inkörning - hur ska man göra ?

rizzle

opera
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
husqvarna sm
Tjena
har precis köpt en husqvarna sm 125S och kört ungefär 65 mil med den.
Undrar man ska köra in den. Eftersom många säger att man ska ta det lungt första 100 milen. och en del på sporthoj.com säger att man ska köra in dem hårt.
Iförsej så är det på sporthojar, r6;er osv. Jag har kört hårt på min , varvat mkt och motorbromsat mycket. kan man köra in den "fel" så man märker stor skillnad sen ?
 
Last edited:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
2998263 Tjena
har precis köpt en husqvarna sm 125S och kört ungefär 65 mil med den.
Undrar man ska köra in den. Eftersom många säger att man ska ta det lungt första 100 milen. och en del på sporthoj.com säger att man ska köra in dem hårt.
Iförsej så är det på sporthojar, r6;er osv. Jag har kört hårt på min , varvat mkt och motorbromsat mycket. kan man köra in den "fel" så man märker stor skillnad sen ?
Kör alltid med varm hoj. Kör olika varvtal och segdrag den inte. Och använd ALDRIG motorbroms på en 2-taktare.
 

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Nora
Hoj
KTM Duke II
Dra nån mil i varierande tempo sen är det bara att ge fullt, så din verkar väll vara inkörd iaf :tungan

Dock så vet jag inte om den såkallade motorbromsningen är bra för en 2-t motor men men..
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Tjena
har precis köpt en husqvarna sm 125S och kört ungefär 65 mil med den.
Undrar man ska köra in den. Eftersom många säger att man ska ta det lungt första 100 milen. och en del på sporthoj.com säger att man ska köra in dem hårt.
Iförsej så är det på sporthojar, r6;er osv. Jag har kört hårt på min , varvat mkt och motorbromsat mycket. kan man köra in den "fel" så man märker stor skillnad sen ?
Vågar nästan påstå att du redan kört in den.
 

Stork3n

halojsan
Gick med
4 Jun 2007
Ort
kungälv
Hoj
ingen :(
jag har också en husqvarna sm 125s fan va gött med en till som har en. jag körde in min ca. 50 mil sen slängde jag på effekt och körde fullt =). men min skar också :p men det hade inget med inkörningen att göra. det va fabriksfel. jag lämnade in den och dom bytte cylinder och kolv och den körde jag in 25 mil jävligt lungt sen så gasade jag fullt korta stunder men återförsäljar'n sa att det räckte med några mils inkörning men vågade inte riktigt lita fullt ut på det. men han kör cross och e meckare så han vet nog va han snackar om :) tack och hej leverpastej :p
 

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Nora
Hoj
KTM Duke II
jag har också en husqvarna sm 125s fan va gött med en till som har en. jag körde in min ca. 50 mil sen slängde jag på effekt och körde fullt =). men min skar också :p men det hade inget med inkörningen att göra. det va fabriksfel. jag lämnade in den och dom bytte cylinder och kolv och den körde jag in 25 mil jävligt lungt sen så gasade jag fullt korta stunder men återförsäljar'n sa att det räckte med några mils inkörning men vågade inte riktigt lita fullt ut på det. men han kör cross och e meckare så han vet nog va han snackar om :) tack och hej leverpastej :p

Polarn skar sin cr125a 2 ggr och hans inkörning bestod av en runda på knappt två mil.. Sen vare fulltös!..
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Motorn skall köras in hårt. När den är renoverad/ny så starta den lyssna lite efter missljud, hörs inget kör olika varv upp till arbetstemperatur. Upprepa detta 3ggr och sen brassar du jävel. Det är vad jag fått lära mig av 2-takts gurus. Och det funkade fint på crm:en. Bättre bett än innan.

Och motorbromsa inte en 2-takt för HOJENS skull. Eller vill du renovera motor som en annan byter kalsonger så visst. :rolleyes:
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
2998766 Så den nöp alltså inte på grund utav inkörningsprincipen utan något helt annat...:näsblod
Ja. Hade väl varit märkligt om den nöp pga inkörningsprincipen då den faktiskt låter mild för en cross. Flesta startar aset och brassar full direkt. Inkörningexisterar inte för dem egentligen. Det är bara att börja köra i princip.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Som sagt Motorbromsa på en 2-takt är inte bra ganska störr risk att den kör eftersom den inte får någon olja osv. Hur du ska köra in vet jag inte, jag kör lite blandat.
 

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
Kör alltid med varm hoj. Kör olika varvtal och segdrag den inte. Och använd ALDRIG motorbroms på en 2-taktare.

Vart lite nyfiken nu, varför är det så farligt att använda motorbroms på 2-taktare?


Edit. En gång när jag var ute hände det en sak. Jag svängde ut på en 90-väg och började snabbt acca upp till 90. Men när jag hade varvat ur 2:an så fick min fot nått ryck så jag råkade växla ner till 1:an igen. :skrämd

Nu snackar vi äkta motorbromsning på en 2-taktare!

Som tur var hände inget mer en att motorn varvade upp till 100 000 000 varv och bromsade som SATAN!:confused:
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
2999299 Vart lite nyfiken nu, varför är det så farligt att använda motorbroms på 2-taktare?


Edit. En gång när jag var ute hände det en sak. Jag svängde ut på en 90-väg och började snabbt acca upp till 90. Men när jag hade varvat ur 2:an så fick min fot nått ryck så jag råkade växla ner till 1:an igen. :skrämd

Nu snackar vi äkta motorbromsning på en 2-taktare!

Som tur var hände inget mer en att motorn varvade upp till 100 000 000 varv och bromsade som SATAN!:confused:
Eftersom den smörjer med hjälp av bränslet så kan du själv räkna ut vad som händer..
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
2999299 Vart lite nyfiken nu, varför är det så farligt att använda motorbroms på 2-taktare?


Edit. En gång när jag var ute hände det en sak. Jag svängde ut på en 90-väg och började snabbt acca upp till 90. Men när jag hade varvat ur 2:an så fick min fot nått ryck så jag råkade växla ner till 1:an igen. :skrämd

Nu snackar vi äkta motorbromsning på en 2-taktare!

Som tur var hände inget mer en att motorn varvade upp till 100 000 000 varv och bromsade som SATAN!:confused:
Går din i 90 på 2:an? :3freak
 

dedde05

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Sjöhåla
Hoj
MZ RT125 och CB 125T
Min CB 125 gör 90 på 2:an!! :p och 60 på ettan men då går varvmätarn i botten över 13 000....
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top