IP-adresser

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Jag ska teckna nytt bredbandsavtal och då kan jag välja mellan två olika alternativ, ett med dynamiskt tilldelad IP-adress för 225:-/Mån och ett med fast IP för otroliga 395:-/mån.
Dom är för övrigt identiska.

Vad har jag som användare för fördel med en fast IP och varför är det så mycket dyrare?

Ichnoz

Jag har galna kossor i datorn...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
.::**::.
Är du bara en vanlig hemma användare är ett dynamiskt ip bättre, eftersom om man då inte brukar ha någon ftp, webserver osv...och har då inte behov av fast ip.Dessutom är det bara att byta ip om du blir bannad på tex DC...

Ett fast ip är bara bra om du ska ha en public server av något slag då du kan knyta en "www"address direkt till ditt ip då.
Sen om någon skulle vilja jävlas med dig blir det bara lättare för dem också eftersom du alltid har samma ip...

unnamed

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
N/A
Ichnoz skrev:
Ett fast ip är bara bra om du ska ha en public server av något slag då du kan knyta en "www"address direkt till ditt ip då.
Sen om någon skulle vilja jävlas med dig blir det bara lättare för dem också eftersom du alltid har samma ip...
Men, funkar inte www.dyndns.org för dynamiska ip-nr?

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
unnamed skrev:
Men, funkar inte www.dyndns.org för dynamiska ip-nr?
Jo, men dyndns och liknande tjänster är ju egentligen bara nödlösningar, vill man köra servrar så är ett statiskt IP att föredra.

Men om man som John Holmes inte vill det så är det ju helt rätt att välja den billigare dynamiska varianten.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...