Insprut vs direktinsprut

Sampppaa

Medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Larsmo
Hoj
Superduke - 09
Vad är egentligen skillnaden på insprut och direktinsprut? Finns det ens nån skillnad? Har försökt googla detta men inte hittat nåt vettigt. :)
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Inte för att jag är någon expert, men direktinsprut är när man sprutar rakt i i toppen medan insprutning är ett mer generell benämning och det kan ske tex i vevhuset.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Direkt insprutning körs oftast i dieselbilar men undra om man skulle haft detta på en bensinare, undra hur fyllnadsgraden skulle bli.
 

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
Direktinsprutade bilar tex vw tfsi och fsi har insprutarna monterade i toppen med munstycket i förbränningsrummet vilket medför mer exaktare riktade insprutningar. Bättre bränsle/luft blandningar och bättre förbränningar vilket sänker bränsleförbrukningen. Man minskar även risken för att bränslet inte fördelas 100% och minskar risken för att bränslet som inte har blandats att kondenseras på cylinderväggarna och sidan av kolvtoppen och i sig bildar flera små förbränningar. Alltså istället med direktinsprutning så koncentreras bränsle/luftblandningen i ett liten runt moln i mitten av förbränningsrummet = 100% effektiv förbränning.
Man kan även styra om det ska vara homogen förbränning eller skiktad förbränning. Mer om det får ni googla :)
En till funktion är "dubbelinsprutning" vilket betyder att i början av avgastakten så sprutas en till liten mängd bränsle in i cylindern och "följer med" avgaserna ut och antänds av den höga värmen i grenröret och katalysatorn värms upp snabbare = mindre skadliga avgasutsläpp.
Iomed att insprutarna sitter i toppen så har vissa biltillverkare passat på att utnyttja isugskanalen med, dvs delat kanalen på två och har ett spjäll i insuget som kan öppnas och stängas på beordran av motorstyrdonet. Detta gör att om man stänger halva loppet under hög belastning (fullgas) så bildas ett högt undertryck i insugskanalen till cylindern och bildar nästan en "överladdnings" funktion då luften flödar mkt snabbare än om hela loppet var öppet. = mer luft kommer in i cylindern och snabbare = mer bränsle kan sprutas in = mer effekt (nu är det såklart ingen turbo motor (även om de flesta ha turbo på tfsi och fsi) men är stor skillnad mot de utan dessa spjäll)

"vanliga" insprutare sitter oftast i insugsröret en bit ifrån förbränningsrummet. Det funkar såklart men är inte lika optimalt som direktinsprutning.

Detta är funktionen på bilar. Men principen är exakt likadan på motorcyklar.

Källa: Nyligen gått bensin och dieselutbildning på expertnivå på VW :)
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
I princip är direktinsprut (bensin) jättebra om man vill få ned emissionsvärden, ur effektsynpunkt irrelevant, eller iaf nästan.

Dock enklare och mer driftsäkert att ha "indirekt" insprutning.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Största vinsten med direktinsprutning är att man kan minska pumpförlusterna på del-last dvs när man tar ut lite effekt, men det uppstår en del andra problem med att få bränslet att blanda sig med luften vilket kan skapa mer sot än vid insprutning i plenum.

Där har bränslet mer tid på sig att förångas på alla heta ytor och blanda sig bra med luften, vid direktinsprutning kan man använda luftinjektion också för att lättare få bränslet att blanda sig. I en Diesel har man inte samma problem eftersom att bränslet antänds allt eftersom det sprutas in och brinner inte lika fort.

I Ottomotorer så vill man få blandningen att "välta" i cylindern, kallas för tumble om ni googlar på det och i dieslar vill man istället få en kraftig virvel "swirl" för där finns inte samma behov av att få en homogen blandning som vid antändning med tändstift.
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
En sak jag funderat över är att de vassaste Duccarna har insprutningsmunstycket längst
ut på insugstratten, långt ifrån förbränningsrummet. Det finns säkert en anledning till det.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Lite OT, men förr skulle väl bensinen smörja ventilerna, bland annat därför det var bly i bensinen innan katalysatorerna kom och man fick byta ut till andra ämnen. Hur görs detta i en direktinsprutad där det bara sugs luft genom insugsventilen? Eller är ventilerna så bra i dag att de inte behöver någon smörjning? :va
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Lite OT, men förr skulle väl bensinen smörja ventilerna, bland annat därför det var bly i bensinen innan katalysatorerna kom och man fick byta ut till andra ämnen. Hur görs detta i en direktinsprutad där det bara sugs luft genom insugsventilen? Eller är ventilerna så bra i dag att de inte behöver någon smörjning? :va

Bra fråga, men dieslarna har ju alltid klarat sig.:va

Har nog alltid varit en fråga om materialval vid produktion.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Lite OT, men förr skulle väl bensinen smörja ventilerna, bland annat därför det var bly i bensinen innan katalysatorerna kom och man fick byta ut till andra ämnen. Hur görs detta i en direktinsprutad där det bara sugs luft genom insugsventilen? Eller är ventilerna så bra i dag att de inte behöver någon smörjning? :va

Insugsventilerna går kallt och fint.
Avgasventilerna inte.
Det var där man behövde blyet för att inte svetsa.
När ventilen lade på sig material (punktvis) så kyldes den inte genom värmeöverföring till ventilsätet.
Då blev det skit i hela moroten.
Nu är det riktigt material i sätena.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En sak jag funderat över är att de vassaste Duccarna har insprutningsmunstycket längst
ut på insugstratten, långt ifrån förbränningsrummet. Det finns säkert en anledning till det.
För högsta litereffekt på höga varv är ofta den bästa lösningen att ha insprutningen långt uppströms. Bränsleblandingen blir mer homogon eftersom det finns längre tid till förångning. Praktiserades redan på insprutade flygmotorer på 40-talet. Senare även av Hilborn på 60-talet osv.

Ett problem med detta är dellast och start, det kan på dellast bli störningar pga av att bränslet pölar i insuget, därför har man ibland även mindre spridare nedströms för dellast och låter högfartsspridarna kicka in vid högre effekt.

Ducati har ju dock fall på insugen hela vägen, så då kan man klara låglasten ändå. Trots att bränsledimman träffar, väter och i större droppar rinner av trotteln på dellast.

Man ska inte blanda ihop hög litereffekt med hög verkningsgrad.
 
Last edited:

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
För högsta litereffekt på höga varv är ofta den bästa lösningen att ha insprutningen långt uppströms. Bränsleblandingen blir mer homogon eftersom det finns längre tid till förångning. Praktiserades redan på insprutade flygmotorer på 40-talet. Senare även av Hilborn på 60-talet osv.

Ett problem med detta är dellast och start, det kan på dellast bli störningar pga av att bränslet pölar i insuget, därför har man ibland även mindre spridare nedströms för dellast och låter högfartsspridarna kicka in vid högre effekt.

Ducati har ju dock fall på insugen hela vägen, så då kan man klara låglasten ändå. Trots att bränsledimman träffar, väter och i större droppar rinner av trotteln på dellast.

Man ska inte blanda ihop hög litereffekt med hög verkningsgrad.

Aha, då förstår jag, det låter rimligt.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top