Hörrö svara på mina frågor nu
Det har tagit en del tid att lista ut hur det ska vara med fjädringen och
det skiljer mycket mellan endurodubb och finndubb också.
Du behöver mycket marktryck på bakhjulet och det uppnår man med viktförskjutning med mjuk bakfjäder.
Du vill också att inte fjädringen ska "gunga" i svängen,så returen måste justeras mot långsam retur.
Framgaffeln kan gärna sänkas i gaffelkronan för att göra den lite mera lättsvängd in i kurvan beroende vilken gaffelvinkel och försprång just din hoj har.Ganska mjuk i gaffeln första biten av fjädringsvägen också, så den sjunker ihop vid avslag och kurva,men blir "chopperlik" på rakan för att få högfartsstabilitet och fäste för bakhjulet. Denna inställning funkar på "endurodubb" men kan vara helt fel för finndubb.
Hoppas du fått lite tips,men sen har du däcken kvar och lufttrycket i dom som påverkar mycket för fästet samt vilken bredd/typ av däck du använder.
I endurodubbs klassen spelar det ingen roll vilket märke eller kubik du har om det bara är ca 450cc eller mer!
I finndubb har du svårt att hänga med med mindre än 450cc++