Istället för WaterWetter?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Finns det något bra korrosionsskydd för kylsystemet som inte blir halt när/om man kladdar det på banan? WaterWetter är ju Iaf. bättre än glykol ur halksynpunkt men finns det något annat (bättre) man kan hälla i?
 
Destillerat vatten lämnar väl inga avlagringar?

Det gör det förvisso inte men destillerat vatten är inte lämpligt om du vill ha kvar ditt kylsystem.
Destillerat vatten är ganska elakt mot metaller. Delvis av den anledningen använder man uteslutande rostfritt stål som är passiverat i system för distribution av dest vatten.

Det hänger ihop med att destillerat vatten har en väldigt låg jonprodukt och av den anledningen är ganska "hungrigt" på joner. Det tar då åt sig joner från metallen och orsakar korrosion. Så kör du hojen med bara destillerat vatten i kylsystemet så får du räkna med att för eller senare går det åt helsike med tätheten.
 
Det gör det förvisso inte men destillerat vatten är inte lämpligt om du vill ha kvar ditt kylsystem.
Destillerat vatten är ganska elakt mot metaller. Delvis av den anledningen använder man uteslutande rostfritt stål som är passiverat i system för distribution av dest vatten.

Det hänger ihop med att destillerat vatten har en väldigt låg jonprodukt och av den anledningen är ganska "hungrigt" på joner. Det tar då åt sig joner från metallen och orsakar korrosion. Så kör du hojen med bara destillerat vatten i kylsystemet så får du räkna med att för eller senare går det åt helsike med tätheten.

Ja just ja, så var det.. Men har för mig att i samma tråd jag läst det andra så rekommenderades det att man tömde ut kylarvätskan efter körning, ganska logiskt nu när jag vet varför :) Tack för svar
 
Ja just ja, så var det.. Men har för mig att i samma tråd jag läst det andra så rekommenderades det att man tömde ut kylarvätskan efter körning, ganska logiskt nu när jag vet varför :) Tack för svar

Tömma ur är inte heller bra.
Kylarvästka ska innehålla korrosionsskydd och stanna i systemet tills det är dags att byta. Detta pga att en viss korrosion sker alltid då det finns syre löst i vätskan (den kommer alltid att ta upp luft). Efter en stund har det syret förbrukats. Släpper man ut kylarvätskan så släpper man in luft som ju innehåller ganska gott om syre. Syre och fuktig miljö är långt ifrån otimalt om man vil ha kvar sitt kylsystem intakt. Dessutom så är det ju så att varje gång du byter kylarvätska så kommer det att komma in nytt syre löst i vattnet vilket leder til korrosion.

Dvs.
Tömning av systemet skapar onödig korrosion.
Byte av kylarvätska oftare än nödvändigt skapar onödig korrosion.
Körning med bara vatten i kylsystemet skapar onödig korrosion.

Ska man absolut köra med bara vatten i systemet så ska man absolut inte sömma ur systemet efter varje gång utan låta det vara kvar då det gör att det syre som man får med vattnet in förbrukas så man får en miljö med mindre syre i kylsystemet än om man byter ofta och låg syrehalt är fördelaktigt för korrosionen.
 
Nån kemist kanske kan sprida ljus över vad monoethyleneglycol är för något. Hittade det där på http://www.motul.fr/uk/produits/index.html

"Based on monoethyleneglycol, MOTOCOOL EXPERT contains reinforved hybrid anti-corrosion additives suitable for light aluminium alloys used for bike engine design."

Jag gick på waterwetter sist jag letade iaf.
 
Tömma ur är inte heller bra.
Kylarvästka ska innehålla korrosionsskydd och stanna i systemet tills det är dags att byta. Detta pga att en viss korrosion sker alltid då det finns syre löst i vätskan (den kommer alltid att ta upp luft). Efter en stund har det syret förbrukats. Släpper man ut kylarvätskan så släpper man in luft som ju innehåller ganska gott om syre. Syre och fuktig miljö är långt ifrån otimalt om man vil ha kvar sitt kylsystem intakt. Dessutom så är det ju så att varje gång du byter kylarvätska så kommer det att komma in nytt syre löst i vattnet vilket leder til korrosion.

Dvs.
Tömning av systemet skapar onödig korrosion.
Byte av kylarvätska oftare än nödvändigt skapar onödig korrosion.
Körning med bara vatten i kylsystemet skapar onödig korrosion.

Ska man absolut köra med bara vatten i systemet så ska man absolut inte sömma ur systemet efter varje gång utan låta det vara kvar då det gör att det syre som man får med vattnet in förbrukas så man får en miljö med mindre syre i kylsystemet än om man byter ofta och låg syrehalt är fördelaktigt för korrosionen.
Med andra ord borde man koka vattnet innan man häller i det för att få bort så mycket syre som möjligt?
 
Tömma ur är inte heller bra.
Kylarvästka ska innehålla korrosionsskydd och stanna i systemet tills det är dags att byta. Detta pga att en viss korrosion sker alltid då det finns syre löst i vätskan (den kommer alltid att ta upp luft). Efter en stund har det syret förbrukats. Släpper man ut kylarvätskan så släpper man in luft som ju innehåller ganska gott om syre. Syre och fuktig miljö är långt ifrån otimalt om man vil ha kvar sitt kylsystem intakt. Dessutom så är det ju så att varje gång du byter kylarvätska så kommer det att komma in nytt syre löst i vattnet vilket leder til korrosion.

Dvs.
Tömning av systemet skapar onödig korrosion.
Byte av kylarvätska oftare än nödvändigt skapar onödig korrosion.
Körning med bara vatten i kylsystemet skapar onödig korrosion.

Ska man absolut köra med bara vatten i systemet så ska man absolut inte sömma ur systemet efter varje gång utan låta det vara kvar då det gör att det syre som man får med vattnet in förbrukas så man får en miljö med mindre syre i kylsystemet än om man byter ofta och låg syrehalt är fördelaktigt för korrosionen.

:näsblod Hade ju inte en siffra rätt :P

Men tack igen för svaret, bra att ha i bagaget :banana :)
 
Men destillerat vatten är ju redan kokat?



Det kan väl inte spela någon roll om det är "nykokt" eller?

Viss skillnad gör det faktiskt. Vatten löser luft bättre när det är kallt. Dvs kokar du det så kommer det att innehålla mindre luft. Kyler man ned det igen så kommer det att ta en stund innan det tagit upp luft igen så det blir lite mindre om det är nykokt faktiskt.
Men det känns som mycket skrik för lite ull. Det är betydligt bättre att bara hälla i någon bra tillsats som innehåller korrosionsskydd. Exempelvis WaterWetter eller något sådant. Att stå och hålla på med kokning är bökigt och ger ju bara en mycket liten skillnad.
Eller varför inte använda för ändamålet avsedd glykol om man nu inte ska köra på bana med hojen.

Med andra ord borde man koka vattnet innan man häller i det för att få bort så mycket syre som möjligt?

Det gör en viss skillnad på innehållet av löst syre om det är nykokat men det är en mycket liten skillnad. Så jag skulle säga att det inte är värt det.

:näsblod Hade ju inte en siffra rätt :P

Men tack igen för svaret, bra att ha i bagaget :banana :)

Korrosion är ju inte helt enkelt.
Det där med att byte av vätskan inte är så bra finns det vissa bra exempel på i vardagen.

Ett slutet fjärrvärmesystem i huset håller ju exempelvis ganska länge trots att det inte är några tillsatser i det. Temperaturerna och variationerna på dessa kommer dock inte i närheten av vad det är i kylsystemet på en hoj.
Däremot varmvattenberedare för att få varmt vatten i kranen är försedda med en offeranod som är mindre ädel än materialet i manteln på kärlet för att den ska korrodera bort först. När den korroderat så byter man ut den mot en ny. I annat fall fräts varmvattenberedaren sönder från insidan och kommer att börja läcka efter onödigt kort tid.
Och varmvattenberedaren är ju ett typexempel på något som innehåller varmt vatten där vattnet byts ut hela tiden.
 
Last edited:
Läs reglementet...

Senast jag kollade stod det att man inte fick ha några tillsatser alls i kylarvätskan. Vid kontroll med teknisk ansvarig så hävdar även han att man inte får ha tillsatser som waterwether mm.

Så jag kör med destillerat vatten under sommaren och håller i glykol till vinterförvaringen.

En trasig kylare är billigt mot vad ett par kraschade hojar är när du läckt ut snorhalt kylarvätska på banan.

Men det kan ha ändrats. Jag kollade upp det förra sommaren, och det är så mycket som ändras.
 
Ett slutet fjärrvärmesystem i huset håller ju exempelvis ganska länge trots att det inte är några tillsatser i det. Temperaturerna och variationerna på dessa kommer dock inte i närheten av vad det är i kylsystemet på en hoj.
Däremot varmvattenberedare för att få varmt vatten i kranen är försedda med en offeranod som är mindre ädel än materialet i manteln på kärlet för att den ska korrodera bort först. När den korroderat så byter man ut den mot en ny. I annat fall fräts varmvattenberedaren sönder från insidan och kommer att börja läcka efter onödigt kort tid.
Och varmvattenberedaren är ju ett typexempel på något som innehåller varmt vatten där vattnet byts ut hela tiden.

Jo, vatten i golvvärme och liknande system brukar ju bli alldeles kolsvart efter en tid.

Det med offeranoder har man ju hållit på med en del på NO-lektionerna, intressant skit! :)
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top