorna innan jag skruvar in den för att inte dra in luft.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Funkade bromsen innan bytet? Bakbromsar brukar ju leva ett ganska bortglömt liv, och det är ju inte omöjligt att den har ledsnat med åren. I så fall är det renovering av pumpen som gäller.

SvanteOES

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Yamaha R6 2006
Uppdatering:
Bromsoket i högläge och lite försiktigt knackande på bromspump och ok gjorde att jag fick ut lite bubblor till igår kväll, och trycker blev något bättre.

Har legat i högläge under natten, så bli förhoppningsvis ytterligare lite bättre vid nästa luftning!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Uppdatering:
Bromsoket i högläge och lite försiktigt knackande på bromspump och ok gjorde att jag fick ut lite bubblor till igår kväll, och trycker blev något bättre.

Har legat i högläge under natten, så bli förhoppningsvis ytterligare lite bättre vid nästa luftning!
Något som gör underverk efter avluftning vid nipplarna fram med dubbla bromsslangar direkt till styret är att
låta hojen stå på sidostödet över natten med bromshandtaget intryckt, tex med ett buntband
att köra en sväng med hojen och sedan lufta nipplarna nästa dag när losskakade bubblor stigit upp i bromsoken fram
och jag gissar att samma gäller bak, en del bubblor lossnar i bromsoket när man kör en sväng och kan tas ut nästa dag.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...