Inte omöjligt med mer effekt i 4 takt?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Hur många hästar han en CBR 250 på bakan? Runt 40, mer eller mindre, eller?

Borde man inte kunna få runt 20 hästar i en 4 takt 125:a då? Om man tänker att det är samma litereffekt. Dock måste den kunna varva 20 000 som 250:in.

Undrar lite grann, skriv vad ni tror :)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
H4 skrev:
Hur många hästar han en CBR 250 på bakan? Runt 40, mer eller mindre, eller?

Borde man inte kunna få runt 20 hästar i en 4 takt 125:a då? Om man tänker att det är samma litereffekt. Dock måste den kunna varva 20 000 som 250:in.

Undrar lite grann, skriv vad ni tror :)

45 hk i motorn har jag för mig

Jodå, det är absolut inte omöjligt men dom har förmodligen inte lust att lägga så mycket pengar på en 125cc motor som ändå inte säljs i överträffliga mängder

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Cbren skulle ha sånna hästar som du säger men det är de att priset är 30kkr..

Hade den kostar dubbelt eller lite mer så hade det varit mycket mer effekt i den!!

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
DJM skrev:
Cbren skulle ha sånna hästar som du säger men det är de att priset är 30kkr..

Hade den kostar dubbelt eller lite mer så hade det varit mycket mer effekt i den!!

Hade själv köpt en sådan. Mindre effekt än tvåtakt, samma pris men mycket grymmare.

20k varv låter grymt som in i helvete. Hur hade effektkurvan sett ut? Mest i slutet ju mer man varvar? Möjligt att ha bättre bottendrag än tvåtaktarna?

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
H4 skrev:
Hade själv köpt en sådan. Mindre effekt än tvåtakt, samma pris men mycket grymmare.

20k varv låter grymt som in i helvete. Hur hade effektkurvan sett ut? Mest i slutet ju mer man varvar? Möjligt att ha bättre bottendrag än tvåtaktarna?

kanske hade sett ut som en 2taktare. Om en 125 ska varva 20k så tror jag den inte har så mycket botten :tungan

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
teoretiskt måste en 4t varva dubbelt så mycket som en 2t för att uppnå samma effekt. har föresten för mig dedär 45hk på CBRen är vid 16k varv så de finns mer å hämta.

Solid snake

Guest
H4 skrev:
På tal om CBR 250:

http://www.speedshop.se/cbr.wmv

Laddade upp filmen på min server, kommer inte att ligga där hur länge som helst.

Om det är den utanför lund (så fattar inte du vad vi säger heller för den delen) så känner min arbetskamrat honom.

Den varvar ut på typ 24000rpm, då låter det gött vill jag lova, fyfan vad den skriker.

Han kör för övrigt alltid så med den hojen.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Solid snake skrev:
Om det är den utanför lund (så fattar inte du vad vi säger heller för den delen) så känner min arbetskamrat honom.

Den varvar ut på typ 24000rpm, då låter det gött vill jag lova, fyfan vad den skriker.

Han kör för övrigt alltid så med den hojen.

Alltid? Är spärren borttagen? Har läst att CBR:en är spärrad till 20 000, tar man bort den kan man varva mer men det är kanske inte så hälsosamt. :tungan

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Såhär kan man göra, i thailand så heter cbr:erna CBR 150 och är då på 150cc istället för 125 som jag tror alla förstår! i thailand kostar också en cbr 150 sprillans ny 11.000 kr och levererar 23 hästar, med samma motor, dock större cylinder, denna cylinder kostar inte mer än säkert 1000 kr då hela hojen kostar 11.000. sen är det ju bara förgasare, cdi och lite lull lull, sen borde den ju gå ganska bra, men om du ska få upp den mycket snabbare utan cylinderbyte så får du nog porta den, och byta en massa saker.

EDIT: Missuppfattade tråden, sorry :huvet

Last edited:

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Honda RC116, den tvåcylindriga fyrtakts 50cc roadracehoj som sopade banan 1966 gav 16hk, vilket blir 320 literhästar. Skulle motsvara 40hk ur 125cc... Inte alls illa med tanke på årsmodellen. Så visst går det få snurr även på fyrtaktare.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Flummo skrev:
Honda RC116, den tvåcylindriga fyrtakts 50cc roadracehoj som sopade banan 1966 gav 16hk, vilket blir 320 literhästar. Skulle motsvara 40hk ur 125cc... Inte alls illa med tanke på årsmodellen. Så visst går det få snurr även på fyrtaktare.
haha och jag heter göran person. :rofl :rofl :rofl

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Flummo skrev:

Kommer ihåg att den lille rackarn toppade 175 knyck? :)

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Flummo skrev:
Har hört talas om den. Hade 8 växlar va?

philsson skrev:
haha och jag heter göran person. :rofl :rofl :rofl
:fatta!

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Dom hadde väl en 6 cylindrig 250 oxå har jag för mig :va
Tänk va gött en sådan låter i flera tusen varv :yoparty

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Fanns/finns det inte nån liknande, fast tvåtakt med typ 20-25 växlar och hööög toppfart? :)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...