Jäkla lumpen skor!

Bee

Medlem
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Växjö
Hoj
Xj900 2001
Rycker in på måndag och för tre dagarsen fyllde jag kängerna med vatten så de blev fuktiga och sedan gick jag in dem...precis som han sa att vi skulle göra...till problemet, de har nu stått tort och varmt i ca 4 dagar..och de är precis lika blöta....någon som vet hur jag ska gå till vägs med detta problem, vill ju helst inte komma med blöta skor. :confused:
 

Berglund

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
RGV 250 -92
Var skall du göra lumpen någonstans?

Tipset för att få kängorna torra är att ta ur sulorna och fylla kängan med papper som du byter regelbundet. Annars finns det värmesaker man stoppar i skon så att dom torkar.

Ett annat tips: Byt ut orginalsulan dvs pappskivan mot en med gele för att eliminera blåsor och annat helvete.
 

Bee

Medlem
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Växjö
Hoj
Xj900 2001
Carbon skrev:
Var skall du göra lumpen någonstans?

Tipset för att få kängorna torra är att ta ur sulorna och fylla kängan med papper som du byter regelbundet. Annars finns det värmesaker man stoppar i skon så att dom torkar.

Ett annat tips: Byt ut orginalsulan dvs pappskivan mot en med gele för att eliminera blåsor och annat helvete.




Hamnade i göteborg, helt ok..

Ska ut å köpa en och annan pappersrulle....

skulle gärna lägga in bild på mina fotblåsor :eek: , men sparar er detta...tro mig ni är tacksamma..
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Bee skrev:
Hamnade i göteborg, helt ok..

Ska ut å köpa en och annan pappersrulle....

skulle gärna lägga in bild på mina fotblåsor :eek: , men sparar er detta...tro mig ni är tacksamma..

Fick inte en enda blåsa på fossingarna i lumpen, enda på plutonen sades det.
Bara jag som var dum nog att köra med raggsockor direkt vid inryck (25-30 grader varmt), men blåsor det slapp jag :)

Vi fick inte blöta våra kängor, för stor risk att de sprack när man torkade dem enligt fänrikarna.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jag ångrar faktiskt att jag inte "råkade" ta med mina kängor hem. Utan tvekan de skönaste skor jag har haft.



Kanske inte första månaden, men sen så. :hej

Ha det så jävligt. :FU
 

Mojje

www.mce.se
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
BMW K1300s -09
Scalp skrev:
Fick inte en enda blåsa på fossingarna i lumpen, enda på plutonen sades det.
Bara jag som var dum nog att köra med raggsockor direkt vid inryck (25-30 grader varmt), men blåsor det slapp jag :)

Vi fick inte blöta våra kängor, för stor risk att de sprack när man torkade dem enligt fänrikarna.
Det bästa enligt vår Major var att pissa i kängorna, så skulle de forma sig efter foten bättre än om man blötte upp dem med vatten. Vet dock ingen som provade detta :) Tack och lov för det, tänk odören på logementet eller i tältet efter en/några dagar i fält :död

//\//\
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Mojje skrev:
Det bästa enligt vår Major var att pissa i kängorna, så skulle de forma sig efter foten bättre än om man blötte upp dem med vatten. Vet dock ingen som provade detta :) Tack och lov för det, tänk odören på logementet eller i tältet efter en/några dagar i fält :död

//\//\

Det luktade jävligt när jag låg inne ändå, så det hade nog inte spelat nån större roll.. hähä..

/B
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
När jag gjorde lumpen körde vi med modell 58. De var så hårda att foten formade sig efter kängan istället. Tjocka raggsockor var enda motmedlet. Blöta kängor ska normalt torka på ett dygn om man tar ur innersulan och låter dem torka där det är lite lagom varmt. Viktigt att fetta in lädret när det är fuktigt. Visserligen gör för mycket fett att lädret kan bli för mjukt, men utan fett så spricker lädret lätt. Minkolja o.d. är alla tiders (och så bra för hyn :) ).
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Carbon skrev:
Tipset för att få kängorna torra är att ta ur sulorna och fylla kängan med papper som du byter regelbundet. Annars finns det värmesaker man stoppar i skon så att dom torkar.
Ett annat tips: Byt ut orginalsulan dvs pappskivan mot en med gele för att eliminera blåsor och annat helvete.
Tidningspapper typ Aftonbladet funkar suveränt :tummenupp
som du byter ett par ggr per dygn

Om du har känga 90 så är det ingen pappsula
i varken sommar eller vinterkängan. (inte i mina i alla fall)

Om du vill slippa blåsor så tejpar du fötterna
(Tejpen finns på Apoteket om inte befälen har till er)
Befälen bör veta vad det är för sorts tejp som gäller :7peta

Om inte, så kan jag kolla upp sorten om du vill :fakta
 
Last edited:

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Linköping
Hoj
CBR 1000 RR -07
Gör som jag gjorde. Våga vägra lumpen så är problemet ur världen. Det var mycket snack om att polisen skulle hämta mig med mera men jag såg aldrig något av dem. Fick mer tid över för att köra hoj :)
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Som alla andra sagt, MYCKET tidningspapper...

Å kör med dubbla stålgrå, hela tiden....

Det hjälper.....LITE....

jag hade megamassa blåsor..... men det var då det...

lycka till......amf 4 eller hur var det??

:hej
 

Fantômas

I'm going as wide as I can
Gick med
8 Jun 2003
Ort
Dalby [Skåne]
Hoj
KTM 990 Superduke
TomK skrev:
När jag gjorde lumpen körde vi med modell 58. De var så hårda att foten formade sig efter kängan istället. Tjocka raggsockor var enda motmedlet.


Exakt!

De kängorna som jag fick hade antagligen formats efter minst 20 st andra fötter innan mig ... så det vara bara till o bita ihop och köra med tjocka sockar.

Vi fick under de sista tre månaderna lyxen att hämta ut ett par splirrans nya M90 kängor ... de behövde man inte ens gå in för att efter ha använt de gamla betongstövlarna ... det som att gå mil efter mil i smör med M90's. :)
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
ingen som har hört talas om fön, och eventuellt torktumlare?
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Fast en annan trampade mest runt i lågskor eller maskintofflor..

/B
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
pitte skrev:
Gör som jag gjorde. Våga vägra lumpen så är problemet ur världen. Det var mycket snack om att polisen skulle hämta mig med mera men jag såg aldrig något av dem. Fick mer tid över för att köra hoj :)

Du snackar dynga. Polisen hämtar inte dig idag längre.
De som vill är redan för många och kommer du och säger att du inte vill - så visst. Utbildningsreserven. NÄSTA!!!

750RR
 

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Linköping
Hoj
CBR 1000 RR -07
maverick_750rr skrev:
Du snackar dynga. Polisen hämtar inte dig idag längre.
De som vill är redan för många och kommer du och säger att du inte vill - så visst. Utbildningsreserven. NÄSTA!!!

750RR

Inte jag men de som sa så till mig snackade nog dynga. Det här var ju inte igår precis. Typ tio år sedan. Jag vet att det är annorlunda nu.
 
Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
pitte skrev:
Inte jag men de som sa så till mig snackade nog dynga. Det här var ju inte igår precis. Typ tio år sedan. Jag vet att det är annorlunda nu.

Trodde du var 19 :1pajas
 

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Linköping
Hoj
CBR 1000 RR -07
Jag skulle gärna vara 19 men jag får glädja mig med att jag beter mig som det istället. :)
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top