Inte ljuger väl minnet?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
När jag var mitt i tonåren eller drygt det lånade jag då och då ett par olika motorcyklar och tyckte att de var lagom hetsiga att köra. Man kunde vrida på gasen och lätta framhjulet utan vidare. Nu när det gått 35 år eller så tycker jag inte att någon hoj känns likadan.
Båda jag lånade var Husqvarnacyklar, en WR500 (4-växlad) och en 510.
Kan minnet överdriva kraften i dem? Fyrtaktaren var snällare, men ändå kul.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Jag vill minnas att min trimmade Crescent Compact var grym, men det var ju också ett tag sen.. :tungan
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag vill minnas att min trimmade Crescent Compact var grym, men det var ju också ett tag sen.. :tungan

Samma här, men det tillskriver jag en viss viktförändring....

Cresent Compakten vägde ju som en damcykel, nutida moppar med samma förare* väger ju som en småbil....

*Det kan hända att samma förare inte längre väger 78kg
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag väger dubbelt mot när jag muckade som en tanig utsvulten furir. Mer hästar på bakhjulet löser allt.

Jag hann inte ändra vikt på mina 5 dagar.

Så allmänheten här menar att jag skulle bli besviken om jag provade nån av dem igen?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag hann inte ändra vikt på mina 5 dagar.

Så allmänheten här menar att jag skulle bli besviken om jag provade nån av dem igen?

Nu kan jag inte svara för just dom motorcyklarna, jag skulle nog trivas på dom.

Men I övrigt ska man aldrig träffa sina gamla idoler.

Bilar som man minns som skithäftiga och bra på alla sätt är fina i nostalgiska minnen, men fy fan för att köra dom idag.

Min första bil (förutom dom jag hade som leksak innan jag skaffade körkort) var en Saab V4, satan vad många mil jag körde med den, man åkte upp till Piteå en fredakväll för att supa och sova i bilen tills man kunde åka hem på lördag eftermiddag, om man inte åkte till Sundsvall och söp då...

Man åkte på bilsemester runt hela landet, och jag har nog fortfarande inte kört på kortare tid till stugan än vad jag gjorde då, man höll stummt hela tiden vilket drar upp snittet bra.

Jag körde en Saab V4 för något år sedan, förvisso inte trimmad som min var, men fyfan för att sitta i den burken med 6tusen varv på motorn i en timme...

Bara att köra den i stadstrafik en dag gjorde att jag stuvade tillbaka den i nostalgiminnet.

Kommer det en elkonverteringssats till den kan den bli aktuell igen, för jag kan leva med att sitta snett i en liten bil utan AC och andra komfortdetaljer, men motor och låda ställer jag lite högre krav på idag...
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Kommer fortfarande ihåg första gången jag fick låna en Triumph Bonneville, troligen 1962 lr -63 i oktober månad, på kvällen. (Själv hade jag en Tiger 110) Tyckte Bonneville var det vassaste som fanns, vågade inte riktigt dra ur för fullt. Det var bara en kort sväng på 10 minuter men som sagt oförglömlig. Och den hojen hade 47 hkr på motorn. I nuläget så tycker man ju att den effekten är för klen som första hoj. Min Er-6 har 25 hkr mer och känns som lagom för en pensionär, och ja, jag har väl lagt på mig 15 kg.
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Man körde bestar på 70 och 80 talet som jag knappt skulle våga mig upp på idag.
450-500 luftkylda låg aldrig över 50 bakhjulshästar, men hade brutala effektkurvor som gjorde dem svårkörda och farliga.

Och massor av vrid! Husqvarna 488 Auto hade tre växlar...

Edit:

Glad att få ha varit med om epoken, men inte sugen att köra en igen.
Eller, jo - på is skulle funka. Långt ut i mitten på sjön, if you catch my drift...
 
Last edited:

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Kommer fortfarande ihåg första gången jag fick låna en Triumph Bonneville, troligen 1962 lr -63 i oktober månad, på kvällen. (Själv hade jag en Tiger 110) Tyckte Bonneville var det vassaste som fanns, vågade inte riktigt dra ur för fullt. Det var bara en kort sväng på 10 minuter men som sagt oförglömlig. Och den hojen hade 47 hkr på motorn. I nuläget så tycker man ju att den effekten är för klen som första hoj. Min Er-6 har 25 hkr mer och känns som lagom för en pensionär, och ja, jag har väl lagt på mig 15 kg.

Samma lika här! Men 1972. Hade en Suzuki T125 (Den med liggande cylindrar, Stinger hette den i USA.)
Fick låna en Bonneville -68 av en kompis, och jädrar vilket drag man tyckte det var! Liten och tanig var jag då, inte stor nu men klart tyngre.
Suzuki 250, Yamaha 350 och Kawa 500 trepip ökade varje gång successivt den hårresande ketchupeffekten.
Numera drar jag inte så ofta upp hojen på bakhjulet även om jag har minst en hoj som man lätt gör det på.
Hade en CB 750 i några år, sålde den i våras. Kom ihåg den som vass, men jädrar vilken trist motorkaraktär, som en Volvo 142:a...
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Hojarna var mindre förlåtande förr, och därmed kändes de snabbare. ABS, TC, motormappningar har alla gjort det lite mindre dramatiskt. Likaså vänjer man sig ju vid farten. Satan i gatan vad snabb min moppe var första gången jag körde den, för att inte tala om min 125:a! Den gick ju i 130 på mätaren!!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nu kan jag inte svara för just dom motorcyklarna, jag skulle nog trivas på dom.

Men I övrigt ska man aldrig träffa sina gamla idoler.

Bilar som man minns som skithäftiga och bra på alla sätt är fina i nostalgiska minnen, men fy fan för att köra dom idag.

Min första bil (förutom dom jag hade som leksak innan jag skaffade körkort) var en Saab V4, satan vad många mil jag körde med den, man åkte upp till Piteå en fredakväll för att supa och sova i bilen tills man kunde åka hem på lördag eftermiddag, om man inte åkte till Sundsvall och söp då...

Man åkte på bilsemester runt hela landet, och jag har nog fortfarande inte kört på kortare tid till stugan än vad jag gjorde då, man höll stummt hela tiden vilket drar upp snittet bra.

Jag körde en Saab V4 för något år sedan, förvisso inte trimmad som min var, men fyfan för att sitta i den burken med 6tusen varv på motorn i en timme...

Bara att köra den i stadstrafik en dag gjorde att jag stuvade tillbaka den i nostalgiminnet.

Kommer det en elkonverteringssats till den kan den bli aktuell igen, för jag kan leva med att sitta snett i en liten bil utan AC och andra komfortdetaljer, men motor och låda ställer jag lite högre krav på idag...

Ähhh, du snackar skit.... Jag hade med en V4 som första bil, en diarré-färgad 73:a. Bästa bilen jag haft. Kokade den en mil hemifrån (man blev lite förvarnad för det rök vattenånga från motorhuven) så drog man upp den i toppfart och stängde av och rullade hela vägen hem. Skulle lätt vilja ha en ljusblå- eller grönmetallic av sista årsmodell med Ronal fälgar. Skulle vårda den ömt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ähhh, du snackar skit.... Jag hade med en V4 som första bil, en diarré-färgad 73:a. Bästa bilen jag haft. Kokade den en mil hemifrån (man blev lite förvarnad för det rök vattenånga från motorhuven) så drog man upp den i toppfart och stängde av och rullade hela vägen hem. Skulle lätt vilja ha en ljusblå- eller grönmetallic av sista årsmodell med Ronal fälgar. Skulle vårda den ömt.

Mja, jag skulle också vilja ha... men inte att bruka...
Det är löjliga priser på jubileumsmodellen, så pass att det finns pappersfuskade "jubileumsmodeller" till salu...

Jag har nog ägt ett tjugotal V4or, många skrotades bort som folkracebilar, men rätt många hade jag på gatan också...

Jag körde hem min förstfödde från BB i en Orange Saab 95 som hade för ovana att ta eld, det hände dock bara en gång med barn i bilen.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
”Håll i dig vid 6000 varv....” minns jag.
Det var väl betydligt mer ketchupeffekt förr antar jag. Jag minns det som roligt, jag var förväntansfull när jag vred på gasen och väntade på belöningen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
”Håll i dig vid 6000 varv....” minns jag.
Det var väl betydligt mer ketchupeffekt förr antar jag. Jag minns det som roligt, jag var förväntansfull när jag vred på gasen och väntade på belöningen.

Jag minns med förskräckelse då jag i moppeåldern bara hade kört 125'a tidigare och lånade en RD 350, jag smög på gasen och växlade tidigt så länge jag var inom hörhåll, men när jag kom ut på stora vägen kranade jag på.

Jag höll mig på hjulen, men tror det blev kalsongbyte efteråt...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag får ofta flashbacks från moppetiden när jag kör till jobbet på min 650 stånka på 39 häst. Jag tänker att fan vad slö den här häcken är. Min MT5 med 65cc gick så sjukt mycket bättre. Minnet är lurigt. Som tidigare skrivit, träffa inte dina gamla idoler. De snygga tjejerna i klassen på högstadiet är allt annat än top notch nu. :arsele
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Jag får ofta flashbacks från moppetiden när jag kör till jobbet på min 650 stånka på 39 häst. Jag tänker att fan vad slö den här häcken är. Min MT5 med 65cc gick så sjukt mycket bättre. Minnet är lurigt. Som tidigare skrivit, träffa inte dina gamla idoler. De snygga tjejerna i klassen på högstadiet är allt annat än top notch nu. :arsele

-Annat är det med oss riktiga män,, vi blir bara snyggare och slankare med åren.. :brinnerup
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top