Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Destillerat vatten lämnar väl inga avlagringar?
Som är snorhal på banan.Det finns vattenpumpssmörjning på Biltema, det använder jag i min hoj.
Det gör det förvisso inte men destillerat vatten är inte lämpligt om du vill ha kvar ditt kylsystem.
Destillerat vatten är ganska elakt mot metaller. Delvis av den anledningen använder man uteslutande rostfritt stål som är passiverat i system för distribution av dest vatten.
Det hänger ihop med att destillerat vatten har en väldigt låg jonprodukt och av den anledningen är ganska "hungrigt" på joner. Det tar då åt sig joner från metallen och orsakar korrosion. Så kör du hojen med bara destillerat vatten i kylsystemet så får du räkna med att för eller senare går det åt helsike med tätheten.
Som är snorhal på banan.
Ja just ja, så var det.. Men har för mig att i samma tråd jag läst det andra så rekommenderades det att man tömde ut kylarvätskan efter körning, ganska logiskt nu när jag vet varförTack för svar
Motul MoCOOL
Det är väl nån sorts glykol i det.
Med andra ord borde man koka vattnet innan man häller i det för att få bort så mycket syre som möjligt?Tömma ur är inte heller bra.
Kylarvästka ska innehålla korrosionsskydd och stanna i systemet tills det är dags att byta. Detta pga att en viss korrosion sker alltid då det finns syre löst i vätskan (den kommer alltid att ta upp luft). Efter en stund har det syret förbrukats. Släpper man ut kylarvätskan så släpper man in luft som ju innehåller ganska gott om syre. Syre och fuktig miljö är långt ifrån otimalt om man vil ha kvar sitt kylsystem intakt. Dessutom så är det ju så att varje gång du byter kylarvätska så kommer det att komma in nytt syre löst i vattnet vilket leder til korrosion.
Dvs.
Tömning av systemet skapar onödig korrosion.
Byte av kylarvätska oftare än nödvändigt skapar onödig korrosion.
Körning med bara vatten i kylsystemet skapar onödig korrosion.
Ska man absolut köra med bara vatten i systemet så ska man absolut inte sömma ur systemet efter varje gång utan låta det vara kvar då det gör att det syre som man får med vattnet in förbrukas så man får en miljö med mindre syre i kylsystemet än om man byter ofta och låg syrehalt är fördelaktigt för korrosionen.
Men destillerat vatten är ju redan kokat?
Tömma ur är inte heller bra.
Kylarvästka ska innehålla korrosionsskydd och stanna i systemet tills det är dags att byta. Detta pga att en viss korrosion sker alltid då det finns syre löst i vätskan (den kommer alltid att ta upp luft). Efter en stund har det syret förbrukats. Släpper man ut kylarvätskan så släpper man in luft som ju innehåller ganska gott om syre. Syre och fuktig miljö är långt ifrån otimalt om man vil ha kvar sitt kylsystem intakt. Dessutom så är det ju så att varje gång du byter kylarvätska så kommer det att komma in nytt syre löst i vattnet vilket leder til korrosion.
Dvs.
Tömning av systemet skapar onödig korrosion.
Byte av kylarvätska oftare än nödvändigt skapar onödig korrosion.
Körning med bara vatten i kylsystemet skapar onödig korrosion.
Ska man absolut köra med bara vatten i systemet så ska man absolut inte sömma ur systemet efter varje gång utan låta det vara kvar då det gör att det syre som man får med vattnet in förbrukas så man får en miljö med mindre syre i kylsystemet än om man byter ofta och låg syrehalt är fördelaktigt för korrosionen.
Men destillerat vatten är ju redan kokat?
Det kan väl inte spela någon roll om det är "nykokt" eller?
Med andra ord borde man koka vattnet innan man häller i det för att få bort så mycket syre som möjligt?
Hade ju inte en siffra rätt
Men tack igen för svaret, bra att ha i bagaget![]()
![]()
Ett slutet fjärrvärmesystem i huset håller ju exempelvis ganska länge trots att det inte är några tillsatser i det. Temperaturerna och variationerna på dessa kommer dock inte i närheten av vad det är i kylsystemet på en hoj.
Däremot varmvattenberedare för att få varmt vatten i kranen är försedda med en offeranod som är mindre ädel än materialet i manteln på kärlet för att den ska korrodera bort först. När den korroderat så byter man ut den mot en ny. I annat fall fräts varmvattenberedaren sönder från insidan och kommer att börja läcka efter onödigt kort tid.
Och varmvattenberedaren är ju ett typexempel på något som innehåller varmt vatten där vattnet byts ut hela tiden.
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
BMW R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Sveriges vägar i allt bättre skick
Foto: Liza Simonsson Utv... |
![]() |
H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj
Nu börjar det närma sig för... |
![]() |
Norrtälje Custom Bike Show
Förra året firade Twin Club... |
![]() |
Harley-Davidson Euro Festival närmar sig
8–11 maj smäller det – tiot... |
![]() |
Sveriges vägar blir bättre
Foto: Samuel Unéus Utvec... |