Israel - en terrorstat

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hade en av mina kanske fem bästa semestrar i Israel i somras. Hade verkligen inget att anmärka på. Tills telefonräkningen kom.

Vilket skämt, 66Mb kostar 10.000kr.

Jag upprepar:

66Mb kostar 10.000kr.

Inte konstigt att de utsätts för terror för jämnan, kan lätt föreställa mig att de chockhöjde någon roamingavgift strax före sexdagarskriget. Förmodligen har nära lierade krafter inom media- respektive finansvärlden förtigit detta faktum i alla dessa år.

Som referens, 66Mb kostar på mitt avtal några hundra spänn i Europa.

Om Israel någonsin igen vill skicka en transvestit till Eurovision så borde de fan fixa europeisk roaming också. :fakta

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Man använder inte uppkoppling via mobilen utomlands annat än i undantagsfall just på grund av de avgifter man tar ut. Man har ju sett ett antal skräckexempel genom åren som fått betydligt mer än vad du nu fick. Jag brukar se till att använda nätverk på hotell, restauranger och caféer. Det kanske inte är att rekommendera om man kommunicerar med uppgifter som har sträng sekretess. Men för en vanlig person utan hemligheter är det nog smartast.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Man använder inte uppkoppling via mobilen utomlands annat än i undantagsfall just på grund av de avgifter man tar ut. Man har ju sett ett antal skräckexempel genom åren som fått betydligt mer än vad du nu fick. Jag brukar se till att använda nätverk på hotell, restauranger och caféer. Det kanske inte är att rekommendera om man kommunicerar med uppgifter som har sträng sekretess. Men för en vanlig person utan hemligheter är det nog smartast.

Det var Wlan på hotellet men man kan ju ändå behöva dra ett mail, skicka ett MMS, kolla kartan eller något. Man behöver ju inte lägga sig på stranden och streama musik hela dagen men lite myssurf är en mänsklig rättighet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Var dom så terroristiska att dom hade gömt all sådan info, eller hade dom kanske tom uppgett felaktiga uppgifter? För du kollade väl allt sånt innan du drog? ;)

Nja, så här var det. Telia har en tjänst som skall varna dels vid 79kr per dag eller 500-600kr per månad. Den tidigare fungerar (tydligen) bara i EU och den senare påstås jag ha stängt av 2012...

Så, jag har levt i tron att det bara är att köra eftersom man ändå får en varning när man kliver utanför ovan belopp, som jag tycker är helt OK.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ja du kan ju omöjligt kollat upp detta i förväg.
För då hade du kunnat se att som exempel telenor (som jag tycker är dyra i övrigt) har något de kallar Surfpass Världen där du betalar 149 kr för varje dygn du vill surfa.
Telia skriver på sin hemsida:

Skicka/ta emot data
GSM:
Debiteringsintervall 50 kB
SEK 116,00/megabyte

3G:
Debiteringsintervall 50 kB
SEK 116,00/megabyte

3 skriver 120 kr/mb från israel.

Själv stänger jag ALLTID av roaming och datatrafik när jag åker utomlands. Speciellt på semester har jag ingen anledning att surfa på facebook eller läsa mail. Det kan jag isåfall göra på hotell eller internetcafé.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det var Wlan på hotellet men man kan ju ändå behöva dra ett mail, skicka ett MMS, kolla kartan eller något. Man behöver ju inte lägga sig på stranden och streama musik hela dagen men lite myssurf är en mänsklig rättighet.

Sist jag aktiverade internet uppkopplingen på min mobil utomlands inom EU tog det inte lång tid innan jag fick ett varnings SMS om att jag nått upp till en viss summa. Då hade jag ändå bara hunnit ladda ner några mail och kollat några uppgifter via Google samt utnyttjat Google Maps några korta ögonblick. Det är vansinnigt vad operatörerna tar ut i kostnader. Personligen tycker jag inte att det är värt det. Har bestämt mig bara för att använda rooming tjänsterna i nödfall. Idag är det rätt enkelt att låna uppkoppling via restauranger, caféer och hotell. Bara att fråga vänligt efter lösenord så brukar det ordna sig. Trevligare att lägga pengar på något att dricka och äta än att se operatörerna skinna en på pengar. Tycker du inte likadant?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Är chefen sur nu och vill att du betalar ur egen ficka eller vaddå?
Även om din trafik bestod av bikinibilder till kollegor så kan du ju alltid säga att det var jobbmail eller nåt.
I värsta fall får du dra till med "nätverkande" eller ännu finare "Business development"..... :hihi

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Någon säljer dig en tjänst och du har inte förstånd att fråga om priset, sen startar du en tråd på SH och lipar.:rofl

Men visst, billigt var det ju inte.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nja, så här var det. Telia har en tjänst som skall varna dels vid 79kr per dag eller 500-600kr per månad. Den tidigare fungerar (tydligen) bara i EU och den senare påstås jag ha stängt av 2012...

Så, jag har levt i tron att det bara är att köra eftersom man ändå får en varning när man kliver utanför ovan belopp, som jag tycker är helt OK.

Har alltid fått Telia-varningarna jag med, så hade nog inte orkat bry mig om att kolla.

Får alltid SMS med "Du är nu i Tyskland - det kostar 29kr/dygnet etc"

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Någon säljer dig en tjänst och du har inte förstånd att fråga om priset, sen startar du en tråd på SH och lipar.:rofl

Men visst, billigt var det ju inte.

Öh, vem lipar?
Ni nya medlemmar har så svårt med nyanser, bara för att du skämmer ut dig i en tråd behöver du inte komma hit med dålig stämning, seså sjas med dig. :lol

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
OT, men ... Är det inte jävligt sossigt att anlita Televerket för sina mobilsamtal!? Hoppas det var ett företagsab, annars blir jag riktigt oroligt....

Nja, det vet jag inte.
Naturligtvis har jag företagsabonnemang, finns privatabonnemang ens kvar på marknaden 2013? :confused:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Öh, vem lipar?
Ni nya medlemmar har så svårt med nyanser, bara för att du skämmer ut dig i en tråd behöver du inte komma hit med dålig stämning, seså sjas med dig. :lol

Ja, lipar kan jag inte svara för, det har du helt rätt i, iaf inte såsom i gråta.

Gnäller, låter det bättre?

För om det nu inte är en gnälltråd, så har jag nog misslyckats med att tolka trådstarten något fatalt.

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Om det finns i landet jag besöker brukar jag köpa kontantkort (inkl. data).

Senast var jag på Irland i en dryg vecka, ett kontantkort med en mängd fria samtal/sms/mms samt 10GB data kostade mig €20. Helt klart värt det. :tummenupp

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år