Insugningsrör med olika dimension i ändarna.

Alexlindgren

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Fs1 :P
Hej! Jo det är så att jag har olika dimension på min förgasare och mitt insug. Förgasaren har det pajat lite på, från början var det klämfäste, men jag har satt i ett rör i förgasaren som man sedan kan trä något annat över. Insuget är som vanligt, mått:

Förgasare:
I: 20mm
Y: 26mm

Insug
I: 19mm
Y 24mm.

Nu är det så att jag vill ha en 90graders böj emellan dem, har fått tips att det finns utav bl.a. koppar på bauhaus. Men hur ska jag göra? Kan jag göra så att jag tar ett rör med innerdiameter 26mm och sedan klämmer ihop det på insuget 2mm? Funkar det? Om koppar inte lämpar sig, vart kan man då köpa i annat material?

Lägger upp två bilder, alltså där gummiröret är vill jag ha en metallböj. Om ni inte förstår så fråga.

http://hem.bredband.net/alexanderlindgren/insug.jpg

http://hem.bredband.net/alexanderlindgren/insuget.jpg

Jag vet att min fråga angår mopeder men
1) Jag tycker inte att den har så jättemycket med själva mopeden att göra, utan en mekanisk sak som kunde varit på en motorcykel :).
2) I moppekretsar finns det inte så mycket skickligt folk som det finns här, har frågat flera människor som inte kunnat svara på frågan.

Med vänliga hälsningar /Alex
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Svar nej. Det kommer INTE bli tätt. Du får göra en mellanring av ett passande rör, alternativt få en ring svarvad.
FS1 (ljuva minnen...min första moppe) är ju annars pseudo-slidmatad via reed nere på vevhuset. Varför har du gått ifrån det? Nu ser jag bara en ordinär reedventil på ett vanligt insug.

Tycker f.ö dina lösningar är lite "yxiga" med för långa insugningsrör. Det ställer bara till problem och ger knepig motorkaraktär/dåligt gassvar samt lägre toppvarv. Försök lösa det med förgasaren så nära reeden som möjligt, annars går mycket av ditt arbete förlorat.

Bra jobbat dock, men som sagt, bara en biffig gasare gör ingen lycka.
Hoppas det löser sig :tummenupp
 
Last edited:

Alexlindgren

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Fs1 :P
Tackar! Okej då vet jag, så du menar att man skulle kunna sätta ett tunt rör över insuget så att det får likadan tjocklek som förgasaröret.

Jo men insuget sitter ovanpå cylindern på chappycylindern som jag har, om man då kör med org. insuget skapas mycket turbulens där insuget jag har nu är.

Hum, hur ska man då göra för att få så kort insug som möjligt? Det här är knepigt.

Och varför jag har insuget där uppe är ocså att man kan ha större förgasare utan större modifieringar..men vad du säger så tjänar man antagligen inte på det om man inte kommer på någon smart lösning för att få så kort insugningsrör som möjligt.

Tack för svaret :).

PS. Skulle man tjäna på att ha insuget där nere vid vevhuset? Funderat på att göra så i framtiden i sånna fall. Så man kan slipa upp kåpan och fixa nytt insugningsrör.
Hum, men ska i alla fall nu försöka fixa insuget där ovanpå.


EDIT:

Det är väl de här måtten jag behöver?

http://hem.bredband.net/alexanderlindgren/meta.jpg

Det är de helsträckade jag menar.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
2075199 Tackar! Okej då vet jag, så du menar att man skulle kunna sätta ett tunt rör över insuget så att det får likadan tjocklek som förgasaröret.
Exakt!

Jo men insuget sitter ovanpå cylindern på chappycylindern som jag har, om man då kör med org. insuget skapas mycket turbulens där insuget jag har nu är.
Aha - En Chappycylle!

Hum, hur ska man då göra för att få så kort insug som möjligt? Det här är knepigt.
Ja, det är knepigt, men så kort SOM MÖJLIGT och så lite vinklat som möjligt är ju modellen, sen får man se vad det blir i verkligheten.

Och varför jag har insuget där uppe är ocså att man kan ha större förgasare utan större modifieringar..men vad du säger så tjänar man antagligen inte på det om man inte kommer på någon smart lösning för att få så kort insugningsrör som möjligt.

Tack för svaret :).

PS. Skulle man tjäna på att ha insuget där nere vid vevhuset?
Tjäna och tjäna, iså fall skulle du INTE ha Chappycylindern utan en utan det stora hål som insuget nu utgör.
Vinsten skulle bestå i högre vevhuskomp vilket i sin tur ger bättre fyllnadsgrad av cylindern och därmed högre effekt.
Dessutom finns en FS1 cylinder med en extra tredje spolkanal där chappyns cylinder har sitt insug.


Funderat på att göra så i framtiden i sånna fall. Så man kan slipa upp kåpan och fixa nytt insugningsrör.
Hum, men ska i alla fall nu försöka fixa insuget där ovanpå.


EDIT:

Det är väl de här måtten jag behöver? Ja.

http://hem.bredband.net/alexanderlindgren/meta.jpg

Det är de helsträckade jag menar.
 
Last edited:

Alexlindgren

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Fs1 :P
tackar hjärtligt för hjälpen.

Nu ska jag kolla på VRM och http://www.rinkabyror.se/ efter ett passande rör :).

VRM har ett rör som är 26mm innerdiameter och 32mm ytterdiameter som är runt 5,5 cm långt, ska ut och mäta imorn så får vi hoppas att det räcker ;).
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top