Intercom med in-ear lurar?

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Gokväll!
Finns det något intercom som har eller tillåter anslutning av in-ear lurar? jag har en hjälm förberedd för intercom (schuberth c5) men vill ha bort så mycket av vindbruset som det bara går. Har testat lite med vanliga in-ear lurar och micen fastklämd mot kinden, men det är halvkasst och väldigt opålitligt.

Raderad medlem 51742

Guest
Gokväll!
Finns det något intercom som har eller tillåter anslutning av in-ear lurar? jag har en hjälm förberedd för intercom (schuberth c5) men vill ha bort så mycket av vindbruset som det bara går. Har testat lite med vanliga in-ear lurar och micen fastklämd mot kinden, men det är halvkasst och väldigt opålitligt.
De större modellerna från Sena (t ex 20S, 30S och 50S) har extra hörlursuttag som ger denna möjlighet. Hade ett par in-ear förr (någon Shure-variant) som jag använde istället för vanliga öronproppar ett tag tillsammans med Sena och även om det funkade helt ok rent tekniskt och dämpade bullret någorlunda bra så övergav jag det så småningom då jag tyckte det blev för bökigt att fippla med hörlurar och sladdar hela tiden, så nu kör jag bara med vanliga öronproppar ihop med intercomen, vilket funkar utmärkt.

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
De större modellerna från Sena (t ex 20S, 30S och 50S) har extra hörlursuttag som ger denna möjlighet. Hade ett par in-ear förr (någon Shure-variant) som jag använde istället för vanliga öronproppar ett tag tillsammans med Sena och även om det funkade helt ok rent tekniskt och dämpade bullret någorlunda bra så övergav jag det så småningom då jag tyckte det blev för bökigt att fippla med hörlurar och sladdar hela tiden, så nu kör jag bara med vanliga öronproppar ihop med intercomen, vilket funkar utmärkt.
du får alltså ut så pass bra ljud ur högtalarna att det funkar med ett par bra proppar?

Raderad medlem 51742

Guest
du får alltså ut så pass bra ljud ur högtalarna att det funkar med ett par bra proppar?
Ja, även om jag inte har extremt höga krav i sammanhanget. Använder headsetet mest för intercom och någon enstaka gång emellanåt för musik eller ljudböcker/poddar och i de senare fallen tycker jag det funkar (intercomen handlar ju mer om att man skall uppfatta vad som sägs än om att alla frekvenser skall återges korrekt). Öronpropparna dämpar förstås en hel del nyanser i diskant/mellanregister, jämfört med bra in-ear (som å andra sidan oftast dämpar buller betydligt sämre), men att få till en bra högtalarplacering i hjälmen har också väldigt stor betydelse. Det gäller att få högtalarelementen att ligga mot örat och sitta perfekt centrerat över hörselgången för att det skall bli bra och detta är rätt svårt att få till.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA