Inkörning av ny hoj!

djnikej

Snabb(på pappret)
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
Hojlös i sommar
Här det ju många teorier! Lugn körning 100 mil med varierad last, undvika maximal last, segdragning ach maxgas/varvtal! Sedan byta olja/filter! 100mil till med (halv)lugn körning, sedan kan man tokgasa! Andra kör järnet direkt! Vilket är bäst?

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
Dom gångerna jag kört min hoj så har jag kört normalt inget maxande hela tidenen eller längre sträckor. Utan kör normalt om du förstår.

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Husqvarna 600
djnikej skrev:
Här det ju många teorier! Lugn körning 100 mil med varierad last, undvika maximal last, segdragning ach maxgas/varvtal! Sedan byta olja/filter! 100mil till med (halv)lugn körning, sedan kan man tokgasa! Andra kör järnet direkt! Vilket är bäst?

Varmkör o låt den svalna, sen är det full fräs som gäller.

Von Vettet

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
cykel
inkörning??

Om du har köpt en ny hoj så e det bara att piska!! du har ju garanti på rubbet! :D

Själv så hämtade jag ut min hoj i september.körde direkt upp till knutstorp för bikeevents. röd grupp och fullgas direkt.hojen hade således gått tio mil när jag kom dit. Sen vill jag lova att den fick gå. 1.08 kan man väl kalla inkörning på knutstorp :rofl :rofl

Skulle något gått sönder i motorn så e det bara att utropa: " ge mig nytt" GARANTI :lol

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Oj, nu är vi ute på religiös mark, alla har väl sin fasta övertygelse som inga som helst argument biter på.

Min övertygelse:
- Många korta turer, låt kallna i mellan.
- Varierad körning, acc - motorbroms
- Motorn skall gå lätt, inget segande, men inte vara rädd att varva.
- Växla mycket.
- Byt gärna olja-filter vid 70-80 mil.
- Öka tempo och belastning.
- Byt olja-filter vid 250-300 mil, sedan oljebyten vid var 300:e och filter varje 1000mil.
- Ut och ge järnet (på banan), sedan märker man att motorn "släpper" helt vid 800-900 mil.

Har praktiserat ovanstående på sex nya hojjar (och sex bilar) genom åren, alla har gått ovanligt bra i motorerna utan att dricka olja eller liknande.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
exakt det är ju inte bara så att ras kommer omedelbart, man kanske får dras med en skadad motor hela livslängden, även om garanti finns hoppas jag tat det är lite urskiljning på vilka extrema dumheter man kan hitta på för att få ut på den.
Men känner jag folk rätt finns inga gränser.
Motorn ska inte segdras eller varvas med väldigt högt gaspådrag, du ska heller inte köra på ett jämt varv så åk småvägar där du kan variera lasten i början.

sanntur

The botten is nådd
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
Gixxer 1100R -92:a
Märkligt att taxi bilar som går dygnet runt med "mjuk" körning kan va som nya efter 15000mil medans gamla farbröder som kör 200mil om året har MASSA problem redan efter 800mil. (Tänkte på förordaren av många start och stopp)

Decoy

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
ZX10R -04
Jobbade på en Suzuki återförsäljare i gävle under -03.
Där hade vi en spritt ny Suzuki GSXR 1000 -03 som vi hade som demohoj :yoparty .
Den här hojjen blev spöad och plågad från dag 1.
Samtidigt så köpte en kollega en egen GSXR med vilken han körde in lungt och fint enligt konstens alla regler.
Gissa om han var sur när demo hojjen gick märkbart bättre när båda hojjarna hade gått runt 700 mil :huvet

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
En inkörd motor som jobbar inom projekterade och önsvärda betingelser (temperatur, belastning etc.) har naturligtvis ett längre liv än en motor som får arbeta utanför sitt optimala område.
Men när det gäller inkörningsperioden så bör motorn (enligt min tro) ha ett antal värmecykler innan man belastar fullt.
Figuren nedan visar schematiskt en motors liv.

Bifogat

• inkörning.jpg
    inkörning.jpg
    21.3 KB · Visningar: 125

Pirro

I am the youth gone wild
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Öhlins kittad TL1000s, XR600R
Pratade med en återförsäljare angående inkörning nu när jag köpt ny hoj och han sa att deras demo hoj som plågats från dag ett hade mäst effekt när den bänkades jämfört med andra hojar. Men han sa också att om man vill ha en hoj som ska hålla 7000mil så ska man köra in den ordentligt. Men vem fan har hojen så länge... Plus att man har garanti...

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Kan meddela att iaf nya bilar smygkörs ju inte direkt på provbanan samt vägprov innan de går ut till kund, och då har de gått ca 4km innan det gasas... :yoparty

Gick med
20 Dec 2003
Hoj
1198 Vafanculo
Kör in hojen!! Den som vet hur en motor är uppbyggd vet också att inkörning är viktigt. Visst man kan dra ut och piska den direkt man kommit ut ur affären och den kommer att hålla, man har ju även garanti. Men som någon nämde tidigare så kommer vissa skador först senare (då garantin gått ut). Så om du vill ha en hoj som håller så är mitt tips att köra in den ordetligt. Följ anvisningarna i instruktionsboken, man skrev inte dom bara för att man hade långtråkigt

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Decoy skrev:
Jobbade på en Suzuki återförsäljare i gävle under -03.
Där hade vi en spritt ny Suzuki GSXR 1000 -03 som vi hade som demohoj :yoparty .
Den här hojjen blev spöad och plågad från dag 1.
Samtidigt så köpte en kollega en egen GSXR med vilken han körde in lungt och fint enligt konstens alla regler.
Gissa om han var sur när demo hojjen gick märkbart bättre när båda hojjarna hade gått runt 700 mil :huvet

Jag är en av dem som vart ute och piskat skiten ur den där gixxern ni hade :D Ungefär samtidigt med några veckors mellanrum prova jag två andra likadana som var lugnt å fint inkörda. Demohojen gick klart bäst!!

Har en kompis här i Uppsala om har en 03:ans Blade som han kört in genom att ge max från start. Den går klart bäst av Blade:arna här i Uppsala. Den hojen är det bara slip-on på. Inget annat gjort och den går rätt lätt att rycka upp på bakhjulet på trean i 180 km/h. (Finns flera filmer från race i Tierp där han drar upp den på bakhjulet när han passerar mållinjen efter ett 200 meters race och då är det den farten)

Sen har ju ni som predikar försiktig inkörning också en poäng, motorn håller säkert bättre och längre med er metod men personligen tror jag inte de skillnaderna uppkommer förränn efter 5 år eller 7000 mil och då var det väl helt skit i samma? Då har du ju sålt den för länge sen!!! :D

En av de bästa sakerna med att köpa nytt är ju att du har GARANTI!! Du betalar ju för den så se då till att använda grejern och ha skoj från start, inte hålla på att mesåka bara för att vara snäll mot nästa ägare.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024