Insect remover.

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Kan man använda Turtle Wax Insect Remover på hjälmvisir?
Jag läste på en sådan sprutfaska att det bör användas med försiktighet på plast.
Visir är ju plast i nån form så vad gäller? :confused:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag skulle inte chansa! Jag brukar blöta ner visiret, hälla på en rejäl klick Yes, försiktigt smeta ut det med en del vatten, låta stå en stund, och sen bara spola av. Alternativt blötlägga visiret i vatten uppblandat med diskmedel.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag körde det en hel sommar på hjälmen.
Det tog bort flugor och skit i ett nafs.
Sen en dag, helt plötsligt, så var plasten vid luftintagen borta?!

Dom måste ha blivit stulna för att dom var så rena...:glömdet

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Råkade ut för samma som Ricken på min gamla Arai. Pratade med försäljaren då jag beställde nyt visir och han sa att det var medlet som var orsaken, torkade ut plasten som till slut spricker eller ger upp på nåt annat vis.
Brukar idag lägga en blöt trasa över visiret och låta det ligga en stund och då försvinner flugorna utan problem.

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
jag gör som anze oxo, blöter lite skithuspapper och lägger över visiret, sen får det gona sej en stund och försiktigt torkar man av dom mördade flugorna. sen lite yes på ett blött papper igen och till sist bara blött papper och sedan avtorkning.

//jj

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Jag kör på våtservetter. Har på "burk" hemma och även en-styckes-förpackningar som jag har med mig. Aldrig misslyckats. :fakta

Kan bli lite flammigt ibland, men det är bara att eftertorka med en microfiberduk eller dylikt.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Varmvatten o microfiberduk (har alltid en liggandes under cutsen)
Vet du att du kommer köra på ort där du är osäker på ifall du kan få tag på vatten så blöter du bara upp fiberduken, placera i en plastpåse, så håller den sig blöt/fuktig länge. Så länge flygfäna inte är intorkade behövs inte varmvatten.

Svårare än så är det inte

Last edited:

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
ZX10R - 2011
Råkade ut för samma som Ricken på min gamla Arai. Pratade med försäljaren då jag beställde nyt visir och han sa att det var medlet som var orsaken, torkade ut plasten som till slut spricker eller ger upp på nåt annat vis.
Brukar idag lägga en blöt trasa över visiret och låta det ligga en stund och då försvinner flugorna utan problem.

Samma här! Blöt trasa och låt ligga på hjälmen eller visiret en stund och sen spola av under kranen funkar perfekt!

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Hoppsan Kerstin! Det var därför mina lossnade på min Arai också då. Genomskinlig tape fick ersätta spjällen.

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
jag gör som anze oxo, blöter lite skithuspapper och lägger över visiret, sen får det gona sej en stund och försiktigt torkar man av dom mördade flugorna. sen lite yes på ett blött papper igen och till sist bara blött papper och sedan avtorkning.

//jj
-Jamen det funkade bra med blött papper en stund. Miljövänligt oxå.....om man hoppar över Yes.

Vad jag tänkte på var, att när man är på ett banåka så vill man bättra på sikten lite grann ibland. Jag fick låna några duschar ur en flaska en gång av en vänlig pitboxkamrat. Kommer dessvärre inte ihåg namnet på medlet.....å inte på nämnda kamrat heller, för den delen.

hitman theswede

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2014
Hoj
2007 Yamaha Xt660x
-Jamen det funkade bra med blött papper en stund. Miljövänligt oxå.....om man hoppar över Yes.

Vad jag tänkte på var, att när man är på ett banåka så vill man bättra på sikten lite grann ibland. Jag fick låna några duschar ur en flaska en gång av en vänlig pitboxkamrat. Kommer dessvärre inte ihåg namnet på medlet.....å inte på nämnda kamrat heller, för den delen.

japp funkar super

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Har använt det på min hjälm vill jag minnas, dock så har några plastdetaljer lossnat som kanske beror på medlet?

Annars har jag vatten och Yes blandat i en sprayflaska som jag sprayar på visiret efter jag kört, så får det stå och dra sig medan man kravlar sig ur all annan utrustning, sen är det bara att torka av med en bit papper.

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki

Jag brukar ha en liten sprayflaska med vatten blandat med lite diskmedel och lite papper under cutsen.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
japp funkar super

Blir det inte kladdigare med Japp...? :va

När jag kör på bana så ser jag alltid till att ha en full vattenflaska och en bunt toapapper/pappershandukar till hands. Då kan jag tvätta av visiret vid behov. På banorna finns det ju alltid tillgång till vatten och papper så det är aldrig något problem att fylla på.

Generellt tycker jag att det är ett litet problem med insekter vid banorna. Det är ett större problem vid finturerna på 70-vägarna genom skogar och förbi ängar...

Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Och så lite nyttig info till................

Aldrig aldrig aldrig papper när man sedan torkar av visiret från vatten - Det slipar visiret DirecKt

Alltid använda bomullstrasa, kökshandduk eller liknande

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Hörde från en "äldre" herre att man skall köra ett opolärt diskmedel (YES) och vatten, varsamt skölja och smörja in. så gör jag. krävs bara en liten klick efter att man sköljt av det lite först och försiktigt "masserat" partiklarna med fingrarna. blir STRÅLANDE resultat, och billigt är det oxå :tummenupp

Kör även med disksvamp på "slutet" med yes på. dvs när jag inte längre kan se några partiklar på det så ger jag det en extra omgång :yoparty

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...