inhägna gården

Maarcuus

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2008
Hoj
Honda cr 250
Har en ganska stor åker som jag har tänkt att inhägna, där jag har tänkt att ha ramper och sånt, hur gör jag för att få det lagligt? Vem ska jag ta kontakt med? Kommer det bli mycket jobb med att få det lagligt?

Bor ca 200-300m från närmsta granne och det är skog runt om hela gården, ingen blir störd av körandet, kan man få slippa stängslet då?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Är detta ens ett problem i Piteå? Skulle polisen komma till åkern & gnälla?

Ledsen att jag inte vet hur man gör det lagligt, men allvarligt..Piteå?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Gissar och tror!!!

Men har för mig att Länsstyrelsen måste ge sitt godkännande för att det skall kunna klassas som inhägnat i den bemärkelsen att man skall kunna framföra fordon utan behörighet etc etc.

Tillägg Googla avlyst område..

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tror så här, söker du tillstånd och får avslag så är du i större bekymmer än om du kör på utan att fråga.

Det är som med tjejer, ibland är det helt enkelt lättare att få förlåtelse i efterhand än tillstånd i förväg för vissa grejor....

Frågar du tjejen om du får köpa en ny cross och hon säger nej och du köper den ändå så är du betydligt risigare till än om du aldrig frågar utan bara köper en.....

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hägna in med vanligt hederligt avspärrningsband. Det räcker gott.
Det behöver inte vara massa höga staket och annat. Man ska varna folk om faran helt enkelt. Göra dem uppmärksamma. Som när man ex. hittar en gammal odetonerad granat i trädgården...

Än är lagen så otyldig att om man gör enligt ovan är det i största sannolikhet "ryggen fri".

men Sossen kan alltid ställa till det, än är den dock inte ens behandlad

http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&dokid=GW02T387

Tjoflöjt!

Maarcuus

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2008
Hoj
Honda cr 250
a

okej, då jag var ca 14 år så åkte jag dit för olovlig körning då jag körde på infarten. Och nu på vintern ifall någon som skulle gnälla att jag kör på gården med crossen och polisen skulle komma då blir det svårt att köra iväg.

Guw vad menar du med: Jag tror så här, söker du tillstånd och får avslag så är du i större bekymmer än om du kör på utan att fråga.

Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Det är som med tjejer, ibland är det helt enkelt lättare att få förlåtelse i efterhand än tillstånd i förväg för vissa grejor....

.

Jag var helt 100 på att detta rörde begagnandet av tvåan utan att förvarna:D

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Hägna in med vanligt hederligt avspärrningsband. Det räcker gott.
Det behöver inte vara massa höga staket och annat. Man ska varna folk om faran helt enkelt. Göra dem uppmärksamma. Som när man ex. hittar en gammal odetonerad granat i trädgården...

Än är lagen så otyldig att om man gör enligt ovan är det i största sannolikhet "ryggen fri".

men Sossen kan alltid ställa till det, än är den dock inte ens behandlad

http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&dokid=GW02T387

Tjoflöjt!

Enkelt att hitta om man bara söker inhägnat område men blir lite omständigare om man breddar sökningen. Tex var man får köra utan KK mm. Många faktorer som styr här bla allemansrätten.

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Hoj
två hjul
Det finns inga lagkrav/specar hur ett inhägnat område skall se ut
vi körde på en parkering och ställde ut två koner "i vägen"
Och enligt VV så är det avspärrat - inhägnat
Terrängkörning är en helt annan sak "bruten" väg eller militärt övningsområde
annars är det terräng = olagligt dock borde det inte gälla inhängnad tomt/åker

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Det finns inga lagkrav/specar hur ett inhägnat område skall se ut
vi körde på en parkering och ställde ut två koner "i vägen"
Och enligt VV så är det avspärrat - inhägnat
Terrängkörning är en helt annan sak "bruten" väg eller militärt övningsområde
annars är det terräng = olagligt dock borde det inte gälla inhängnad tomt/åker

Söker febrilt:näsblod
Har svårt att tro att 2 koner vid infarten till ett fällt skulle innebära att man kan framföra fordon utan KK.

Men är det så så:tummenupp

Ville själv ha en åker klassat som inhägnat område i början av 90 talet utan framgång:mad: Men det ju ha skett revolutionerade framsteg sedan dess. "tror inte det i detta fallet"

Dominator-Rocks

Guest
Spana in vad som räknas som inhägnat!

Är det en stolpe var tionde meter med en stålråd i mellan och nån skylt Prajväjt pråperty så kostar det ju inte på så mycket!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Guw vad menar du med: Jag tror så här, söker du tillstånd och får avslag så är du i större bekymmer än om du kör på utan att fråga.

Jag menar såhär:
Söker du tillstånd och du får avslag på ditt tillstånd men ändå kör på...
Då när polisen kommer dit så säger dom "Vi sa ju att du inte fick, men det skiter du i"

Jämfört med att dom kommer dit och du inte har sökt tillstånd:
"Jaha, du har crossbana hemma du, har du sökt tillstånd för det?"
"Näääe, måste man det, det är ju min egen mark jag kör på?"

Jag var helt 100 på att detta rörde begagnandet av tvåan utan att förvarna:D

Det gäller allt som har med tjejer att göra, även din tolkning!

Spana in vad som räknas som inhägnat!

Är det en stolpe var tionde meter med en stålråd i mellan och nån skylt Prajväjt pråperty så kostar det ju inte på så mycket!

Jag HAR FÖR MIG (obs, tredjehandsuppgift) att det krävs 2M högt stängsel runt om med grind/bom för infarten för att det ska räknas som inhägnat.

Det var några som kollade upp det där när dom ville köra minimoto på en lastbilsparkering som var inhägnad

Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
Jag menar såhär:
Söker du tillstånd och du får avslag på ditt tillstånd men ändå kör på...
Då när polisen kommer dit så säger dom "Vi sa ju att du inte fick, men det skiter du i"

Jämfört med att dom kommer dit och du inte har sökt tillstånd:
"Jaha, du har crossbana hemma du, har du sökt tillstånd för det?"
"Näääe, måste man det, det är ju min egen mark jag kör på?"

Det gäller allt som har med tjejer att göra, även din tolkning!

Jag HAR FÖR MIG (obs, tredjehandsuppgift) att det krävs 2M högt stängsel runt om med grind/bom för infarten för att det ska räknas som inhägnat.

Det var några som kollade upp det där när dom ville köra minimoto på en lastbilsparkering som var inhägnad

2M höga pinnar finns i skogen, ståltråd finns billigt på ÖB! :tummenupp

Kanske går att köra med någon 0,5 fiskelina runt, som sagt kolla upp vad som är inhägnat och vad som krävs.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
finns inga krav på staket för det ska va inhägnat.. ingen utomstående ska kunna ta sig in på området utan att veta om det är kravet...

vanligt avspärrningsband funkar fint!

Är allt ok så behöver man heller inte söka tillstånd i förväg. Men vill man va säker gör man det, men precis som guw skrev så är det vid vanlig hemma körning bäst att inte söka tillstånd.
För tävling krävs dock polistillstånd och en del papper.

alltså är det fritt fram att köra om du knyter upp lite avspärrningsband. dock skulle det kunna bli bekymmer om någon granne ringer och klagar på buller och annat skit... Men håller du dig väl med grannarna så finns det inget att oroa sig för... Knappast troligt att någon anmäler dig för brott mot terrängkörningslagen om man kör på sin egna lilla crossbana.

edit: jag har kollat upp ovanstående med flertalet trafikpoliser och även länstyrelsen i östergötland

Dominator-Rocks

Guest
finns inga krav på staket för det ska va inhägnat.. ingen utomstående ska kunna ta sig in på området utan att veta om det är kravet...

vanligt avspärrningsband funkar fint!

Är allt ok så behöver man heller inte söka tillstånd i förväg. Men vill man va säker gör man det, men precis som guw skrev så är det vid vanlig hemma körning bäst att inte söka tillstånd.
För tävling krävs dock polistillstånd och en del papper.

alltså är det fritt fram att köra om du knyter upp lite avspärrningsband. dock skulle det kunna bli bekymmer om någon granne ringer och klagar på buller och annat skit... Men håller du dig väl med grannarna så finns det inget att oroa sig för... Knappast troligt att någon anmäler dig för brott mot terrängkörningslagen om man kör på sin egna lilla crossbana.

edit: jag har kollat upp ovanstående med flertalet trafikpoliser och även länstyrelsen i östergötland

Grabben kör med sin lilla fyrhjuling lite överallt runt "sommarstället" vi var senast igår hos markägaren och kollade igen att det var ok.

Skönt som fan för idag kom det ett par äckliga gamlingar och beklagade sig lite, stod och kollade när vi startade upp den... torrvarvade... Jasså :mad: det är den där som låter :mad: :gammalåäckligbitterkärringgubbe

:va 90cc fyrktaktare :va

Mmmm så här låter den gaaasa fuullt :pysch :pysch (Min moped lät sju gånger värre)

Well skönt att kunna hänvisa till markägaren om dom käftar alldeles för mycket.

Frågan är vad som händer när dom ringer Polisen?

För 17 år sen när jag åkte där med markägarens tillstånd så ringde dom polisen men då var jag äldre och hade GR andan i mig och drog där ifrån, grabben min på 6 år fixar nog inte snutjag en :D :gnissla

Edit Kan bjuda på min första getaway :D

Var väll 12 år på en rejält trimmad Mustang mamba :yoparty den gick ju som bara den jag kunde dra både bilar och motorcyklar lett !!!11!

Men när Polisbussen dök upp och jagade mig längs grusvägen var jag inte lika cool längre :skrämd var så innåttahelvetes rädd, höll fullt ca 60-70 knyck låg ner och försökte komma undan vilket var helt omöjligt på grusvägen PANIK!!!!! Vek av in i skogen på en för mig känd stig gasade några minuter stängde av för att dom inte skulle höra.... :skrämd :livrädd släpade moppejevelen genom skogen det var sjukt jobbigt men det gick på adrenalin antar jag ca 1 timma senare kom jag ut på "andra sidan" startade åkte hem till stugan fick beröm av farsan

:pannkyss

:hihi

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

För 17 år sen när jag åkte där med markägarens tillstånd så ringde dom polisen men då var jag äldre och hade GR andan i mig och drog där ifrån, grabben min på 6 år fixar nog inte snutjag en :D :gnissla

Bristfällig uppfostran!
Man börjar ju givetvis tidigt att simulera snutjag.

Ungefär som när jag "övningskörde" med mina ungar, jag simulerade rödljusrejs med volvoraggare för att dom skulle lära sig starta med lämpligt hjulspinn...

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern

Markägarens tillstånd spelar ingen roll när polisen kommer... det som kan hända är att man åker dit för olovlig körning om inte inhägnaden är ok, det har polisen på plats rätt av avgöra om man inte sökt i förväg.
alternativt terängkörningslagen.

Klagar ingen granne så är det nog ingen fara att köra även om polisen kommer...
Men ringer samma granner flertalet gånger så kan man nog räkna med att åka på dit för "störande av tjurig granne" precis som om man spelat för mycket musik eller något annat buller som inte är populärt i grannskapet eller "brott mot terrängkörningslagen"

Dominator-Rocks

Guest
Bristfällig uppfostran!
Man börjar ju givetvis tidigt att simulera snutjag.

Ungefär som när jag "övningskörde" med mina ungar, jag simulerade rödljusrejs med volvoraggare för att dom skulle lära sig starta med lämpligt hjulspinn...

Jag fick nog bättre uppfostran se edit!

Markägarens tillstånd spelar ingen roll när polisen kommer... det som kan hända är att man åker dit för olovlig körning om inte inhägnaden är ok, det har polisen på plats rätt av avgöra om man inte sökt i förväg.
alternativt terängkörningslagen.

Klagar ingen granne så är det nog ingen fara att köra även om polisen kommer...
Men ringer samma granner flertalet gånger så kan man nog räkna med att åka på dit för "störande av tjurig granne" precis som om man spelat för mycket musik eller något annat buller som inte är populärt i grannskapet eller "brott mot terrängkörningslagen"

OK får väll lära upp grabben då!

Ser du en sånhär
polisbil_fram300dpi.jpg
så gaaasa !!

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...