Intressant om MotoGp hojarna

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Nån jeppe på MCN har fått provköra både Hondan, Yamahan och Ducatin (jävla lyckost!).

Saxat från www.motorcyclenews.com

------------

MCN’s Trevor Franklin has just finished testing the cream of the MotoGP crop in Spain. He’s ridden Rossi’s Honda RC211V, the Yamaha M1 and the Ducati Desmosedici, just days after the season ended.

You’ll be able to read his full report on the three bikes in MCN, out November 12, but we grabbed him as he stepped off each bike to get his first thoughts.

The Honda RC211V: " The Honda is the best bike out there. It’s a phenomenal package. The engine has more grunt, the handling is the most user friendly, and the brakes are strong enough to bend your arms and lift your bum out of the seat. "

" When you combine it with a talent like Rossi, no wonder it’s a champion’s machine "

" You could do a track day on it all day and never break into a sweat, while wiping the floor with your mates. "

The Yamaha M1: " It f**king scared me. It’s a complete animal. All it wants to do is bite you. The engine is so peaky and with such a top end that you wonder if the front wheel will ever touch the ground again on the straights. "

" It’s so different to ride from the Honda. You have to be very precise as it doesn’t tell you what it’s doing. You’d get more feedback going round corners in a wheel barrow. "

The Ducati Desmosedici: " It sounds scary, but it’s a really usable beast. It’s the second best package because it’s so similar to the Honda. The engine is so tractable it’s deceptive. You arrive at the corner far earlier than you think is possible, so it’s a good job it’s got the brakes to match. "

" It’s got a split personality. It’s got loads of mid-range torque and pull, but also a snarling top end. Ducati claims the peak power is at 16,000rpm, and it really does bite. It’s almost as if the power and torque curves mirror each other. It’s that tractable you can use third gear when the Yamaha would use first or second.

--------

Det han skriver bekräftar bara varför det sett ut som det gjort i resultatlistorna i år.

Jag är duktigt avundsjuk på killen som fått testa...
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Intressant.

Förvånande att Yamaha inte lyckats bygga en mer lättkörd hoj. En utmaning värd namnet för Rossi!

Hade varit kul att höra en lekmans intryck av Suzuki, Kawasaki och KR5.
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Nyteknik skrev:
Intressant.

Förvånande att Yamaha inte lyckats bygga en mer lättkörd hoj. En utmaning värd namnet för Rossi!

Hade varit kul att höra en lekmans intryck av Suzuki, Kawasaki och KR5.

Det är väl snack om att Yamaha ska plocka ut en helt ny hoj på banan nästa år, som testat under ett bra tag nu... den lär väl antagligen spöa skiten ur M1an.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Gerry Nordström på BIKE ska också köra (har kört) gp hojarna, :mad: :mad:
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
R2 skrev:
Gerry Nordström på BIKE ska också köra (har kört) gp hojarna, :mad: :mad:

Jag hade nog tyckt att det varit intressantare om någon som kan köra fort hade testat dom.

Gerry Nordström?! De kunde ju ha skickat Cralle att prova MotoGP-hojarna så kanske man hade fått relevanta kommentarer.
 

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös.
Mattias skrev:
Jag hade nog tyckt att det varit intressantare om någon som kan köra fort hade testat dom.

Gerry Nordström?! De kunde ju ha skickat Cralle att prova MotoGP-hojarna så kanske man hade fått relevanta kommentarer.


Hörru Mattias.. skvallra lite om Gerry.. vad är problemet?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Inget problem, men han kan inte köra hårt nog med en GP-hoj för att känna annat än att den går fort, typ. En räserförare hade kunnat förmedla mer detaljerad information.
 

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös.
Och jag som hade hoppats på något tufft skvaller om min gamla idol (som man växt upp med genom bike) som att "hans morsa kör bättre" eller något sånt..

Man kan ju vinkla artiklarna på ett par olika sätt, antingen genom erfarenheten från någon halvgud, vilket borde vara det sätt som hojarna ska provas på, eller så sätter man en "vanlig" människa på uppdraget och låter denna person beskriva en rad näradödenupplevelser..! Vilket kan bli rätt kul att läsa det också... men inte för folk som är genuint intresserade.. O jäklar vad jag spammar i dag. Over and out.
 

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha YZF R7
Att Hondan fick bra kritik är ju inte så förvånande men att Yamahan skulle vara så dålig handlingmässigt :va låter ju konstig i.o.m. att Yamaha alltid har ansetts bygga bra chassin. Eloge till Ducati som på kort tid lyckats bygga en riktigt bra hoj!
 

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha YZF R7
R2 skrev:
Gerry Nordström på BIKE ska också köra (har kört) gp hojarna, :mad: :mad:

Hehe....att få provköra är få förunnat. Klämma lite går ju att ordna men att få provköra är BETYDLIGT svårare...:huvet
 

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
2-takt
R2 skrev:
Gerry Nordström på BIKE ska också köra (har kört) gp hojarna,

Mattias skrev:
Jag hade nog tyckt att det varit intressantare om någon som kan köra fort hade testat dom.

Gerry Nordström?! De kunde ju ha skickat Cralle att prova MotoGP-hojarna så kanske man hade fått relevanta kommentarer.

"Jag hade nog tyckt att det varit intressantare om någon som kan köra fort hade testat dom."
 

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
2-takt
R2 skrev:
Gerry Nordström på BIKE ska också köra (har kört) gp hojarna,

Mattias skrev:
Jag hade nog tyckt att det varit intressantare om någon som kan köra fort hade testat dom.

Gerry Nordström?! De kunde ju ha skickat Cralle att prova MotoGP-hojarna så kanske man hade fått relevanta kommentarer.

"Jag hade nog tyckt att det varit intressantare om någon som kan köra fort hade testat dom."
 

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
KRK skrev:
Att Hondan fick bra kritik är ju inte så förvånande men att Yamahan skulle vara så dålig handlingmässigt :va låter ju konstig i.o.m. att Yamaha alltid har ansetts bygga bra chassin. Eloge till Ducati som på kort tid lyckats bygga en riktigt bra hoj!

Ja lite förvånande är det allt.

Undrar vad tex Kawan hade fått för omdömme om nu Yamahan var så svårkörd.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Mattias skrev:
Inget problem, men han kan inte köra hårt nog med en GP-hoj för att känna annat än att den går fort, typ. En räserförare hade kunnat förmedla mer detaljerad information.

En svensk raceförare som kan uttrycka sig i inspirerande skrift möjligen. Vem har du i åtanke?
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Nyteknik skrev:
En svensk raceförare som kan uttrycka sig i inspirerande skrift möjligen. Vem har du i åtanke?

Sköld?

Njae förresten... Inte om man ser till Bikes RR-bilaga anno 2003. Pinsamt.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Cralle ingår ju i testförarstaben. Att få texten inspirerande är ingen på Bike lämpad till...
 
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Top