Inget ventilspel, hur shimsa?

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Lund
Hej

Mätte upp ventilspelen igår på min ZX10R-05 (2400 mil).

15 ventiler var inom sina toleranser, men på en insugsventil kunde jag inte ens få in ett 0.05mm blad (minsta jag har).

Tänkte ta av ena kammen idag och mäta shimset, har alltid klarat mig förut med bara ventilkontroll så därför blir det några nya moment idag, därav mina frågor.


Skall jag räkna med 0-spel och översta gränsen för spel när jag räknar på ny shims eller skall jag lägga mig i mitten av vad spelet får vara när jag räknar på det?

"Metalkoppen" som ligger över shimset, är det bara att lyfta av den så fort kammen är borta eller den kan trilskas, förslag på verktyg isåfall?

/Disco
 
Om ventilen har gått ner sig till nollspel bör man överväga att byta den då den uppenbarligen är på glid och en droppad ventil kostar ny motor....
 
Vad menar du med "är på glid", kan du förklara mer "bildligt" vad som hänt/händer?

Att ventilen har blivit så pass mycket längre eller sätet har sjunkit så mycket medan resten står still indikerar att något kan vara fel. I de flesta fall skulle en verkstad bara justera och vara nöjda men det är alltför vanligt att ventiler rasar och faller in i förbränningsrummet= totalskrot av motorn så betalar man själv är det läge att fundera på om man bör plocka av toppen och byta en ventil..
 
Tack, nu är jag med.

0-ventilspel tolkade jag bara som sliten ventil eller ventilsäte.

Att sen bara ett insug har drabbats av detta redan vid 2400 mil kanske är ovanligt?

Tänkte inte på att ventilen faktiskt kan töjas.

Skall nog försöka shimsa men kolla upp den tidigare för att se om den fortsatt "vandra".

Att ventilen har blivit så pass mycket längre eller sätet har sjunkit så mycket medan resten står still indikerar att något kan vara fel. I de flesta fall skulle en verkstad bara justera och vara nöjda men det är alltför vanligt att ventiler rasar och faller in i förbränningsrummet= totalskrot av motorn så betalar man själv är det läge att fundera på om man bör plocka av toppen och byta en ventil..
 
Tog av kammen idag och fick svar på varför spelet var noll på just denna ventil.

Vet inte vad den kallas men den har iallafall spruckit.

Känns lite klent att den spruckit efter bara 2400 mil.

Nu till frågorna:

Vad är den korrekta termen på denna "fjäderhållare"?

Kan man byta den utan att ta av toppen?

Kan någon förklara hur jag skall gå till väga för att byta den?

/Duck
 

Bifogat

  • PICT2258.jpg
    PICT2258.jpg
    241.5 KB · Visningar: 714
  • PICT2259.jpg
    PICT2259.jpg
    238.3 KB · Visningar: 403
  • PICT2260.jpg
    PICT2260.jpg
    225.4 KB · Visningar: 408
Aj aj aj....

Ja att byta den på rätt sätt så måste du lyfta toppen.
Hålla emot ventilen och komprimera fjädern med en ventilbåge.
Men man KAN trixa med att koppla tryckluft i tändstiftshålet och dra på tryckluft i cylindern.
Då helst med kolven i botten från början.
Då KAN man få loss knaster och byta retainern.
Men det är inte helt lätt, inte helt rätt och står absolut inte i någon instruktionsbok...
 
I brist på tryckluft kan man mata ner en längre bit snöre i cylinderloppet genom tändstiftshålet och vrida upp kolven i övre läget så den trycker(med snöret som mellanlägg) mot ventilen och byta retainern. Detta är dock bonnmek av den högre skolan.
 
I brist på tryckluft kan man mata ner en längre bit snöre i cylinderloppet genom tändstiftshålet och vrida upp kolven i övre läget så den trycker(med snöret som mellanlägg) mot ventilen och byta retainern. Detta är dock bonnmek av den högre skolan.

Bonnmek å det värsta men inte helt dumt! :tummenupp
Släpper ventilen när man kör med tryckluften så ramlar den ner.
Med denna metod så är man mera safe.
 
Båda varianterna låter intressanta :D.

Skall kolla de andra retainerna också, skulle det visa sig att det bara är en som är sönder så kommer jag göra ett försök med något av era förslag.

Hur mycket tryckluft kan man lägga på utan risk att man förstör något?

Vad finns det för risk med snöre-metoden?

/Disco
 
hahaha, cylinderloppet tål högre tryck än nån arbetsluftkompressor nånsin kan ge ifrån sig ;), tänkt bara vilket tryck du har när gaserna antänds och expanderar, och puttar ner kolven.

Inget du behöver oroa dig över.
nu har du ju redan fiskat upp skålen och shimset, men annars är en magnet grymmt bra hjälpmedel för att enkelt få ut både skål och shims om de trilskas och inte går me fingrarna.
 
I brist på tryckluft kan man mata ner en längre bit snöre i cylinderloppet genom tändstiftshålet och vrida upp kolven i övre läget så den trycker(med snöret som mellanlägg) mot ventilen och byta retainern. Detta är dock bonnmek av den högre skolan.

Jag gillar bonnmeck, jag är tjej så förlåt mig om jag ställer dum fråga men hur tjockt ska snöret vara?
5 mm plastsnöre? 2 mm? vad änvänder du?
 
hahaha, cylinderloppet tål högre tryck än nån arbetsluftkompressor nånsin kan ge ifrån sig ;), tänkt bara vilket tryck du har när gaserna antänds och expanderar, och puttar ner kolven.

Inget du behöver oroa dig över.
nu har du ju redan fiskat upp skålen och shimset, men annars är en magnet grymmt bra hjälpmedel för att enkelt få ut både skål och shims om de trilskas och inte går me fingrarna.
Precis, en sån här är något av det mest använda och tidsbesparande jag någonsin har köpt: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Magnetverktyg1/ Mången tappad skruv mm har fiskats upp med den :fakta Skålarna åkte upp mha den där när jag chimsade om Gixxern härom vintern också :)
 
Jag gillar bonnmeck, jag är tjej så förlåt mig om jag ställer dum fråga men hur tjockt ska snöret vara?
5 mm plastsnöre? 2 mm? vad änvänder du?

vågar påstå att du kan skita i snöret, har du kolven i TDC ramlar inte ventilen längre än att du kan fiska upp den :tummenupp

edit: fiska lite när du ska ha i knastrerna dvs :gnissla om jag var otydlig
 
Last edited:
......................
Då helst med kolven i botten från början.
.....................

............................., har du kolven i TDC ramlar inte ventilen längre än att du kan fiska upp den :tummenupp
.......................

Två bud var kolven skall vara :), kommer kolven bli kvar i TDC om jag trycksätter cylindern?

Har ni själva gjort detta?

Som det ser ut nu så är jag sugen på att trycksätta cylindern med kolven i TDC och använda någon form av tång för att trycka ihop fjädern och få loss knasterna.

Då är "bara" kruxet med trycksättningen kvar, finns en sådan här för mc tror ni ?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Motor/Luftnippel-for-tandstiftshal/


/Duck
 
Två bud var kolven skall vara :), kommer kolven bli kvar i TDC om jag trycksätter cylindern?

Har ni själva gjort detta?

Som det ser ut nu så är jag sugen på att trycksätta cylindern med kolven i TDC och använda någon form av tång för att trycka ihop fjädern och få loss knasterna.

Då är "bara" kruxet med trycksättningen kvar, finns en sådan här för mc tror ni ?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Motor/Luftnippel-for-tandstiftshal/


/Duck

Nja, trycksätta gör man bäst med kolven i botten, så inte trycket får kolven att flytta på sig ;), är helt enkelt 2 olika metoder, antingen trycksätta eller bara parkera kolven i tdc och låta ventilen "ramla" ner ett par mm och lägga sig mot kolven medans man byter fjäder/knaster/retainer vad man nu ska göra :)
 
Nja, trycksätta gör man bäst med kolven i botten, så inte trycket får kolven att flytta på sig ;), är helt enkelt 2 olika metoder, antingen trycksätta eller bara parkera kolven i tdc och låta ventilen "ramla" ner ett par mm och lägga sig mot kolven medans man byter fjäder/knaster/retainer vad man nu ska göra :)

Okej.

Har aldrig mekat med ventiler så några frågor till :).

Hur får man ventilen att bli uppe när man pressar ner retainer och fjäder, följer ventilen med kan man ju inte få av knastret (om man nu använder TDC-metoden utan tryck och snöre)?

Eller är där en viss tröghet i ventilen, som gör att den blir kvar uppe?

Några tips på hur jag pressar ner retainer för att få av och på knastret, verktyg/metod?
 
Okej.

Har aldrig mekat med ventiler så några frågor till :).

Hur får man ventilen att bli uppe när man pressar ner retainer och fjäder, följer ventilen med kan man ju inte få av knastret (om man nu använder TDC-metoden utan tryck och snöre)?

Eller är där en viss tröghet i ventilen, som gör att den blir kvar uppe?

Några tips på hur jag pressar ner retainer för att få av och på knastret, verktyg/metod?

Det är det som kan vara kruxet om du inte har något som stoppar ventilen förutom kolven.
Fjädern bottnar innan du är nere vid kolven.
Du får göra en kombination.
Ställ motorn med kolven i ÖD och lås den på något vis.
Tex 6ans växel samt nått som låser hjulet och en blocknyckel på veven som du på något sätt säkrar.
Sen kör du i tryckluft och lossar ventilretainern.

Borde funka.

Men om du ska vara helt säker så lägger du i ett snöre också! ;)

Du får tex ta ett tunnt plattjärn och böja det så det trycker på 2 sidor om knastren och trycka ner retainern för hand.
Kan behöva en dutt med en hammare på retainern för att släppa.
Brukar ocks funka i nödfall.
Om du hittar något bra ställe att fästa en hävarmpå så gör du det för att slippa bli grön i ansiktet.
 
trycksätta cylinder

Du behöver ett tändstift och en rör bit och svets och om du vill ha snabbkoppling till tryckluften även en sådan!
knacka bort porslinet och mittelektråd och svetsa sedan ihop rörbiten med den gängade delen du fick kvar av stiftet och sedan snabbkopplingen i den andra ändan av röret då kan du trycksätta cylindern och känner du någon snäll person på en vw/audi/skoda så finns det även specialvertyg för lossning av ventilfjäder.
Det är så här man byter ventiltätningar på äldre bilar utan att riva av topp!
Mvh Anders
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top