Instrumentpanel R6 funkar ej :'(

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Hoj
Yamaha R6 2008
Hej!

Det är så att jag tvätta min hoj idag och när jag sedan skulle starta den så funka ej något på instrumentpanelen, hastighets mästare, kl, varv visare inget :'(
Ställde den i solen för o torka i någon timme men testa det nu, funka inte? Fukt eller? Vet ej om det kan vara svagt batteri, eller då hade den nog inte startat.:mad:

Blev förbannad o drog en burnout på gräsmattan, nu måste man räfsa rätt skitet :gnissla:gnissla:gnissla:gnissla:gnissla

Tips? Testa torka med hårfön? Orkar ej lämna in den tog en jävla tid sist

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Hoj
Nada
Har du tillgång till tryckluft kan du blåsa den torr.stackars gräsmatta btw :D:D

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Hade samma sak på en gammal hoj (Kawasaki GPZ500s) för länge sen. Bara att byta vajern som gick ner till framhjulet och mätte allt :) kanske ett tips

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Hade samma sak på en gammal hoj (Kawasaki GPZ500s) för länge sen. Bara att byta vajern som gick ner till framhjulet och mätte allt :) kanske ett tips

En hoj från 08 har inte en vajer till framhjulet....

ta loss öppna intstrumentet och se ifall det är något på kretskortet som har bränt, sedan kan du kolla så inte någon av de två kopplingarna som går till kabelstammen är fulla med vatten eller så, det är en som går in i insturmentet och en som är ca 0,5 meter längre ner på samma kabelstam.

Kolla säkringarna.

Lycka till // O

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r

I mekforumet svarar man om man VET :)

En r6 har ingen hastighetsmätarwire till hjulet, dessutom var ju hela instrumentpanelen svart.

Jag skulle rekommendera att kolla säkringar och blåsa rent med tryckluft i kontaktstyckena bakom panelen i första hand.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ska du vara försiktig samma råd som med bärbar dator, mobil.
Koppla genast bort batteriet, ta ur det?.
Så att batterispänningen inte ökar korrosionen på/mellan blöta/fuktiga delar.

Dammsugare: Försök suga bort så mycket fukt/vatten som möjligt.
Torka med hushållspapper alla synliga vattendroppar.
Ställ den varmt och torrt. Nog bäst med inte över +40C
Blåsa med hårtork, varmluftpistol (försiktigt, stort avstånd)
Nytt försök imorgon.

Positivt för dig: Den startar ! :tummenupp

(Egen erfarenhet: Efter 6 timmars körning i ösregn följ av 18 timmar på parkeringen i ösregn så startar inte Sukkan upp i mellersta Sverige, Sundsvall. Kör slut på batteriet i startförsöken.
Så det blir plocka ur batteriet. Åka till Biltema och skaffa ett MC-kapell och en batteriladdare.
På med kapellet. Ladda batteriet. Och be om lite sol. Vilket det var nästa morgon.
Torkade då rent allt jag kunde se med hushållspapper och den startade.)

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
En hoj från 08 har inte en vajer till framhjulet....

ta loss öppna intstrumentet och se ifall det är något på kretskortet som har bränt, sedan kan du kolla så inte någon av de två kopplingarna som går till kabelstammen är fulla med vatten eller så, det är en som går in i insturmentet och en som är ca 0,5 meter längre ner på samma kabelstam.

Kolla säkringarna.

Lycka till // O

På något sätt måste den ju mäta varvet på hjulet eller hur skulle den annars räkna ut hastigheten?

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
I mekforumet svarar man om man VET :)

En r6 har ingen hastighetsmätarwire till hjulet, dessutom var ju hela instrumentpanelen svart.

Jag skulle rekommendera att kolla säkringar och blåsa rent med tryckluft i kontaktstyckena bakom panelen i första hand.

:gråta:gråta då håller jag käft från och med nu då!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
På något sätt måste den ju mäta varvet på hjulet eller hur skulle den annars räkna ut hastigheten?
Dom senaste 20 åren har dom flesta hojar mätt varvet på utgående axel från växellådan, det brukar sitta en givarkrans utanför drevet till kedjan. Dessutom är det i princip alltid elektronisk mätning på moderna hojar.

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Hoj
Yamaha R6 2008
Varit lite seg o svara, inte suttit vid datorn så värst mycket men iaf Fick den o funka i förra veckan, var säkert lite fukt så ställde den i solen samt blåste med tryckluft så funka den. Idag skulle jag starta den så stod varvräknar visaren på 18000 innan jag vred om nyckeln vred om samma visa igen inget funka förutom immobilzer blinkningen och neutral lampan. Men hela förra veckan funka den ::huvet.
Satte batteriet på laddning, då det var lite lågt (varit kallt i dagarna) hoppas den funkar imorrn <3

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Yamaha har 5år på elektronik och motor "garanti" så meka inte för mycket själv utan ta kontakt med närmaste yamahacenter för råd.

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Hoj
Yamaha R6 2008
Ja det är klart, pillade inte för mycket, lämna in den idag. Dem sa hela panelen har gått så får ny :)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!