Inkörnings hemligheter

vägsessan

satan, va jag vill!!
Gick med
6 Jan 2005
Ort
storstan
Hoj
R6:a -03 SE
Översätt-Inkörnings hemligheter

Då jag imorgon skall hämta min hoj (äntligen!) från verkstaden efter att de fixat motorn som hade skurit (fabrikationsfel) började jag fundera på om jag nu skulle behöva köra in den igen. Sökte lite här på SH och hittade nåt mkt intressant- Brake in secrets- men jag fattar inte riktigt facktermerna på engelska. Finns det nån som skulle kunna förlara mer begripligt vad det står
Vore hjärtinneligt tacksam då det känns supertrisst att behöva ta det så himla lungt nu när jag äntligen kan börja köra igen.
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Varför skall en motor köras in?

Med min förra KTM 525 EXC -05 så åkte jag direkt till grusgropen, aldrig haft problem under min ägotid.

Kommer köra in min nya KTM 540 SMR -06 på liknande sätt. Mycket växling så man sliter in dreven, jag är noga med oljebyten de första 5 timmarna byter 2 gånger...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Undvik landsvägskörning annat än om det är en väldigt kurvig/rolig väg. Varva inte skiten ur motorn men håll mycket och varierande gas från mellanlåga till mellanhöga varvtal. Dvs, kör aggresivt för att gaslasta kolvringarna men varva inte så att du belastar glidlagren för hårt. Undvik ALL form av tomgångskörning. Varmkör med moderata varvtal. Växla ofta. Motorbromsa ofta.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag körde in min 625 med lätt last, "höga" varv med mycket motorbroms och växlingar. Körde in ca 10mil, och sedan snäll vanlig körning 10mil och bytte olja + filter. Tycker min går otroligt bra, och det har jag fått höra från flera håll, går bättre än de 660 jag kört, fast jag har helsystem iofs.
Vet inte om den gått lika bra vid "vanlig" inkörning, men kommer köra in på samma sätt med nästa hoj också.
Vad gäller att de med rejsigare maskiner, tex crossar inte körs in nämnvärt beror på att de har större spel i sina lager och därmed inte samma inkörningsbehov.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
vägsessan skrev:
2203270 Då jag imorgon skall hämta min hoj (äntligen!) från verkstaden efter att de fixat motorn som hade skurit (fabrikationsfel) började jag fundera på om jag nu skulle behöva köra in den igen. Sökte lite här på SH och hittade nåt mkt intressant- Brake in secrets- men jag fattar inte riktigt facktermerna på engelska. Finns det nån som skulle kunna förlara mer begripligt vad det står
Vore hjärtinneligt tacksam då det känns supertrisst att behöva ta det så himla lungt nu när jag äntligen kan börja köra igen.
Han menar att kolvringarna är vassa endast i början. Om du inte gasar som fan i början utan bara myskör kommer dom inte vara nog vassa för att slita upp cylindern ordentligt vilket kommer betyda att den inte kommer att bli lika tät och fin. Gasar du som fan i början kommer hojen att hålla längre och gå bättre, typ.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top