Inomhus crossbana? intressekoll

Dunderbalken

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2014
Hoj
2001, Yamaha R1
Tjenare allihopa!
Satt och dagdrömde lite idag på jobbet och försökte klura ut va man gör på dagarna när vintern kommer.
Kom fram till att de hade vart så jäkla kul att kunna köra cross året om.
Nere i halland blir de ju knappt någon isåka.

Har ganska mycket mark att tillgodo där man hade kunnat bygga en stor jäkla hall med inomhus cross körning.

Drömde vidare litegrann och hade vart najs om man kunde få det till en verksamhet där alla glada crossåkare kunnat träna på vintern.

Dock så kommer det säkert in massa lagar och regler som miljöfrågor, ventilation med mera. = svindyrt att bygga och få till.
MEN säger men kanske är det värt det om intresset finns..

Ber om ursäkt för stavfel och flummig text. Blir lätt vimsig när jag får nya idéer :)
några synpunkter?

sgte

Medlem
Gick med
7 Jun 2014
Hoj
F6B
Kul idé!
Tänker du "öppet för alla som vill åka cross" eller nån form av medlemsskap?
Jag hade varit intresserad om en sån hall fanns i min närhet. :tummenupp

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Hoj
CBR600RR
Hej!

MX Arena i Töreboda brukade jag träna på en hel del men det var några år sedan. Jag antar att det fortfarande finns kvar men vet inte om intresset är lika stort som det var då kring 2007-2010.
Att ha en arena i halland skulle nog funka bra geografiskt för många, en hel del danskar skulle säkert komma på besök.

Om du har möjligheten att bygga så kör på det! Jag tror att det skulle gå ihop sig ekonomiskt. Men det kräver ju en hel del jobb att sköta om en sådan anläggning. Vad gäller ljud, miljö osv kan jag inte svara på. Men ring till han som har MX arena och fråga så kanske han kan svara på en del trots att ni skulle bli konkurrenter.

Lycka till!

zodiak

Medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
2021 Kawasaki KX250X, 2021 Aprilia RS660 Cup
DO IT!! :tummenupp

Tror du kan få bra snurr på det med tanke på ditt läge. Du kommer dra mycket folk från hela södra Sverige samt Danmark.

Det som är svårt är att bygga en bana som tilltalar den stora massan. Man kommer aldrig kunna tillfredsställa nybörjare eller elitåkare fullt ut utan du får satsa på en bra kompromiss.

Jag kommer dit ofta, jag lovar!

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det fanns åtminstone i Sjövik (Lerum/GBG) och i Vedum e20 ca 10 mil norr om GBG förr ifall du vill köra lite industrispionage

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
I Skåne kan man ju ändå köra året runt. Eventuellt någon enstaka helg med dubbdäck och periodvis lite svårt hitta öppna banor men det brukar alltid finnas någon som har öppet varje helg.

Jag tror det är bättre kundunderlag längre norrut. Kring Jönköping-Örebro borde man vara tillräckligt nära både Göteborg och Stockholm.

Sen beror det ju på var de konkurrerande inomhusbanorna finns. De har jag dålig koll på men det verkar ju periodvis dra mycket förare. Frågan är väl om det räcker för att finansiera en lokal med tanke på att säsongen är kort.

Konkurenter är ju även anläggningar utomlands, som Stefan Elvins MX heaven i Kalifornien. Ibland har jag lekt med tanken på att bygga någon enklare variant på Elvins koncept i Filippinerna där det är billigare att leva och bo.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!