IPSC-skyttar på SH.com?

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Det borde rimligtvis finnas några IPSC-skyttar här på SH.com. Vilka är ni? Nån man kan säga hej till under kommande SweDen Cup tävlingar kanske...

För er som undrar vad IPSC är så är klippet nedan ett bra exempel. Vänligen spamma inte ner denna tråd nu utan håll er till ämnet. Mer info om IPSC finns på www.ipsc.se

[YOUTUBE-ID]iyH77Rhcelw[/YOUTUBE-ID]

crf 450

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
crf 450
Jag har varit o kollat på en del tävlingar men inte riktigt förstått glädjen med att fara runt som en guttaperka o peppra som han på filmen till exempel..Pistolskytte har jag hållit på med ett bra tag men just PPC o denna gren har inte varit så intressant. Vapnen ser ut som ufo:n o man tömmer rätt många askar ammo på notime.. Iofs tycker jag att det är bra med de nya grenarna i pistolskyttet eftersom det är stelt o fullt av gamla bakåtsträvande stofiler i de gamla grenarna.. Klubben jag e med i har ca 50% tjejjer vilket ses som SUPERovanligt.. bara en sån sak... I min klubb är det bara sportskytte som gäller så man får hålla till godo med att det finns ett företag parallellt med klubbverksamheten som har skytte som bransch o de har rätt coola grejjer i rekvisitan. Inte bara FN .22 o ruger mark II o de andra museeiföremålen:) Är det inte en specialutbildning man måste gå innan man börjar med IPSC?

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Men ÅH!! :mad: Inte kittla min svalnande skyttenerv förbövelen!! Men Cupen i Kristianstad skulle man ju kunna besöka! (inte för att spä på det själv då...:näsblod )

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Så praktiskt skytte har gått och blivit salongsfähigt nu! I mitten, slutet på 90-talet så tordes man ju knappt prata om det, ansågs ju vara oerhört oseriöst på den tiden. Främsta belackarna var väl -22 skyttarna som stod och somnade och sköt i bänken. Och safe zone var ju bara skit, hahaha!
I övrigt så hade jag tur med vidsynta instruktörer vid tjänsteskjutningarna, så blev inte bara "draget" hela tiden. Då pratade man visserligen om "combat" och det kan väl ha varit namnet som retade folk.
mvh /T

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har genomfört liknande skytte i "stadslandskap" med kpist på tiden det begav sig. Rensa skyttevärn var också populärt. Så det finns civilt skytte som är tillåtet på det sättet inom landet? Utan en massa säkerhetsnoja...

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Jag har genomfört liknande skytte i "stadslandskap" med kpist på tiden det begav sig. Rensa skyttevärn var också populärt. Så det finns civilt skytte som är tillåtet på det sättet inom landet? Utan en massa säkerhetsnoja...

Känns spontant som att "säkerhetsnoja" kan vara en väldigt bra sak...
/T

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
IPSC är det näst roligaste som finns, efter en GSXR1000 :D men även nationellt skytte har sin charm.

Det är extremt hårda säkerhetsregler i IPSC. Pekar man utanför pekvinklarna blir man diskad och får åka hem direkt tex. Man har en kontrollant - Range Officer - bakom sig genom hela stationen som kollar att allt genomförs på ett säkert sätt och ja, man går en särskild utbildning innan man börjar med IPSC.

Combatskyttet är väl en mer 'verkliga situationer'-skytteform. IPSC-stationer ska inte vara så.

Ingen som skjuter IPSC här??

Men ÅH!! :mad: Inte kittla min svalnande skyttenerv förbövelen!! Men Cupen i Kristianstad skulle man ju kunna besöka! (inte för att spä på det själv då...:näsblod )
Klart att du ska börja med skytte (igen?)

Last edited:

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
IPSC är det näst roligaste som finns, efter en GSXR1000 :D men även nationellt skytte har sin charm.

Det är extremt hårda säkerhetsregler i IPSC. Pekar man utanför pekvinklarna blir man diskad och får åka hem direkt tex. Man har en kontrollant - Range Officer - bakom sig genom hela stationen som kollar att allt genomförs på ett säkert sätt och ja, man går en särskild utbildning innan man börjar med IPSC.

Combatskyttet är väl en mer 'verkliga situationer'-skytteform. IPSC-stationer ska inte vara så.

Ingen som skjuter IPSC här??

Det var det som var lite ironiskt, grabbarna som sköt nationellt tyckte säkerheten var för dålig, medans dom själva sköt i bänken då och då...
Men hur var det, fanns det inte nån IPSC-guru i Katrineholm eller Flen för några år sen? Eller var det Eskilstuna?
mvh /T

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Känns spontant som att "säkerhetsnoja" kan vara en väldigt bra sak...
/T

Generellt sett ja, men det går lätt till överdrifter - ofta för att någon nångång lyckats klanta till det och då ska man sätta stopp för liknande risker. Läser man nya tillägg till SÄKI (militärt reglemente för säkerhet vid vapenhantering och skytte) blir man lätt förvånad över att man ens får ladda ett vapen, än mindre röra avtryckaren ibland :)

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Väntar på nästa kurs. Verkar inte som något datum är satt ännu ens...
Roar mej med PPC under tiden.
Kul! Välkommen! Var ska du gå kursen?

Jag sköt PPC-Vm i Phillippsburg i fjol men har lagt det på hyllan och tagit upp IPSC (igen) i år istället. Surt att ammon blivit så dyr. Dags att börja ladda själv.
Synd att det inte funkar att göra egen bensin till hojen billigt oxå :D

Det var det som var lite ironiskt, grabbarna som sköt nationellt tyckte säkerheten var för dålig, medans dom själva sköt i bänken då och då...
Men hur var det, fanns det inte nån IPSC-guru i Katrineholm eller Flen för några år sen? Eller var det Eskilstuna?
mvh /T
Visst är det så med säkerheten och det ska ju alltid gnällas på det som är nytt eller okänt också. Men sista säkringen är den du har genom näsan (avataren) alltså avtryckarfingret. Är det utanför varbygeln så fort du inte har måltavlor i siktet så går det ju bra.

Jag har bara hållit på med IPSC sen 2002 så jag känner inte så många i de orter du nämner.

Last edited:

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
Hos MLSG är det tänkt.

Laddar själv men det går att handla ammo billigare, gäller att hitta rätt ställen bara.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R

Ja, det är tänkt så. Fast för min del blir det långhållsskytte. (Nä, inte bana :hihi ) Ett övande inför återupptagande av toppjakt. Annars handpang skulle ju vara förnämligt men det blir satans så dyrt och har 3 dyra hobbiesar som redan sliter i ekonomin...:gnissla

I detta fallet får jag nöja mig med att titta på samt gästspela nångång.

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blackbird
Hos MLSG är det tänkt.

Laddar själv men det går att handla ammo billigare, gäller att hitta rätt ställen bara.
Beror lite på hur mycket man ger för kulorna och om man får hylsor gratis.
Själv laddar jag 9x19 och .38 special. Niorna kostar mig ca. 1,15:- och det är billigt för en ammo som har den prestandan. Har bankat in 1448 i P1500 med den ammon i en 5" pistol.

38:eek:rna däremot blir det billigt! Samma pris där och det är inte farligt!

Om vi ska återgå till ämnet så säg så här niorna tjänar man inte så mycket på, men däremot .38 .40 eller .45, där kan man spara en smula! .40 och .45 som jag antar är poppis i IPSC. (Då jag inte skjuter IPSC själv.)

Bara en liten kommentar om handladdning. Hoppas att du inte tar illa upp att jag lånade tråden K-man. Jag hjälper dig jättegärna med hemladdningen med min ringa expertis.....

//spenk

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Visst är det så med säkerheten och det ska ju alltid gnällas på det som är nytt eller okänt också. Men sista säkringen är den du har genom näsan (avataren) alltså avtryckarfingret. Är det utanför varbygeln så fort du inte har måltavlor i siktet så går det ju bra.

Jag har bara hållit på med IPSC sen 2002 så jag känner inte så många i de orter du nämner.

Du har alldeles rätt, den sista och viktigaste säkringen är den man har i näsan!:D
Har skjutit en hel del, men pistol/ revolver har det inte blivit så mycket. Har aldrig haft tid att stå och skjuta nationellt skytte såpass att jag har kunnat fixa licenskraven. Tjänsteskytte däremot ¨stod det ju på schemat under några år, och just den typen av skytte tilltalar ju mer än 25m 22 skytte. Men det finns ju inga genvägar. Det var iofs 93-94 (ja, jag är gammal!) som jag hörde om nån i K-holm eller Flen som samarbetade med Hansen tror jag, och examinerade IPSC skyttar.
Handladdning är ett annat intressant ämne som jag tror att jag ska fördjupa mig i, kollar lite på RCBS just nu. Är det nån som har erfarenhet av RCBS?

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blackbird
RCBS är bra grejor! Vet dock inte om de har någon progressiv press. Det tar ju förjävla lång tid om man ska ladda upp pistol ammo.

En en-petare är bra om man ska lära sig från grunden och inte har bråttom. Ska man ladda mycket ammo och fort så är en progressiv press att föredra tycker jag. Men smaken är som baken....

Nu blir det snart en separat handladdar-tråd!

//spenk

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...

Laddar också 9or för runt 1,15 exkl hylsa. Handlar 9F för 1,60 smällen vilket, beroende på vad man räknar hylsan i, blir samma eller tom marginellt billigare.

40 och 45 är som sagt en annan femma. Där känns inte köpeammo som ett alternativ ens.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år