iPhone laptimer (Track Day)

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2x CBR600RR
Vet någon om applicationen "Track Day" till iPhone/iPod Touch fungerar bra? Applicationen kostar bara 95 kronor så om man kan få en GPS-laptimer för 95 kronor vore det ju väldigt bra.
Det ser väldigt fint och avancerat ut på bilderna. Har någon prövat detta?
http://tomatounion.com/

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Hoj
CBR1000RR -08
låter väll inte spontant som GPS är speciellt exakt för att mäta varvtider med... men jag har aldrig testat så.............

Beror kanske på hur exakt man vill ha tiderna ?

PJannesson

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yz 450
Vet inte

hur den funkar men var i kontakt med garmin i somras om deras pulsklocka med gps (forerunner) det är ju lite skillnad på hur långt man kommer på 1-2 sekunder till fots eller på hoj, behöver man inte någon precis mätning "tror" jag det ska funka bra.
Edit: det coola med pulsklocka är ju att man kan se pulsen vid olika tillfällen på banan ;) Rossie vs Biaggi
Kolla hur ofta den tar positionering det är väl det som är intressant, är programmet gjort för bilkörning ska det väl funka bra till mc med.

Mvh Per

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag har något liknande till min htc, verkar vara småcoolt. Kan ställa in olika sektioner osv. Inte för att det gör mig snabbare men kan vara skoj att se när man kommer hem :)

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
I utvärderingen av hur prisvärd applikationen är, bör man kanske ta i beaktande hur mycket man tror man kommer vurpa och hur vurptålig en iPhone är i jämförelse med en laptimer.

Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Programmet verkar ju dra nytta av den inbyggda accelerometern också. Lite tufft faktiskt.

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2x CBR600RR
Det enda jag är orolig för att att GPSen har dålig täckning. Nästan aldrig när jag har GPSen aktivierad kan den hitta min exakta position utan den visar istället en stor blå ring på ungefär där jag befinner mig. Hoppas att någon har erfarenhet av detta program?

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Det enda jag är orolig för att att GPSen har dålig täckning. Nästan aldrig när jag har GPSen aktivierad kan den hitta min exakta position utan den visar istället en stor blå ring på ungefär där jag befinner mig. Hoppas att någon har erfarenhet av detta program?

Du har ju GPS-täckning när du har fritt upp mot himlen, dvs garanterat under bankörning. Min iPhone hittar positionen snabbt varje gång så länge jag är utomhus. Jag har en enda gång varit med om att min (Garmin) GPS gick vilse, men då var det mycket tätt snöfall.

Jag har ingen erfarenhet av programmet men jag har erfarenhet av telefonen och min fungerar bättre än du beskriver, så du kanske skulle kolla upp din?

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"

På en bana spelar det inte någon större roll att du vet på några meter när var du är, eftersom hela banan kommer att vara lika mycket fel.

Felet ändrar sig över tid, men eftersom det handlar om ganska långa tider och små förändringar, så diffar det i storleksordningen +- 2/100 sekund på ett varv. Behöver du vara mer exakt än så rekommenderar jag transponder.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
På en bana spelar det inte någon större roll att du vet på några meter när var du är, eftersom hela banan kommer att vara lika mycket fel.

Det är väl inte säkert att det är lika mycket fel hela varvet runt, eller hur menar du?

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2x CBR600RR
Jag har köpt det.... men ska lämna telefonen på lagning imorrn eftersom gps systemet har pajat på min :D

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
FRågan är, hur man bäst sätter fast möget på styret?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Finns en variant till Nokia också och funkar finfint. Gibbles här på forumet tipsade om RaceChrono - enkelt att installera på min N95 och koordinater för ett antal svenska banor finns redan klara.

Funkade helt ok runt kvarteret utanför jobbet i alla fall:)

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vad fick du för varvtid?

1.12 om jag inte missminner mig. I en Volvo Diesel. Troligen den enda tid jag någonsin kommer att kunna ståta med som "rekord"...:( Om inte poliserna som besöker de törstiga grannarna tätt som oftast tar upp den kastade handsken vill säga:fyllisar

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Finns ju fler GPS-timers/loggers nu för rätt vettiga pengar, de visar lika mycket rätt som de med IR-mottagare.
Att snurra runt med en rätt dyr Iphone på hojen? nja...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln