Installera quickshifter (Cordona)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Har en Cordona quickshifter liggandes och tänkte installera den.

Manualen säger inte vilka 2 kablar av 3 som ska in i adaptern som pluggas in i powercommandern. Säger bara att 2 st ska in i top vänstra och topp högra hörnet.

Någon med erfarenhet?

Sedan så behöver man kanske aktivera något i PCIIIan oxå för att tillåta Quickshifter?
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Har en Cordona quickshifter liggandes och tänkte installera den.

Manualen säger inte vilka 2 kablar av 3 som ska in i adaptern som pluggas in i powercommandern. Säger bara att 2 st ska in i top vänstra och topp högra hörnet.

Någon med erfarenhet?

Sedan så behöver man kanske aktivera något i PCIIIan oxå för att tillåta Quickshifter?

Skaffa fram mjukvaran först.......den kommer på skiva från DynoJet men på något märkligt sätt så kan man få den med mail från Cordona.....:tummenupp .

Sedan måste du fixa ett nytt stag mellan växelpedal och växelaxeln på hojen. Höger och vänstergänga....kan bli helt fel om man inte tänker sig för.

Ang kablarna så kollar du enkelt med en multimeter vilken som ska vart, de ska ju bara bryta strömmen så att säga.

Jag har en DynoJet QS på min Aprilia och min polare kör med Cordona, enda skillnaden var installationen. Jag tyckte inställning var lite svårare/känsligare på Cordonan men annars funkar de lika bra när de väl sitter där. Fast jag valde QS för att slippa få en "mjuk" växelspak pga Cordonan tar ju lite flex innan du för axeln framåt eller bakåt. DynoJet'n är ju inte "i" kedjan utan känner bara av den vid sidan av så att säga.

/J
 

Bifogat

  • DSC_0012 liten.JPG
    DSC_0012 liten.JPG
    81.2 KB · Visningar: 324
Last edited:

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Har en Cordona quickshifter liggandes och tänkte installera den.

Manualen säger inte vilka 2 kablar av 3 som ska in i adaptern som pluggas in i powercommandern. Säger bara att 2 st ska in i top vänstra och topp högra hörnet.

Någon med erfarenhet?

Sedan så behöver man kanske aktivera något i PCIIIan oxå för att tillåta Quickshifter?

Vill minnas att vilka av trådarna du ska använda dig av är beroende på om du ha tryck- eller dragbrytning. Bara att mäta och se vilka som sluts vid önskad funktion.

En sak som kan vara viktigt att du tänker på när du monterar sakerna är att du får kraften riktad rakt genom brytaren så att du slipper få brytkrafter i pinnen. Macke kan nog ge dig en del tips, han körde med Cordona förra året.

Är du lat, eller inte har möjlighet att fixa pinnen så hör av dig till Mattias på cordona så kan han nog skaka fram en färdig i rätt längd. ;)

Filen du behöver till PCIII kan jag skicka över till dig, skicka ett pm om hur bara. :tummenupp

//Calle
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Tack! Hade en pinne jag använde men borrade inte direkt rakt, samt högergängade den... ska se om jag kan hitta någon annan växelpinne och vänstergänga.

Skulle dock vara nice med rätt växelpinne från början.. färdiggjord.

Ingen som vet (utan att jag ska behöva mäta) vilken färg på kabeln som gäller?
Och som sagt så är det 3 st kablar. Inte 2 st att välja på...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Uppdaterar då jag tänkt ge mig på det här igen.

Vem kan tillverka en sådan här växelpinne?

Vart kan man köpa en vänstergängad gängningstapp?
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Kolla med Rotool dom har säkert M6 vänstergängad tapp. Annars kan du ju slakta en standard pinne, då har du ju en vänstergänga...

/J

Uppdaterar då jag tänkt ge mig på det här igen.

Vem kan tillverka en sådan här växelpinne?

Vart kan man köpa en vänstergängad gängningstapp?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
2901117 Kolla med Rotool dom har säkert M6 vänstergängad tapp. Annars kan du ju slakta en standard pinne, då har du ju en vänstergänga...

/J
japp, hittade en pinne jag kan använda.

problem nu är ju bara att borra rakt... ughh. Inte lätt att göra i ett skruvstäd med en elborrmaskin.

en fråga, i vilka hål till powercommandern ska kablarna kopplas in i?

jag ska ha raceväxling.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Har installerat nu och jag hoppas det blev rätt.

Tog den gröna och den blåa och satte i topp vänster och topp höger på kontakten.

När man trycker in quickshiftern så bryts signalen. Det är väl så det ska vara?

Den är på defaultinställningen just nu. Börjar först quickshifta vid 4000 varv (av 11000 på rsvn) och har den dötid på 65 millisekunder. Kommer ms-tiden funka?
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Har installerat nu och jag hoppas det blev rätt.

Tog den gröna och den blåa och satte i topp vänster och topp höger på kontakten.

När man trycker in quickshiftern så bryts signalen. Det är väl så det ska vara?

Den är på defaultinställningen just nu. Börjar först quickshifta vid 4000 varv (av 11000 på rsvn) och har den dötid på 65 millisekunder. Kommer ms-tiden funka?

Jag provade med 65 ms men tycker det klipper lite för kort. Ska prova 75. Vad kör ni andra för bryttider?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Uppar tråden lite...

Har installerat Cordona på R1'an med kit-ECU nu.

Det är ju rätt att strömmen ska bryta när man trycker (mätinstrumentet slutar pipa vix växling alltså :)) men det verkar som iaf när jag står på stöden o låter tomgången driva bakhjulet att "tomgången" (utan gas) går upp till 2250-2500 varv när jag växlar.

Notera: Den växlar ytterst mjukt både upp och ner, vilket får mig fundersam om det är rättkopplat? Att hojen står på stödet och inget tryck på bakhjulet kan ju oxå göra att det växlar så snällt.

Sedan när jag gått tillbaka till neutral så tar det 2 sekunder innan tomgången återgår till runt 1200 varv.

Någon som vet om det är rätt eller fel?
 

fahlgren

Daniel "Snigeln" Fahlgren
Gick med
11 May 2007
Ort
På rätt ställe.
Hoj
2012 ZX10R
2007-03-06

Installera quickshifter (Cordona)
Har en Cordona quickshifter liggandes och tänkte installera den.

Manualen säger inte vilka 2 kablar av 3 som ska in i adaptern som pluggas in i powercommandern. Säger bara att 2 st ska in i top vänstra och topp högra hörnet.

Någon med erfarenhet?

Sedan så behöver man kanske aktivera något i PCIIIan oxå för att tillåta Quickshifter?

Hej
Jag skulle behöva en sån manual, om du nu har den liggande någonstans,
kan inte du maila den till mig.
Tackar för svar
Mvh
Daniel Fahlgren
fahlgren74@hotmail.se
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top