Irriterande 14E Problem..

MT Racer

...
Gick med
16 Jan 2005
Ort
skaraborg
Hoj
på spaning inför säsong 08
Hej å hå!
Jag har ett problem med min minimoto 14 E.
den startar hur lätt som helst när den är kall (1-3 ryck) går sedan som en klocka, efter att man kört en stund och stänger av den och väntar en 30 sek så går den igång på första men om jag låter den stå i mer än 1 minut så startar den inte :mad: har verkligen provat hur mycket som helst men den går inte igång förens den stått en ½timma.

Nån som haft liknande problem? hur har ni fixat det??

ps. det tål att sägas att det är 49cc inte 39cc

:fatta! :huvet :fatta! :huvet :kocko :mad: :huvet :fatta! :brinnerup
 

Zonic

www.roadragemc.se
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Honda F4i ,"stuntEdition"
Håller med förgående talare, byt stift!
blev som en helt ny hoj efter jag gjorde det.
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
om den startar när den e kall men inte varm så är det troligt att den får för lite syre.
Det blir samma effekt som choke.

Att få förbränning krävs 3 saker, syre, bränsle, värme.

Startar när den e kall, då hjälper bara bränsle och lite syre, eftersom för mycket syre kyler ner bränslet vilket leder till att den inte antänds. men vid arbetstemp så är det i princip omöjligt att få igen den. För då måste den ha syre för att fullgöra en förbränning.
Detta kallas för LAMDA ( VOLVO har ofta en fin liten bricka där det står LAMDA sond)
LAMDA= 14.3:1 ( 14.3kg syre:1kg bränsle)
 

MT Racer

...
Gick med
16 Jan 2005
Ort
skaraborg
Hoj
på spaning inför säsong 08
det värsta är att jag redan bytt stift;( hur ska jag se till att den får mer syre då?? för jag tycker det känns onödigt att lägga ut 700 för en trimförgasare när en hel hoj kostar 2500.Lustgas kanske :D nä fast erkänn att tanken är lockande!
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
kan hända att soppan inte rinner ner ordentligt till förgasaren.

I början hade jag problem med min, slangen var för lång så det blev en liten förstor krök, Så när jag åkte i nerförsbackar så kom inte bensinen ner till förgasaren.

man kan prova krota ner slangen lite och skruva upp locket lite så det inte sitter så hårt.
Kan vara att det blir undertryck i bränsletanken så att soppan inte rinner ner.
Var även ett rpoblem för mig ibörjan oxå.
hade för litet luft hål på tanklocket.
Vilket gjorde att vid gaspådrag så dog biken efter ngr meter tll jag skruvade upp locket lite, då var det bara gasa.

Är motorn ren så är det bara 2 fel kvar.
Bränsle eller el fel ( dvs dålig gnista, kan vara tändspolen som inte vill hänga med)
 
Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Top