Intresse/möjlighet för "Öppen depå"

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
Jag skulle vilja köra länge länge på Knutstorp.
Är det på något sätt möjligt att ha en sk "Öppen depå" körning?
Man kan ju ana att intresset för att köra lite extra ligger hos dom i grupp snabb+licens och där är ju fartskillnaderna inte så jättestora.
Jag skulle gärna vara med på en sådan körning. Skulle det gå att lösa? Finns det intresse?
Kanske dela upp dagen på 1timme "snabb" (Säg dom som kör under 1:15) och 1timme "lugn" (alla andra). 9-10 snabb 10-11 lugn osv osv?

Bara en tanke :tummenupp

//Henrik
 

NorSkeN

#69 Nordic BoTT
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
Aprilia RSV 1127 Factory
Jag tycker att det låter väldigt bra, då har man ju tid på sig att gå in och göra ändringar och justeringar under passet.
Tyvärr så tror jag knappt att det är genomförbart då det inte är många som orkar köra så lång tid i sträck, särskillt som det är väldigt varmt ute.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det är så jäkla gött att köra länge! Sista dagen på gotland i somras blev det en del halvtimmespass. Riktigt skoj, och inte alls så jobbigt som jag trodde. Iofs hinner man vila en del på rakan med en slö motard.
 

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
Jag tycker att det låter väldigt bra, då har man ju tid på sig att gå in och göra ändringar och justeringar under passet.
Tyvärr så tror jag knappt att det är genomförbart då det inte är många som orkar köra så lång tid i sträck, särskillt som det är väldigt varmt ute.

Det som jag har upplevt vara extra bra med öppen depå är att man inte behöver känna sig stressad att hinna med och komma ut och köra den satta tiden. Sen om man väljer att köra 20 min pass eller kanske sträcka ut lite på tiden är ju en smaksak.
Brukar bli lite färre hojar på banan oxå, och det kan ju vara roligt.

//H
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Öppen depå, intressant tanke men tänk nu på att vi är en förening med inriktning på gatåkare som vill köra bana. "Justera in hojen" ingår alltså inte i de flestas vokabulär.
Längre pass innebär också större risk för att klota, speciellt i slutet på dagen när orken tryter och det där vill vi undvika så mycket som möjligt.

Ni som är intresserad av långa körpass, varför inte slå er ihop och bildar ett ERF-team?
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
detta var en bra ide.varför inte testa typ dom första 3 pass är en time 9-10 vit 10-11 röd 11-12 gul o sen fortsätta som vanligt med 20 min pass resten av dagen. det ju inte farligt att prova på något nytt. när vi hade öppen depå på anderstorp för några år sen stöp väl inte folk stup i kvarten. ha lite förtroende för att folk faktisk kan tänka själv o kör in om dom blir trötta
 
  • Gilla
Reaktioner: Loy

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Nya idéer är alltid intressanta men skulle du själv vilja dyka upp och checka in innan klockan 08:00 för att sedan få köra ditt första pass 12:00? Eller sitta och vänta från 10 till 13 för att få köra pass två?

9 - 10 vit
10 - 11 röd 1
11 - 12 röd 2
12 - 13 gul

Inte riktigt så jag vill ha mina bandagar men vi är ju olika.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
ja det kan jag mycket väl göra. man behöver inte ha 2 röda grupper på denna dag (med mindre det krävs ekonomiskt det vet jag inget om) det finns ju en social sida av det hela oxå man får massor av tid att prata med folk o instruktörer om tips o trix, dricka kaffe o ljuga med varandra. men är det inte ett koncept som passer dej behöver du jo inte komma den dag
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
ja det kan jag mycket väl göra. man behöver inte ha 2 röda grupper på denna dag (med mindre det krävs ekonomiskt det vet jag inget om) det finns ju en social sida av det hela oxå man får massor av tid att prata med folk o instruktörer om tips o trix, dricka kaffe o ljuga med varandra. men är det inte ett koncept som passer dej behöver du jo inte komma den dag

Lite tråkigt om han är depåchef den dagen bara:D

Nä men allvarligt så tror jag också att folk som sa köra första passet kl 12 inte är så sugna att komma kl 7 på morgonen.
Då lär nog nästa diskution komma om att man ska kunna komma "när man vill"

Faktum kvarstår att fyller vi inte grupperna så blir det inget med de. Men.. om alla vill som du så är det något om kan testas
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
ska han vara depåchef kvitter det ju han hur vi kör:D + det blir mindre för mave att hålla koll på :tummenupp

nä det blir aldrig perfekt. jag bara spann vidare på henkes förslag, ibland är det skoj att " tänka utanför boxen" som dom säger. jag vet inte om det gennomförbart men skoj hade det varit. inte för att det något fel som det är nu
 

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
Så därför tror jag att indelningen snabb (under en viss tid) och lugn (över en viss tid) skulle vara en rätt bra lösning :)

Snabb kl 9-10, Lugn kl 10-11 osv.Då slipper man vänta.

Kanske göra en "poll" och se om hur folk tycker?

/H
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Så därför tror jag att indelningen snabb (under en viss tid) och lugn (över en viss tid) skulle vara en rätt bra lösning :)

Snabb kl 9-10, Lugn kl 10-11 osv.Då slipper man vänta.

Kanske göra en "poll" och se om hur folk tycker?

/H
Det där får du nog ta o utveckla.
"Då slipper man vänta". Hur då? :va

Det finns en gräns för hur många man får vara på banan och det enda sättet att reglera det är att ha ett tak på grupperna (vi har satt det till 25 deltagare + tre / fyra instruktörer samt någon/några i från styrelsen).
Tror, och jag säger tror, att Knutstorps gräns för träning går vid 32 på banan.

För att få en Knudankörning att gå ihop ekonomiskt (med vettig kostnad för deltagarna) samt att bibehålla hög tillgänglighet på körningar för våra medlemmar så har vi historiskt räknat med 100 deltagare. Det kan vara så att nån i styrelsen vill kommentera detta men jag tror inte vi kan ha färre och ändå få det att gå ihop.

Eller det är klar man kan, det är bara att göra körningen dubbelt eller tre gånger så dyr och ha färre som kör men då tappar vi den höga tillgängligheten för oss medlemmar.
 

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
Det där får du nog ta o utveckla.
"Då slipper man vänta". Hur då? :va

Jag menade att man inte behöver vänta så länge om man har två grupper som om man har fyra grupper :)

Det finns en gräns för hur många man får vara på banan och det enda sättet att reglera det är att ha ett tak på grupperna (vi har satt det till 25 deltagare + tre / fyra instruktörer samt någon/några i från styrelsen).
Tror, och jag säger tror, att Knutstorps gräns för träning går vid 32 på banan.

För att få en Knudankörning att gå ihop ekonomiskt (med vettig kostnad för deltagarna) samt att bibehålla hög tillgänglighet på körningar för våra medlemmar så har vi historiskt räknat med 100 deltagare. Det kan vara så att nån i styrelsen vill kommentera detta men jag tror inte vi kan ha färre och ändå få det att gå ihop.

Eller det är klar man kan, det är bara att göra körningen dubbelt eller tre gånger så dyr och ha färre som kör men då tappar vi den höga tillgängligheten för oss medlemmar.


Troligtvis blir det för dyrt att anordna en körning som detta. Men kul hade det varit :)

ERF va det någon som sa va? :tummenupp
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Troligtvis blir det för dyrt att anordna en körning som detta. Men kul hade det varit :)

ERF va det någon som sa va? :tummenupp
Klart som fan att det hade varit kul! Vem vill inte ha mer eller mindre fri tillgång till Knudan och få köra efter eget behag? :yoparty

Det går förmodligen att ordna själv om man brinner för det.
Hitta 50 st som är villiga att betala 2500kr i förskott och hyr sedan Knudan, en ambulans och flaggisar.

I övrigt kan jag verkligen rekommendera ERF om man vill köra mycket (förutsättningen är dock att man håller sig på hjulen) :D :tummenupp
 

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Centrum
Hoj
Yamaha R6:a
Vill ni vara säkra på att ni når styrelsen så maila era tankar till info mailen på hemsidan!

God jul!
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Inte billigt att hyra knutstorp precis , inte sturup heller för den delen.
När jag tävlade i Jtcc så hyrde vi sturup 3 timmar tror de kosta 10.000 kr .
Hyra knutstorp har jag för mig kostade runt 40.000kr en vardag och då får du lägga till några slantar för ambulans och liknande.

Vem har sagt att bankörning / racing är billigt? :rolleyes:
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Öppen depå, intressant tanke men tänk nu på att vi är en förening med inriktning på gatåkare som vill köra bana. "Justera in hojen" ingår alltså inte i de flestas vokabulär.
Längre pass innebär också större risk för att klota, speciellt i slutet på dagen när orken tryter och det där vill vi undvika så mycket som möjligt.

Ni som är intresserad av långa körpass, varför inte slå er ihop och bildar ett ERF-team?

Jag skulle vilja ta o kommentera en sak bara.

Om vi tittar på stadgarna för föreningen så står det:
"Föreningens målsättning är att verka för säkrare framförande av motorcyklar på såväl bana som landsväg. Detta avser föreningen åstadkomma genom ofta återkommande tränings- och utbildningstillfällen i ”Broms- och kurvtagningsteknik”. Föreningen avser bedriva verksamheten på någon av Sveriges motorsportanläggningar med tonvikt på södra delarna av Sverige. Alla personer är välkomna som medlemmar."

Jag antar att texten kan tolkas till att vi är en förening för "gatåkare".
Min tolkning är att vi är en förening för alla motorcyklister som vill bli bättre på att köra hoj.

För övrigt tycker jag idén är lysande. Men som mavve mycket riktigt skriver, det ligger kanske inte helt i linje med Sydskanes Emses verksamhet. Men vill någon ta tag i det här och arrangera, så är jag lätt på som deltagare. :tummenupp
 
Last edited:

Stone Cold

Been there destroyed that
Gick med
2 Feb 2009
Ort
Hus
Hoj
Honda X11 Screaming Death edition Kawasaki GPZ-900 -86, Suzuki SV650 -01 Honda CBR1000RR -04 Repsol Dark Edition
Jag måste ju tillägga att det kanske verkar kul för vissa att köra jätte fort jätte länge. Men tex jag som kör i röd eller "blå" och inte tar mig runt banan på 1.15 än är inte det minsta intresserad av att hamna i en "lugn" grupp i en hel timme. Finns en hel del som inte är vana att bli omkörda på insidan samt många som inte riktigt kommit in i flytet, tex full gazz på rakor o tar upp hela kurvan när dom bromsar in i den. Inte kul för mig som försöker jobba mig uppåt i mitt tempo.
Men visst hade det varit kul att prova på o gazza en hel timme i sträck, :Dmen det finns inget bra upplägg för det förutom att köra ERF som tidigare talare redan skrivit. :tummenupp

Tycker det e kanon med befintligt upplägg på 4 olika grupper:yoparty
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top