Intensivkurs i Uppsala?

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 660 ´03
Nu är det så att jag skulle vilja ha ett A på körkortet för att B:et ser lite ensamt ut, och att köpa någon proffsig skrivare och inplastare tror jag blir dyrare än att ta lite körlektioner ;) .

Så nu vill jag veta vilka körskolor i Uppsala området som har intensivkurser. om det nu finns någon i Uppsala? Västerås Och Gävle har, det vet jag, men det borde finnas någon på närmare håll.

/BV

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
Jag brakade iväg till Katrineholm och tog en anpassad intensivkurs som kostade 3500:-
En underbar gammal farbror till lärare som troligen varit raggare i unga år :)

/edit: det var år 2002 jag tog lappen.

Last edited:

Ayn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
CBR 600F '96
Vad ingick i den intensivkursen?

Har precis bestämt mig för att nu fasen får det vara dags att ta kort, så jag håller också på att bestämma var jag ska ta lektioner...

Hasse L

Hasse L
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Honda CBR 900rr -97 & Snöskoter Arctic cat EL Tigre & Skidoo Mach 1, Peugot EU moppe
Ayn skrev:
Vad ingick i den intensivkursen?

Har precis bestämt mig för att nu fasen får det vara dags att ta kort, så jag håller också på att bestämma var jag ska ta lektioner...
Hej!

För att slippa resor och hotell m.m så är det bäst att ta körkort i den stad
man bor i och lättare hittar bland alla gator,
Vill man ha körkortet snabbt så finns det inga genvägar, det är bara att köra så mycket man kan, och vill man köra intensiv kurs så boka då många lektioner under kort tid, körskolorna har ofta paket pris om man köper fler lektioner på en gång.
Kan man dessutom övningsköra privat så spar man jätte mycket pengar.
Annars låna en gammal moped och öva balans och slira på kopplingen m.m.

Körkorts proffsen Vretgränd rekomenderas, prata med Johannes eller Helena för mer info :banana :banana

Ayn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
CBR 600F '96
Tack för råden!

Jo, ju mer man har chansen att köra desto bättre antar jag. Tyvärr är det dåligt med bekanta som har hoj, så jag har ingen möjlighet att övningsköra privat överhuvudtaget... :(

Körkortsproffsen har ju ett paket om 10 lektioner på 80 minuter för 8900, vilket väl är rätt okej ändå såvitt jag förstått. Varken dyrt eller billigt.

Jag härstammar ursprungligen från Sveg och har parenteserna kvar där, ringde till en av körskolorna där idag och kollade hur mycket de tar för en MC-lektion - nu frågade jag iofs inte om längden på lektionen, men de 400 spänn per lektion som de tog låter klart överkomligt! Undrar om det går fint att köra några lektioner här i Uppsala och sen köra vidare där uppe när sommaren kommer...?

Får fundera vidare :)

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Visst kan du börja köra här och fortsätta uppe i Sveg. Min kusins tjej gjorde en liknande grej och det gick aldeles utmärkt.
Försök att köra upp där om du har chansen. Det är många som kuggar i Uppsala.

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 660 ´03
Hasse L skrev:
Hej!

För att slippa resor och hotell m.m så är det bäst att ta körkort i den stad
man bor i och lättare hittar bland alla gator,
Vill man ha körkortet snabbt så finns det inga genvägar, det är bara att köra så mycket man kan, och vill man köra intensiv kurs så boka då många lektioner under kort tid, körskolorna har ofta paket pris om man köper fler lektioner på en gång.
Kan man dessutom övningsköra privat så spar man jätte mycket pengar.
Annars låna en gammal moped och öva balans och slira på kopplingen m.m.

Körkorts proffsen Vretgränd rekomenderas, prata med Johannes eller Helena för mer info :banana :banana

Det är resor och hotell jag vill slippa. Men 8900:- för 10 lektioner, det är fan dyrare än en veckas intensivkurs + 4 hotel nätter!

så jag vet inte ja.. Det är kanske bättre att vänta tills man är 21 år så man kan köra upp för tung mc utan begr. Det är lite svårt att få tag på en motorcykel som man får köra upp på om man ska ta A med begr. Om jag väntar så kan jag ju köra upp som privatist, då slipper jag dom där blodsugande körskolorna helt!

/BV

OT
Blev det nå mil på skotern den här säsongen? jag kör själv en Mach 1 ´98, jag körde ungefär 100 mil!!! :) det är jag ganska nöjd med.

Hasse L

Hasse L
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Honda CBR 900rr -97 & Snöskoter Arctic cat EL Tigre & Skidoo Mach 1, Peugot EU moppe
Bobbo V skrev:
Det är resor och hotell jag vill slippa. Men 8900:- för 10 lektioner, det är fan dyrare än en veckas intensivkurs + 4 hotel nätter!

så jag vet inte ja.. Det är kanske bättre att vänta tills man är 21 år så man kan köra upp för tung mc utan begr. Det är lite svårt att få tag på en motorcykel som man får köra upp på om man ska ta A med begr. Om jag väntar så kan jag ju köra upp som privatist, då slipper jag dom där blodsugande körskolorna helt!

/BV

OT
Blev det nå mil på skotern den här säsongen? jag kör själv en Mach 1 ´98, jag körde ungefär 100 mil!!! :) det är jag ganska nöjd med.

När snön kom på slutet av säsongen så blev det en hel del åka, annars var det dåligt, tur man har hoj med, den säsongen är längre i uppland.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Fördelen med att lära sig köra och att köra upp i Uppsala, är att det är en krånglig stad med knepig trafik. Klarar man det, så klarar man i stort sett allt. Hur kul är det att öva och lära sig ute i obygden tre varv runt korvmojen och sedan få panik när första cirkulationsplatsen närmar sig i storstan... (för att raljera lite :) )

Många körskolor kör med dubbellektioner (alltid) för att bättre utnyttja tiden. Tio dubbellektioner kommer man mycket långt med om man vid sidan av har egen hoj och kan öva på de moment som tas upp på lektionerna.

Bear

Snart så.......
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Avställd klassiker.
När det gäller intensivkurs som gäller så kan jag tipsa om elsborgs trafikskola i Falun. http://www.elsborgstrafikskola.se
Här finns billigt internatboende att tillgå om man inte känner någon i stan eller vill bo på dyra hotell.

Många jag känner (inkl. Sambon) har gått deras kurs och varit mycket nöjda.
Sambons kort kostade totalt ca. 3500 :-

//B

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
JoS skrev:
Visst kan du börja köra här och fortsätta uppe i Sveg. Min kusins tjej gjorde en liknande grej och det gick aldeles utmärkt.
Försök att köra upp där om du har chansen. Det är många som kuggar i Uppsala.

Det går inte att köra upp i Sveg. Närmsta stället för uppkörning är Östersund.
(Åtminstonde var det så för en drös år sedan då jag tog b-kortet)
Jag bodde uppe i Funäsdalen och tyckte att Sveg skulle vara en perfekt uppköningsstad. Hela två trafikljus fanns det om jag kommer ihåg rätt. :D

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Liten fundering..... :va
Om man redan har ett vanligt körkort!
Vad e då skillnaden o köra bil vs mc i trafik.
Förutom sunt förnuft o tekniken.
Jag köpte en mc tränade sedan en massa teknik på flygrakan.
Inte en enda lektion endast en gång i trafik då fick jag höra att det var
lite dumt att far min skulle sitta bakpå som kan mindre om körning än mig hehe
Nåja blev nog en 20 mil teknik o sitta o lalla lite!
Sedan skrev jag upp o körde upp!
kortet kostade 1200kr totalt + lite bensin då!

Ayn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
CBR 600F '96
TomK skrev:
Många körskolor kör med dubbellektioner (alltid) för att bättre utnyttja tiden. Tio dubbellektioner kommer man mycket långt med om man vid sidan av har egen hoj och kan öva på de moment som tas upp på lektionerna.

Problemet är om man har hoj men ingen att köra med. Jag är ju råsugen att skaffa hoj men kan inte direkt sticka ut själv och öva...det borde finnas ett officiellt stödprogram för sånt där ;)

Ayn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
CBR 600F '96
Kryptonit skrev:
Det går inte att köra upp i Sveg. Närmsta stället för uppkörning är Östersund.
(Åtminstonde var det så för en drös år sedan då jag tog b-kortet)
Jag bodde uppe i Funäsdalen och tyckte att Sveg skulle vara en perfekt uppköningsstad. Hela två trafikljus fanns det om jag kommer ihåg rätt. :D

Hehe - OT, Sveg har egentligen bara EN 'riktig' korsning med trafikljus, det andra är bara ett övergångsställ med lyse... ;) Numera kan ju Funäsdalen stoltsera med ett likadant borta vid Fjällsol eller vad nu ålderhemmet heter!

Du har säkert rätt annars - det lär inte finnas nån bana att köra upp på i Sveg skulle jag tro. Frågan är då hur statistiken för kuggningar ser ut i Östersund...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ayn skrev:
Problemet är om man har hoj men ingen att köra med. Jag är ju råsugen att skaffa hoj men kan inte direkt sticka ut själv och öva...det borde finnas ett officiellt stödprogram för sånt där ;)

Finns gott om folk här som säkert är sugna på att ut och åka och som kan dela med sig av körkunskaper och bistå som handledare. Det är inte alla som fått kortet återkallat inom de senaste fem åren :D

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
TomK skrev:
Finns gott om folk här som säkert är sugna på att ut och åka och som kan dela med sig av körkunskaper och bistå som handledare. Det är inte alla som fått kortet återkallat inom de senaste fem åren :D
:hihi men inte långt ifrån =)

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Lindén skrev:
:hihi men inte långt ifrån =)
True. :rodnar

Jag misstänkte att det inte gick att köra upp i Sveg. Nu vet jag att det är så.

Last edited:

Hasse L

Hasse L
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Lindén skrev:
Liten fundering..... :va
Om man redan har ett vanligt körkort!
Vad e då skillnaden o köra bil vs mc i trafik.
Förutom sunt förnuft o tekniken.
Jag köpte en mc tränade sedan en massa teknik på flygrakan.
Inte en enda lektion endast en gång i trafik då fick jag höra att det var
lite dumt att far min skulle sitta bakpå som kan mindre om körning än mig hehe
Nåja blev nog en 20 mil teknik o sitta o lalla lite!
Sedan skrev jag upp o körde upp!
kortet kostade 1200kr totalt + lite bensin då!
90% tror att dom är världsbäst på att köra i trafik bara för att dom har bilkörkort men så är inte fallet, dom flesta har svårare för sig i trafiken än på
banan. Sen är det inte riktigt samma placering och teknik att köra Mc, bil och lastbil.
Man hinner lägga på sig mycket olater när man haft körkort i några år. :va

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Hasse L skrev:
90% tror att dom är världsbäst på att köra i trafik bara för att dom har bilkörkort men så är inte fallet, dom flesta har svårare för sig i trafiken än på
banan. Sen är det inte riktigt samma placering och teknik att köra Mc, bil och lastbil.
Man hinner lägga på sig mycket olater när man haft körkort i några år. :va
Har jag sagt det att jag e det :va
Men jag vet att jag e bäst :arsele
skojja bara :D
Har man avverkat ca 15000 mil lite här o där framför allt i tokholm så blir man ganska dutti o köra... kör man sedan moppe det enda man behöver tänka på e placering så man syns... Ha koll bakåt... hehe inte så jäkla myckt iof.. Bättre o ha koll framåt.... Jaja hela SH spöa på mig nu då om att jag e omogen o inte borde få köra! :fatta!

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...