Inkörningsmetod

ledb

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
VTR1000F
Har alltid hört (och läst) att en ny motor/cylinder/kolv ska köras in lungt och fint. Blev därför lite förbryllad när jag läste Break In Secrets. Inte en aning hur seriös sidan är, eller huruvida metoden verkligen fungerar, men det låter intressant.

Några synpunkter på det här? Kör ni in era motorer efter handboken, eller kan ni inte motstå frestelsen att dra på lite? Någon som har egna funderingar på hur en motor ska köras in först bäst resultat?

Van Zan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Liten röd sak
ledb skrev:
Har alltid hört (och läst) att en ny motor/cylinder/kolv ska köras in lungt och fint. Blev därför lite förbryllad när jag läste Break In Secrets. Inte en aning hur seriös sidan är, eller huruvida metoden verkligen fungerar, men det låter intressant.

Några synpunkter på det här? Kör ni in era motorer efter handboken, eller kan ni inte motstå frestelsen att dra på lite? Någon som har egna funderingar på hur en motor ska köras in först bäst resultat?

Kör som du vill. Undvik bara att tokvarva och att segdra på höga växlar.

ledb

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
VTR1000F
Van Zan skrev:
Kör som du vill. Undvik bara att tokvarva och att segdra på höga växlar.

Hurså? Håller killens argument; att det är bra med ordentlig acceleration för att täta kolvringarna, och att det inte är så noga med växellådor o dyl längre för att materialet är så bra nu för tiden?

HanneZ

Guest
Jag har bevittnat när en körde in sin 125 cylinder på de där sättet, den gick faktiskt kanon!

Van Zan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Liten röd sak
ledb skrev:
Hurså? Håller killens argument; att det är bra med ordentlig acceleration för att täta kolvringarna, och att det inte är så noga med växellådor o dyl längre för att materialet är så bra nu för tiden?

Nja. Det finns ju ungefär lika många åsikter som antalet du frågar :) Tror iaf (och praktiserar själv) det som många förståsigpåare/motormänniskor säger: Kör inte in en motor för mjäkigt men inte heller våldköra.

Har fungerat för mig iaf. Sen kan man ju bara konstatera att när fabrikspersonalen testar så är det minsan inga lågvarv som dom använder sig av så...

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
exakt variera varvtalet ofta, ligg inte o nöt långt på jämt varvtal, undvik segdragning eller annan extrem belastning på motorn.
Varför inte göra det?
Törs du lita på de som påstår att det är skitprat?

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Ut och testa toppfarten på närmsta raka rekomenderas ej, inte kul att renovera en motor igen efter bara någon mil pågrund av misshandel! :huvet

Lär dig av andras misstag!

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Så länge man inte står 5 minuter på tomgång för att låta den värma upp sig (det är döden för en motor, dvs kall motor och tomgång, kör istället iväg lugnt och fint) spelar det nog ingen större roll hur man "kör in" den.

Jag körde in mina kolvar idag på det lilla flygfältet i Hudiksvall. Synd bara att tvåans växel flärpade ur under belastning... demontering, igen. Suck...

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
andersbrink skrev:
Så länge man inte står 5 minuter på tomgång för att låta den värma upp sig (det är döden för en motor, dvs kall motor och tomgång, kör istället iväg lugnt och fint) spelar det nog ingen större roll hur man "kör in" den.

Det är precis vad jag gör. (Råkar göra av ren tur) Värmer upp på 2-3k i 50-70km/t tills den är varm på mätaren. Sedan ytterligare 10 min fisåk ftersom jag aldrig litar på instrumentet.

Men vad är egentligen problemet med t ex 5 minuter på tomgång? Läste någonstans att choke är en killer. Den rika blandningen skulle enl källan skölja bort oljefilmen. Har det med det att göra eller är det något annat?

/h

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
#Olsson# skrev:
Läste någonstans att choke är en killer. Den rika blandningen skulle enl källan skölja bort oljefilmen.

insprutade hojar så är chocken ofta bara en tomgångshöjare,
dvs ingen fetare blandning i spaken, däremot känner ECU motortempen
och kompenserar lite automatiskt. När man klämt dit en PowerCommander
har man säkerligen kopplat bort den kompenseringen också.

Så är det på min Guzzi och din Aprilia har väl ungefär samma Marelli-prylar.

Last edited:

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
andersbrink skrev:

Gäller det där bara ny motor eller alla motorer?

Jag har alltid varit duktig (trodde jag) och dragit igång motorn och låtit den stå medan jag fixat runt lite med utrustningen i garaget och fått upp den i 50-60 grader innan jag dragit. Är det fel alltså? Bättre att köra iväg och hålla sig på låga varv ett tag?

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
sege skrev:
Gäller det där bara ny motor eller alla motorer?

Jag har alltid varit duktig (trodde jag) och dragit igång motorn och låtit den stå medan jag fixat runt lite med utrustningen i garaget och fått upp den i 50-60 grader innan jag dragit. Är det fel alltså? Bättre att köra iväg och hålla sig på låga varv ett tag?

Lätt belastning är bäst upp till 80 grader oljetemp
sen kan man tokvarva :yoparty

matte_r6

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Yamaha YZF R6-99
Polare har kört i 3 st nya R1:eek:r på samma sätt varje gång. Kört ut från affären värmt upp motor till ca 60 grader därefter raka vägen ut på motorvägen och toppat skiten. Har gott bra alla gånger.

Fast det ska tilläggas att ingen av hans hojjar har haft ett liv efter att dom varit i hans händer.

1 har brunnit upp efter en ordentlig krach!
1 har kört rakt i in ett brofundament
och den 3:e vet jag inte riktigt vad som hände med. Killen har även blivit överkörd när han var ut och körde kross när han var yngre. Låg på sjukan bra länge. Han kör för övrigt inte hoj längre och tur är väl det för hans och andras skull. Fast bättre hojjförare har jg inte sett sedan han slutade. var bara lite för aggresiv i sin körning.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
HanneZ skrev:
Jag har bevittnat när en körde in sin 125 cylinder på de där sättet, den gick faktiskt kanon!

Bevittnade du bara när den kördes in eller också nästa kolvbyte, hur kolven såg ut?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
gthyni skrev:
insprutade hojar så är chocken ofta bara en tomgångshöjare,
dvs ingen fetare blandning i spaken, däremot känner ECU motortempen
och kompenserar lite automatiskt. När man klämt dit en PowerCommander
har man säkerligen kopplat bort den kompenseringen också.

Så är det på min Guzzi och din Aprilia har väl ungefär samma Marelli-prylar.

Verkar stämma bra. Har en sjuhelsikes tomgång när kall.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
#Olsson# skrev:
Men vad är egentligen problemet med t ex 5 minuter på tomgång?

Bensin i oljan och för låg tomgång som sliter på kamaxlarna. Är hojen sprillans är det även tänkt att man ska köra in kolvringarna, inte polera upp dom på tomgången. Är hojen gammal går det att ställa sig på mellan 1700-2000 varv för att "värma" upp den om man nu bara måste köra på tomgången. Finns lixom ingen anledning till att låta hojen stå på tomgång och släppa ut avgaser. Ut och kör lugnt så blir motorn varm snabbare och du kan köra älsklingsvägen fem minuter tidigare. :)

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Multistrada 1100 -08
Inkörning

ledb skrev:
Har alltid hört (och läst) att en ny motor/cylinder/kolv ska köras in lungt och fint. Blev därför lite förbryllad när jag läste Break In Secrets.

Inkörning:
Jag har kört in några hojar men inte riktigt med så mycket gas... å andra sidan så har oljedimman legat tät bakom mig i många mil efter renovering pga otäta kolvringar. Så mitt tips blir nog att göra som han skriver. Gasa relativt kraftigt men se till att behålla körkortet. Inte fullt öppna spjäll och inte en massa segdragning, dvs inte hög växel och lågt varv i kraftig uppförsbacke stilen...! :Bugar

Uppvärmning:
Hojen ska bli varm så fort som möjligt. För miljön och för motorns skull så mår du och den bättre av att rulla iväg inom ca en minut eller nåt. Ibland kan det stå i nya instruktionsböcker att man ska låta det gå 10 sekunder innan man åker iväg. Det är bara för att oljetrycket ska hinna runt i hela motorn innan avfärd. Sen är det bara att gasa. Lugnt i början och sen som vanligt :tummenupp

Choke/bensin i oljan:
När motorn går fett, t.ex. med choke så blir smörjningen till kolvringarna dålig. Klart du ska använda choken för att starta hojen men den ska stängas av så fort som möjligt och sen gör du som jag skrev här ovan. KÖR hojen varm! :banana

//Kör som f-n! :kocko

HanneZ

Guest
andersbrink: hur länge ska man låta den stå på tomgång då? Gixxern ska man ju inte varva inom 30 sek då oljan inte nåt toppen?

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Jag fick höra att det är superviktigt med min luftkylda att låta den stå och bli varm innan jag belastar den. Fel?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024