intelligenta batteriladdare

Mighty Leif

Real men play with pucks....NOT BALLS!
Gick med
7 Jul 2005
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki kxf 250 -07
....är det verkligen nödvändigt?
och om det är det, är det stor skillnad på dyra och billiga?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nä men det är jäkligt smidigt om du inte känner för att sätta på och stänga av laddaren i tid och otid under vintern, dessutom så ingår rekonditionering i många smarta laddare för att återuppväcka halvdöda batterier.

Ctek och optimate är bra tänkande laddare köpes i motorfackhandeln eller på classe i sjön

ps. Din länk fungerar inte man hamnar på biltemas startsida
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Menar du http://www.biltema.se/products/productprint.asp?iSecId=1191&iItemId=92175
så har jag aldrg testat den men den är ju väldans bilig och den duger nog...

http://www.clasohlson.se/shop/store...n=N&WAGID=12915&NoCache=11/10/2005+6:44:23+PM
Denna ctek rekomenderar jag, fungerar mycket bra och dessutom är den IP klassad nog för att använda utomhus vilket alltid är bra om man nu inte har särskilt torrt i garaget

Vill man sen vara lite snitsig så kan man köpa kabelskor och snabbkopplingar på kjell och bygga ihop en snabbkoppling så man slipper demontera halva cykeln var gång man skall ladda batteriet.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Svarar precis som Boris JR i hans första inlägg + att jag kan säga att en smart laddare (själv använder jag Cteks halvvärsing) oxå skonar batteriet under den mer aktiva laddningsfasen.

"dumma" laddare bara mosar på med ström och detta sliter på batteriet i längden både genom kokningen och överladdningen..
De smarta reglerar detta hela tiden + att de oftast ger en betydligt renare ström som inte varierar med rippel och annat konstigt.

Men jag som är glömsk uppskattar nog mest av allt ändå funktionen som får dem att slå över till underhållsladdning nar de är klara.
Detta sparar batterierna enormt + att laddaren kan vara på hela vintern.

Avseende grundfrågan om Biltemas smarta laddare är funkis så är väl svaret det att de är ju inte dummare än nån annan, men det finns grader i helvetet, och ingen har nog tagit tekniken längre än Ctek i dagens läge.
Iaf inte i laddare avsedda för vanliga konsumenter.

På industrisidan finns små tekniska underverk, men av utländsk härkomst, men de är då dyra som om de vore av guld. Så nog finns det allt om man kollar lite.
En annan leverantör som har mycket att välja på är ELFA.

Patriot som jag är blev det dock Ctek. :tummenupp

En annan anledning at att Cteks VD som är en mycket trevlig herre ALLTID har svarat på mina ibland superkorkade frågor. Både snabbt, och som jag bedömer det ärligt och samvetsgrannt. Jag har visserligen EN innestående fråga där, och jag skall påminna honom vid tillfälle.
 
Last edited:

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Jag har också ctek, mycket bra! :tummenupp
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Även jag har en Ctek-laddare! :tummenupp

Har du lust och/eller råd att köpa en sk smart laddare tycker jag att du ska köpa en. Alltid bra att ha en bra laddare till hands. Helst en "smart" som varnar för fel.

En kompis brukar bara ta bort batteriet ur hojen utan att ha någon laddare..hans batterier verka fungera. Hur bra det är i längden vet jag dock inte.
 

MrD13

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
Sålda :(
Hittade denna Batteriladdare CTEC XS800 för 395 kr. Är det en bra laddare med bra pris?
 

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Boris JR skrev:
Vill man sen vara lite snitsig så kan man köpa kabelskor och snabbkopplingar på kjell och bygga ihop en snabbkoppling så man slipper demontera halva cykeln var gång man skall ladda batteriet.

Det följde med min ctek laddare, så det var bara att skruva på batteriet. :tummenupp
 

gixxer-rules

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kärna
Hoj
CBR900RR
Vill man sen vara lite snitsig så kan man köpa kabelskor och snabbkopplingar på kjell och bygga ihop en snabbkoppling så man slipper demontera halva cykeln var gång man skall ladda batteriet.
köper man den på "rätt ställe så ingår den extra kabeln... tror bestämt att den inte följer me hos classe....

//Mathias
 

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
gixxer-rules skrev:
köper man den på "rätt ställe så ingår den extra kabeln... tror bestämt att den inte följer me hos classe....

//Mathias

Jo, det gör den!
Spelar ingen roll vart du köper den, den saluförs med de två olika sladdarna.
Den på classe är en Zafir 90, en enklare variant av XS3600
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Att kalla Ctek för intelligent är att ta i... ofta så övergår den inte från fulladdning till underhållsladdning. lite mysko.

Du kan ladda batteriet med en billighetsladdare men tänk på att nivån i batteriet aldrig får bli så låg så plattorna friläggs!!! att koppla in via timer är en bra idé.

Det är under-laddning som skadar batteriet och det är inte så känsligt för överladdning (så länge du har vätska i batteriet)

Har du ett slutet batteri måste du köra med en pulsladdare tex Optimate eller Ctek-liknande för annars skadas batteriet. (kommer inte ihåg varför men jag tror det är för att gaserna som bildas inte ventileras).
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jag har en Ctec XS3600 som är utmärkt bra.

På hösten laddar jag upp batterierna fullt på båda hojarna med den, sedan kopplar jag, med en extra sladd som jag själv snickrat ihop, ihop batterierna och underhållsladdar två hojar hela vintern med en laddare.
Fungerar utomförträffligt :)
 

Farstamannen

M-U-G-G MC
Gick med
21 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
tramp
Är det någon som kan förklara anledningen till varför man ska ladda batteriet under vinterhalvåret?
Vad händer med batteriet om man kopplar ur det under vintern och låter det vara, stoppar tillbaka när man ska dra igång moppen och låter hojen ladda upp när man kör istället?

Jag ser inte vad det skadliga i att låta ett batteri ladda ur sig själv och sedan vara urladdat i några månader. Någon som kan upplysa mig?


Tack för svar !
 

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
platniklas skrev:
Är det någon som kan förklara anledningen till varför man ska ladda batteriet under vinterhalvåret?
Vad händer med batteriet om man kopplar ur det under vintern och låter det vara, stoppar tillbaka när man ska dra igång moppen och låter hojen ladda upp när man kör istället?

Jag ser inte vad det skadliga i att låta ett batteri ladda ur sig själv och sedan vara urladdat i några månader. Någon som kan upplysa mig?


Tack för svar !

Blybatterier har en tendens att dö om de blir totalt urladdade, det blir svårt att få fart på dem igen. Det andra problemet man har om det är blybatterier är att de gärna fryser sönder på vintern om hojen står kallt. Ett urladdat batteri tål inte många minusgrader utan att sprängas. Däremot så är självurladdningen lägre vid lägre temperatur, så om man förvarar hojen kallt så är det inte lika viktigt att ladda batteriet.

Jag tillhör de som säger att man bör ladda på vintern, men jag brukar ofta slarva med detta själv. Dock så brukar min vintersäsong sällan vara mer än 4 månader, någon gång i mars brukar man köra första vändan.
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Artikel, batteriladdare och batterier

Färjestad skrev:
....är det verkligen nödvändigt?
och om det är det, är det stor skillnad på dyra och billiga?

MC-Guiden nr 10 (15/9-26/10) har en aldeles utmärkt artikel om just batteriladdare och varför saker o ting händer med batterier om man har sopiga laddare. Mitt råd är att skaffa en Ctec eller motsvarande smart laddare som håller koll på batteriet. Du slipper bla att batteriet kokar torrt och därmed förstörs tex. Finns en hel del batteritips om skötsel osv i artikeln.

http://www.fabas.se/t_mcg.php

Nere till vänster finns en beställknapp för gamla nummer. :tummenupp

Nej, jag får inte betalt för att säga det här :tungan
 

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R eller Motard ?
Någon som vet något om GEL batterier(heter det så?) till MC, helt underhållsfria och behöver inte laddas har jag hört...

Välj EXIDE GEL

Optimal kraftförsörjningsprestanda
Hög cyklingstålighet och livslängd
Konstant kallstartprestanda
Robust konstruktion
Läckagesäkert, tillåten lutningsvinkel 180°
Minimal självurladdning
Rent och säkert
Absolut servicefritt, ingen servicekostnad

För användare med

Krav på mycket god djupurladdningsförmåga
Fordon som har mycket elektrisk utrustning som t ex:
AC, GPS, kortläsare, TV, video o s v
Tippsäkert till 180°

http://www.bfmmotorcycles.co.uk/catalogue/batteries/gel/index.jsp

http://www.batterystuff.com/itemdetails.php?bId=268
 
Last edited:

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Mickez77 skrev:
Någon som vet något om GEL batterier(heter det så?) till MC, helt underhållsfria och behöver inte laddas har jag hört...

Mjo, nog behöver de också laddas, annars tar de ju slut förr eller senare liksom :hihi

Men man brukar använda gelbatterier dels för att de är "underhållsfria" och dels för att de är tippsäkra, dvs om man voltar med bilen eller lägger cykeln så rinner inte batterisyran ut.
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top