Isbana?

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Är det någon som har koll på hur tjock isen är på sjöarna? Skall nog slänga på dubbdäcken till nästa helg. Upp kring Stenungsund brukar Stenungsunds MS ordna körningar på rödvattnet men tips på fler ställen mottages gärna.

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Hoj
En stor stark
Var på en schysst is bana i Henån förra vintern, inte på havet utan en sjö strax innan Henån.
Sen körs det på nån sjö vid Landvetter flygplats.
Håll utkik efter iskörnings trådar på soe.se & Adventureriders med :tummenupp

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Någon som börjat köra is ännu. Skall ner till min egna myr o kolla isen nu, men det är som sagt en myr...

Rödvattnet eller landvetter ?

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Kanonfin bana på rödvattnet utanför stenungsund. 3.8km och riktigt välskött, hur kul som helst :)

http://smcc.phpbb2.se/board/is-2011-t1197.html

För er som funderar på hur man fixar isdäck för vettig peng så kommer receptet här:

Köp nya Biltema crossdäck fram och bak (Biltema är bra pga att dom är mjuka i stommen vilket gör att man får bra med yta i isen och skruven håller bättre).
Måla insida av däcket vitt och förborra med 2mm borr.

Fram:
4,2*25mm montageskruv från biltema (87-696). En i varje dubb. Utstick 8-10 mm.
Lägg för säkerhets skull ett cykeldäck mellan däck och slang (28 i diameter och 1.75 - 2 tum i bredd). Glöm inte att klippa bort ståltråden från kanten.

Bak:
Beroende på om ni kör nytt eller slitet däck så får man ju självklart variera skruvlängden.

Bäst har det funkat med nytt biltema däck och 4.8*32mm plåtskruv med cylindriskt huvud. Minst 5 i mittenklackarna, två i nästa rad och en i yttersta raden.

Har provat med slitet däck och fick gå ner till 4.2*25mm för att få 8-10mm utstick i mittenklackarna. Efter 4 körningar började skruven gå av. Så jag kasserade det däcket o kör nu på nytt biltema däck och 4.8*32mm plåtskruv, ovan. Inte kört av en enda skruv på 2 månader (6 tillfällen).

Lägg för säkerhets skull ett cykeldäck mellan däck och slang (26tum i diameter och minst 2 tum i bredd). Glöm inte att klippa bort ståltråden från kanten.

Not:
Marinsilicon som vi provat var överflödigt för det fäster inte mot gummit eller skruven alls. Drar jag i det så kommer allt med ut.

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Last edited:

lg76

dead man walking
Gick med
1 Apr 2007
Hoj
kTm 690 sMc. aPrIlLiA 450 RxV. HuSqVaRnA 450SmR. gixxer 1000 k4
blir det nån körning i helgen??

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Finns lodkartor här för den som vill veta...eller inte http://www.melica.se/lodkartor/index.htm

http://www.melica.se/lodkartor/kartor/639898128091.pdf

Men skall du sänka hojen kungligt med garanterad dyr bärgning så ska du hit http://www.melica.se/lodkartor/kartor/639898128091.pdf:näsblod

Tydligen hålor på +100m

Landvettersjön är "bara" 24 m djup om jag tolkar kartan rätt.

Man har blivit förd bakom ljuset som barn isåfall :mad:
50-60m var det tal om då.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Kanonfin bana på rödvattnet utanför stenungsund. 3.8km och riktigt välskött, hur kul som helst :)

Fram:
4,2*25mm montageskruv från biltema (87-696). En i varje dubb. Utstick 8-10 mm.
Lägg för säkerhets skull ett cykeldäck mellan däck och slang (28 i diameter och 1.75 - 2 tum i bredd). Glöm inte att klippa bort ståltråden från kanten.

Bak:
Beroende på om ni kör nytt eller slitet däck så får man ju självklart variera skruvlängden.

Bäst har det funkat med nytt biltema däck och 4.8*32mm plåtskruv med cylindriskt huvud. Minst 5 i mittenklackarna, två i nästa rad och en i yttersta raden.

Har provat med slitet däck och fick gå ner till 4.2*25mm för att få 8-10mm utstick i mittenklackarna. Efter 4 körningar började skruven gå av. Så jag kasserade det däcket o kör nu på nytt biltema däck och 4.8*32mm plåtskruv, ovan. Inte kört av en enda skruv på 2 månader (6 tillfällen).

Lägg för säkerhets skull ett cykeldäck mellan däck och slang (26tum i diameter och minst 2 tum i bredd). Glöm inte att klippa bort ståltråden från kanten.

Not:
Marinsilicon som vi provat var överflödigt för det fäster inte mot gummit eller skruven alls. Drar jag i det så kommer allt med ut.

Exact vilka cykeldäck e bäst? artikelnr på biltema? :), skruvade ju däck för några veckor sen men inte krängt på de än, varit iväg på jobb, hade ju tänkt lyskas hitta nån gammal brandslang till detta men cykeldäck kanske funkar då.

Limmar du cykeldäcken med nånting?

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Exact vilka cykeldäck e bäst? artikelnr på biltema? :), skruvade ju däck för några veckor sen men inte krängt på de än, varit iväg på jobb, hade ju tänkt lyskas hitta nån gammal brandslang till detta men cykeldäck kanske funkar då.

Limmar du cykeldäcken med nånting?

så slätt som möjligt och så stor omkrets/bredd som möjligt...

vi hade silikon mellan men det var nog överskattat. däcket räckte inte hela vägen i något av däcken. där tog jag bara ett par lager silvertejp.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Landvettersjön är "bara" 24 m djup om jag tolkar kartan rätt.

Man har blivit förd bakom ljuset som barn isåfall :mad:
50-60m var det tal om då.

Ja det är väl så är väl bara Härsjörnas djuphålor,Nordsjön och Ö.Nedsjöns som har djup på 50m eller 100m.

Dessa djup är inte så attraktiva bland fritidsdykare så man kan få hjälp med bärgning för ett flak öl - bara att glömma moppen sen:huvet

Om man inte följer med:död

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
så slätt som möjligt och så stor omkrets/bredd som möjligt...

vi hade silikon mellan men det var nog överskattat. däcket räckte inte hela vägen i något av däcken. där tog jag bara ett par lager silvertejp.

Funkar det inte att bara köra några varv silvertejp?

lg76

dead man walking
Gick med
1 Apr 2007
Hoj
kTm 690 sMc. aPrIlLiA 450 RxV. HuSqVaRnA 450SmR. gixxer 1000 k4
nån som e sugen på att kolla sjöarna asg skulle gissa på runt 10-15 cm

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
ingen som testat att bara dra silvertejp inuti däcken? hade tänkt kränga på dem idag och om ingen testat innan gör jag det snart :D

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024